Szerző: Képiró Ágnes
Letisztult többszólamúság
Három dimenzió – a test vagy tárgy szélességi, hosszúsági és mélységi kiterjedését jelenti, ami releváns címadás lehet egy plasztikákat bemutató kiállításon. Ám utalhat a tárlat három, egymástól markánsan elkülönülő szobrászművészének független irányokat jelentő útjaira és eredményeire is.
Önazonosnak maradni
2003 óta a Szolnoki Művésztelep vezetője. Autonóm művészeti munkássága mellett művészetszervező tevékenysége is kimagasló. Legújabb, Szóma Széma című sorozatának tárlatát május végéig láthatták az érdeklődők a Budapest belvárosi Széphárom Közösségi Térben. Az alkotói pálya főbb stációiról és legújabb képciklusáról is beszélgettünk Verebes György Munkácsy Mihály-díjas festőművésszel.
Az időről – a konkrét és az elvont határán
Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogyan lehet az időt megragadni a képzőművészet nyelvén, kielégítő választ kapunk Nagy Gábor festőművész Időrétegek című kiállításán. A tárlat a korai alkotásoktól a legfrissebbekig mintegy száz rajz, festmény, plasztika és fotó bemutatásával az idén hetvenöt éves mester öt évtizedes munkásságát összegzi.
Fókuszban a grafika és a fotográfia
Debrecen biennálé jellegűen, évente a népszerű műfajok váltakozásában rendezi meg a Tavaszi Tárlatot: kétévente grafikákat és fotókat, a köztes években festményeket állítanak ki. Plasztikák minden évben szerepelnek a seregszemlén. Idén ötvenkét kiállító hetvenegy pályaművét mutatják be a Bényi Galériában, közülük tizenkét alkotó részesült díjazásban.
A képzőművészet küldetése ma
A fenti címmel rendezett konferenciát a Szolnoki Művésztelep a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával. A kétnapos rendezvényen művészek, művészettörténészek és a társszakmák képviselői négy szekcióban tizenhárom előadást tartottak.
Töprengés a Szépről
Nemcsak az egyre gyarapodó művészközösség alkotásainak találkozási lehetőségét adják a Szolnoki Képzőművészeti Társaság éves seregszemléi, hanem olyan csoportos nagykiállítások létrejöttét is jelentik, melyek évente más-más hívószavak jegyében szerveződnek.
Archaikus rétegzettség
Immár hagyomány, hogy a Szolnoki Művésztelep és a Szolnoki Képzőművészeti Társaság a Magyar Festészet Napja programsorozathoz csatlakozva egész napos ünnepség keretében rendezi meg a Képzőművészet Ünnepét Szolnokon.
Távoli közös nevezők
Évtizedes hagyomány a Vásárhelyi Őszi Tárlatok kiemelkedő fiatal kiállítóit ösztöndíjjal és nívódíjjal jutalmazni, majd az elismerést követő évben – az előző évi fődíjassal együtt – önálló kiállításokon bemutatni.
Kohézió
Az Etyeki Műhely és a MAMŰ Társaság szakmai együttműködésének jegyében nyílt meg Győrffy Sándor képzőművész Kohézió című kiállítása. A tárlaton bemutatott monotípiák összetartó ereje, kohéziója jóval tágabb és sokrétűbb annál, mint hogy konzekvensen felépített, tudatosan alakuló, ismétlődő, de meg-megújuló, mégis egymástól minden lapjában különböző sorozatnak tekintsük.
Három szín – három közeli hangulat
Október közepén Baráth Nóra, Boros Miklós János és Piti Zsuzsanna közös kiállítása nyílt meg a nyíregyházi Pál Gyula Teremben. A majdnem egy hónapig látogatható kiállítás apropóját a három alkotó pécsi egyetemi éveire visszanyúló, azóta is aktív személyes és szellemi kapcsolódási pontjai adták.
Helyzetjelentés a Miskolci Grafikai Triennáléról
Több mint hat évtizeddel ezelőtt valami útjára indult Miskolcon, egy rangos kiállítássorozat, amely 2008-ig biennálé formájában, azóta triennáléként a sokszorosított, elektro- és kísérleti grafika jelentős fórumává vált.
Korunk kegyetlen és abszurd tükre
2021-ben a Szolnoki Képzőművészeti Társaság PART című, éves képzőművészeti seregszemléjén Gaál József Munkácsy Mihály-díjas képzőművész nyerte el a Damjanich János Múzeum különdíját, egy kiállítás lehetőségét a Szolnoki Galériában.