Szerző: Szabó Noémi
Sem földi, sem égi igazságban…
Anna Margitnak (1913–1991) a teljes XX. századon átívelő festői életművét bemutató kiállítás sűrű, torokszorító, revelatív és tanulságos élmény. Kétszázhúsz mű és egy monumentális, négyszáznyolcvan oldalas katalógus foglalja össze a traumáktól terhes múlt századi művészet történetének különösen mély œuvre-jét, melynek legfőbb állítása: Vagyok, aki vagyok!
Az idő formái
„…a művész nem alkothat pusztán a maga akarata szerint: helyzetét szigorúan megköti a múlt eseményeinek láncolata. A lánc számára láthatatlan, és korlátozza mozgását. Nem is tudja, hogy ez a lánc, számára vis a tergo, a mögötte lévő múltbeli események hatóereje” – idézhetjük George Kubler Az idő formája című nagy hatású művének egyik alaptételét Kiss Botond András művészetének vizsgálatakor.
A teremtés gesztusa
Jakovits József (1909–1994) alapvetően szobrászként él a köztudatban, aki sajátos, kísérletezésre nyitott és a hazai szobrászati hagyományoktól merőben eltérő szemlélettel és szellemiségben alkotta meg életművét.
Tűnődő kereső
Kovács Péter (Pet’R) Metafizikus alakváltás című kiállítása a művész nyolcvanadik születésnapja előtt tiszteleg, azonban immár Kovács Péter nélkül. A válogatás nem tekinti át az öt évtizedes életmű egészét, hanem egy-egy alkotáson keresztül villantja fel e sajátos rajzi univerzum esszenciáját.
Dinamikus egyensúly – Pető István grafikái
Párizs északi elővárosa, Saint-Denis nemcsak a francia királyok temetkezési helyéül szolgáló kora gótikus székesegyházáról nevezetes, hanem hírhedten rossz közbiztonságáról is. Hatalmas panelházaktól övezett, állandó csetepatéktól hangos utcák egyik eldugott szegletében él közel harminc éve egy művész: István Pető.
Anyai ügyek
Fajgerné Dudás Andrea provokatív festőművész, performer, Horváth Lóczi Judit absztrakt geometrikus stílusban alkotó képzőművész – két sikeres, ismert kortárs nőművész, akik mindketten édesanyák.