Torockó ünnepi s köznapi viseletének, festett bútorainak, használati tárgyainak gazdag gyűjteményét Ida néni családi örökségéből, részben saját keze munkájával hozta létre, akkoriban, amikor Ceaușescu rendszere néhány magyar utas befogadásáért is elzárással fenyegette.
Célszerűség és szépség harmóniája árad Víghné Koronki Ida torockói néprajzi magánmúzeumának minden darabjából, amelynek különleges értéke a gyűjtemény teljessége és egységessége. Nem különböző portákról vagy akár távolabbi falvakból szedegették össze, hanem
egyetlen család mindennapi életének, s ünnepeinek tárgyi emlékei
töltik be a kis kétszobás házat.
Festett bútorok, varrottasok (a szerző felvételei)
A 174. számú házikóban hajdan Ida néni nagyapjának csizmadiaműhelye működött, itt varrták kecskebőrből a híres torockói rámás csizmákat, a nőknek piros, a férfiaknak fekete színben.
Női csizmák
Az ötvenes évek közepe, a mester halála óta a műhely üresen állt. Ida néni a nagyapja iránt érzett tiszteletből 1982-ben a tőle örökölt bútorokkal rendezte be a helyiséget úgy, ahogy ő azt gyerekkorában a nagyapjánál látta.
Festett ládikó
A turisták számára a múzeum azonban csak 1994-ben nyithatta meg kapuit, mivel a Ceausescu-rendszer üldözte a magánvendéglátást, különösen, ha anyaországi magyarok kerestek fel erdélyi magyar családokat. Ida néni erre így emlékezett: „Itt senki nem állt meg abba az időbe. Na hát akkor nagy terror volt. S szombaton, vasárnap fogadtam egy pár vendéget, s akkor hétfőn nekem kiadták a néptanácstól, hogy ha még vendéget fogok fogadni, azonnal elzárnak. S akkor aztán az nekem úgy maradt egészen ‘94-ig.”
Díszes pad
A szabadabb világban azonban egyre többen érdeklődtek a múzeum iránt, s mivel férje után is örökölt egy rend bútort, 1996–1997-ben a Torockó Értékvédő Program segítségével hozzátoldottak még egy szobát az egykori műhelyhez, ahol azok is helyet kaptak. A népi bútorok, viseletek ekkor még használatban voltak, élete során Ida néni maga is számos varrottast készített.
A gyűjtemény viseleteit a gyermekek, az unokák máig hordják nagy ünnepeken, például konfirmációkor, s akár kölcsön is adják helybelieknek esküvőkre, eljegyzésekre, hozzájárulva ezzel is a hagyományok életben tartásához. Ida néni élete alkonyán a szakmai elismerést is megélhette, a Romániai Magyar Népművészeti Szövetség 2003-ban életműdíjban részesítette.
Cserépkandalló és falitéka
A múzeumot a család által üzemeltetett panzió vendégeként, Ida néni lányának szíves kalauzolásával ismerhettük meg, aki szívesen és színesen mesélt a városka Jókai Egy az Isten című regényében megörökített történelméről, a nagyipar beköszöntéig messze földön híres vasművességéről, mely öntudatos polgári mentalitással párosult, saját családjáról, a torockói mindennapokról és ünnepekről, s bemutatott minden darabot, melyekhez személyes élmények is fűzik.
A nagyapa cseréppipája
A múzeumról részletesebb ismertetést, benne az egykor Erdély-szerte élénk kereskedelmet folytató várost ért kulturális kölcsönhatásokról, a kiállított tárgyak származásáról Benedek Csaba és Kürtössy Péter
Ida néni magánmúzeuma című írásában olvashatunk, egy
amatőr videón pedig a kilencvenéves Ida néni maga kalauzolja látogatóit.