Szerző: Sinkó István

Testestől, lelkestől

Bacsek Júlia kurátor hét képzőművész – Benyovszky-Szűcs Domonkos, Czene Márta, Fülöp Gábor, Nemes Anna, Könyv Kata, Szurcsik József, Verebics Ágnes – művei alapján izgalmas kiállítást rendezett a Képző termeiben. 

Az informel reflektív változata

Forgács Éva jellemezte így 1998-ban – és azóta is érvényesen – Klimó Károly festészetét. Ugyanebből az írásból, a Magyar jelenlét című varsói kiállítás katalógusából való a másik fontos megfigyelés is: „Spontán festői megnyilvánulásait nem ellenőrzi, de pontosan tudja, mit csinál.”

A figyelem szelíd útjai

A képekből áradó szelíd nyugalom, a meghatóan időtlen, mégis oly jól ismert helyszínek ködbe vesző részletei, a hiányok és a tűpontos megfigyelések együttes alkalmazása, a vágyott és létező helyek egybemosódása. Ez az a festészeti világ, melyet Kondor Attila képvisel a mai magyar képzőművészeti életben.

A figyelem szelíd útjai

A képekből áradó szelíd nyugalom, a meghatóan időtlen, mégis oly jól ismert helyszínek ködbe vesző részletei, a hiányok és a tűpontos megfigyelések együttes alkalmazása, a vágyott és létező helyek egybemosódása. Ez az a festészeti világ, melyet Kondor Attila képvisel a mai magyar képzőművészeti életben.

Kutatóárok

Felidézés és az emlékezet intenzív kifejezése, a részek alkotta Egész kutatása P. Boros Ilona művészeti programja. Az alkotó hol az apácamunkák mívességével, hol a nagy ívű folt–vonal–szín hármasságával hozza létre munkáit.

A melankólia diszkrét bája

A magát képzőművészként definiáló Kulinyi István „összképzőművészeti” tevékenysége a K. A. S. Galériában látható, a 77. születésnapjára rendezett kiállításon is tetten érhető. Egyedi grafikaként megjelenő, átfestett digitális printek, festmények és kisplasztika is szerepel a tárlat anyagában.

Csendes extázisok

A világ csodáit, hétköznapi jelenségeinek drámai pillanatait örökítette meg Szabados Árpád: kis extázisok ezek a képek, a rácsodálkozás, a dolgok megfejtése és a kialakult csodák kifejtése a vásznon.

Lélekmadarak a tó felett

„S a kék vizen, mint vén rizsbárka ring
a badacsonyi kőszállító hajó,
s fölöttünk halkan egy gém kering.”

(Takács Gyula: Balatonparton)

Zene – szó – kép

„Sokszor több hónapos program sziszifuszinak látszó kis elemét kell elvégeznem. Aztán összeáll a sok részlet, szerencsés esetben érvényessé, magától értetődővé válik az egész. Elfelejtődik a rákészülés, a sok vargabetű, melléfogás.” (Barabás Márton: Naplórészlet, 2019. április)

Sakk-mag

Közvetlenül főiskolai tanulmányai után szinte villámcsapásszerűen robbant be a magyar képzőművészeti életbe, holott művei már akkor is – és később sincs ez másként – halk szavú, finom és kis méretű alkotások voltak. 

A halál dalai és tájai

A realizmus és a groteszk sajátos elegyéből adódik Szurcsik József megjelenítő ereje. Festésmódja archaizáló, a képek színvilága, a kompozíciók a hagyományos táblaképfestészet legszebb példáit idézik.

Az absztrakció üzenetei

Március–áprilisban Gábor Áron két kiállításon is bemutatta eddigi életművének néhány reprezentatív alkotását. A két kiállítás a B32 Galéria és Kultúrtér termében, illetve a Faur Zsófi Galéria helyiségeiben látható.