A kommunizmus világméretű összeomlását követően sokaknak úgy tűnt, a politikai rendszereknek nem maradt alternatívája, a liberális demokrácia végleg győzedelmeskedik az eszmék és politikai berendezkedések több évszázados versenyében. A kétezres évek amerikai államépítési kudarcai, az illiberális tendenciák felerősödése Kelet- Közép-Európában, Latin-Amerikában és Afrikában, illetve a pragmatista autoritarizmus gazdasági „sikere” Kínában azonban újra kérdésessé tette a liberális demokrácia primátusát világszerte. A húszas évek elején immár okkal beszélnek politikusok és politikatudósok egyaránt a politikai rezsimek konkurenciájáról, amely a világhatalmi pozíciókért való versengés ideológiai síkján jelenik meg. Milyen értelemben beszélhetünk azonban egymástól elkülöníthető politikai rezsimekről? És mi jellemzi az egyes rezsimformák változását? Milyen változatokban jelennek meg korszakunkban? Ezekről a kérdésekről rendezett konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen a Molnár Tamás Kutatóintézet.
A kérdés kétségtelenül felvethető eszmetörténeti keretben is, hiszen már Platón és még inkább Arisztotelész államtipológiája a politikai rezsimekről való gondolkodás alapjait rakták le.
A politikai rezsimek változékonysága felveti a rezsimfogalom használhatóságát a történet- és társadalomtudományokban. A konferencia nyitóelőadásai erre a kérdésre (is) igyekezetek reagálni. Tekinthetjük ugyanis a politikai rezsimet egy tágabb fogalomnak, amely a rendszer fogalmával ellentétben a politika gyakorlati működésére, eszközrendszerére helyezi a hangsúlyt. Ebben az értelemben, fejtette ki Gyulai Attila politológus, a Politikatudományi Intézet munkatársa, beszélhetünk liberális demokrata rezsimekről is, eltávolodva a rezsimfogalom gyakran pejoratív jellegétől. Kalmár Melinda történész, a Szegedi Tudományegyetem munkatársa a kérdést történeti fejlődéstendenciái felől közelítette meg, amikor egy adott politikai rezsim rendszerré való átalakulásában értelmezte azt. Az autoriter politikai rezsimek totalitárius rendszerekké való keményedésében, vagy éppen ellenkezőleg, a felpuhulásukban és a demokratizálódásukban a politikai rezsimeket sajátos dinamikájukban láthatjuk. A totalitarizmus és a jog egymásba fonódásáról szólva Lehotay Veronika jogtörténész, a Miskolci Egyetem docense is az alkotmány- és jogrendszerek működésétől elkülöníthető rezsimfogalom használhatóságára utalt a náci Németország jogrendszerét ismertetve. A náci Németországban ugyanis végig hatályban maradt a weimari alkotmány, amelyet azonban főként a Führer-elv alapján figyelmen kívül hagytak.
A konferencia másik fő kérdéscsoportját a politikai rezsimek átmeneti formái alkották. Körösényi András a korábban angol és magyar nyelven megjelent, Orbán-rezsimet bemutató, Gyulai Attilával és Illés Gáborral írt kötete (lásd itt, itt és itt) mintájára egy új, többszerzős kutatás alapján beszélt a plebiszciter vezérdemokráciák terjedéséről. A plebiszciter vezérdemokráciák olyan kvázidemokratikus politikai rezsimek, amelyben a hatalmi centrum és a kormányzás hangsúlyai a politikai vezetőre, annak személyes karizmájára, illetve a vezetőnek a választókkal való folyamatos, közvetlen formájú kapcsolatára utal. A Max Webertől eredő fogalom adaptálása olyan vezetőkre utal, akik mérsékelt vagy radikális formában, ugyan de szembe mennek a liberális demokrácia establishmentjével, és igyekeznek a politikai intézményeket saját működési elveikhez igazítani. Így kerülhet egymás mellé olyan vezetők sora, mint és Orbán Viktor, Sebastian Kurz, Andrej Babiš, Aleksandar Vučić, a Kaczyński-testvérek, Silvio Berlusconi vagy éppen Erdoğan török és Bolsonaro brazil elnök, nem is beszélve az Egyesült Államok bukott elnökéről, Donald Trumpról. A plebiszciter vezérdemokráciákat bemutató, napokban megjelent kötet (Vezérdemokráciák a világban Macrontól Erdoğanig és Trumpig. Szerkesztette: Körösényi András – Gyulai Attila – Illés Gábor. Ad Librum – TK, Budapest, 2022, 514 oldal) két határterületét, ha tetszik ellenpontját állítják a vezérdemokráciáknak: egyrészt Angela Merkel kormányzását, amely nem volt plebiszciter, és nem a vezetői karizmán alapult, másrészt Vlagyimir Putyin hatalmát, amely már aligha nevezhető demokratikus rezsimnek, kimeríti az autoriter politikai rezsim legtöbb ismérvét.
Legyen szó plebiszciter vezérdemokráciákról vagy autoriter politikai rezsimekről, az új technológiai lehetőségek adott állam népességének ellenőrzésére, eddig nem látott hatalmi potenciált jelentenek a vezetők számára. A társadalom ilyen kiterjedt nyomon követése a politikai vezetés természetének változását vonhatja maga után, ami új megközelítéseket igényel. Itt jött szóba a kínai rendszer, amely napjainkban is mozgásban van, új autokrácia kibontakozásának és megszilárdulásának jeleit mutatja, éppen az említett technológiai lehetőségek segítségével. Ugyanakkor ez napjainkban éppen a Kínában évtizedek óta nem látott tüntetésekhez és elégedetlenségekhez vezetett. A kortárs kínai modell meghatározása továbbra is nagy feladat elé állítja a politikai rezsimek kutatóit. A kínai „kiméra” Soós Kinga, a Corvinus egyetem doktorandusza szerint a „piackihasználó diktatúra” és a „kommunista diktatúra” (Magyar Bálint és Madlovics Bálint tipológiája) között mozog. De éppen ilyen kérdéseket vetnek fel a politikai vezető eljárásai, a választói akarat „kitapintására” irányuló technikáik és azok politikatudományi jelentőségének feltérképezése a liberális demokráciákban – ahogy erről Illés Gábor, a Politikatudományi Intézet munkatársa mutatott rá a kortárs elméleti irodalom alapján.
A politikai rezsimeknek tehát nemcsak az eszmetörténetben, hanem a jelenünkben is gazdag tipológiáját azonosíthatjuk, ahogy számos további példát sorakoztattak fel a konferencia előadói. Ezek az egymással versengő politikai rezsimek ráadásul folyamatos változásokon mennek keresztül, megadva a jelenkor globális politikai küzdelmeinek alaphangját.
Borítókép: Orbán Viktor ünnepi beszédet mond 1956 évfordulóján 2021. október 23-án (MTI/Koszticsák Szilárd)