Nagyívű képzőművészeti bemutatót többféleképpen lehet szervezni a világ legnívósabb kiállítótereiben. A leginkább bevett gyakorlatok szerint a kurátorok vagy egy komplett életművet – a maga teljességében – mutatnak fel, vagy egy aktuális társadalmi-politikai, szerencsésebb esetben divatos művészettörténeti olvasattal állnak elő.

Gustave Caillebotte - Henri Cordier
 

 

Utóbbinál mindig ott a veszély, hogy korántsem teljes képet ad, másrészt nagymértékben a kiállításszervezés jelenébe ágyazott. Párizs egykori vasúti pályaudvaron létesített állami képzőművészeti temploma, a Musée d’Orsay a Gustave Caillebotte – Férfiak festése tárlattal köztes megoldást talált.

A Párizsban katonai textilüzletet tulajdonló, megyei kereskedelmi bíró fiaként született Gustave Caillebotte nem ismeretlen a francia közönség előtt. Bár 1876-ban, az impresszionisták második kiállításán rögtön nyolc festményével mutatkozott be (köztük a Padlócsiszolók című híres munkájával), a realizmus mindenen átsütő valóságszeretete és az impresszionizmus színvilága, laza ecsetkezelése között ingadozó alkotóra saját korában alapvetően nem képzőművészként tekintettek. Inkább egyfajta műgyűjtőként és mecénásként, aki a Monet, Degas és Renoir által fémjelzett művészeti irányzat harmadik expóját is finanszírozta, majd sorra vásárolta az impresszionisták alkotásait, Monet-nak pedig még műterembérleti-díját is fizette (a Vitorlásverseny Argenteuilnél című lendületes, ismert festményét is ő vásárolta meg).

Párizsi utca, esős nap 

 

189b4-es halála után a francia államra hagyott hatvannyolc festményből álló képzőművészeti gyűjteményére majdhogynem a gazdátlanság várt – pontosan ezt akarta elkerülni azzal, hogy végrendeletében kikötötte az akadémiai művészet által elutasított impresszionisták festményeinek a Luxembourg-palotában és a Louvre-ban történő kiállítását. Renoir végül két évnyi fáradozás után kijárta, hogy a művek közül három tucatnyit az egykori királyi rezidenciára szállítsanak (ez lett az impresszionisták első jelentős párizsi kiállítása), de a francia állam mindvégig érdektelenséget tanúsított. Amikor három évtizeddel később mégis bejelentkezett értük, fivérének özvegye kategorikusan elzárkózott a lehetőség elől. A történelem végül Caillebotte-ot igazolta: az általa megvásárolt impresszionista képek ma a Musée d’Orsay gyűjteményének szerves részét alkotják, saját festményei közül pedig negyvenet őriznek a rangos kiállítóhelyen.

Padlócsiszolók
  

Mindazonáltal Caillebotte saját alkotásai sokáig nem sok figyelmet kaptak. Igazi felfedezéséig a halálától számított nagyjából százhúsz évnek kellett eltelnie: a washingtoni Nemzeti Galéria és a Kimbell Művészeti Múzeum 2015-ben és 2016-ban rendezett nagyszabású életmű-kiállítást a munkásságából. A (nagyon) kései reneszánsznak bizonyos mértékig a washingtoni Képzőművészeti Múzeum és a San Franciscó-i Szépművészeti Múzeum Új festészet: Impresszionizmus 1874–1886 elnevezésű, az impresszionisták utolsó expója előtt tisztelgő centenáriumi (1986), s a Musée d’Orsay és az Art Institute of Chicago (AIC), az Egyesült Államok egyik legrégebbi művészeti múzeuma Városi impresszionista című tárlatai (1996) ágyaztak meg. Előbbin Caillebotte festményei közül már valamivel több mint egy tucatnyi kapott helyet, a másik pedig már az „impresszionista mozgalom egyik legmegkapóbb festőművészét és szószólóját” ünnepelte.

 

Így érkezünk meg a Musée d’Orsay nemrég bezárt kiállításához, ahol már a bevezető fali szöveg leszögezi, hogy Caillebotte „az impresszionisták csoportjának többi tagjához képest sokkalta nagyobb vonzalmat mutatott a férfialakok iránt”. Nem derül ki az információs tábláról, hogy az amerikai Jim Van Buskirk képzőművészeti író már 1998-ban az impresszionisták körében szokatlan férfiábrázolásait és esetleges homoszexualitását pedzegette. Feltehetően azért nem, mert Párizs aktuális képzőművészeti szenzációja nem mondja ki, hogy Caillebotte homoszexuális lett volna (sőt, éppen azt állítja, hogy szexuális irányultságáról semmit nem tudunk), csupán felveti a lehetőséget, hogy a saját neméhez (is) vonzódott. Több neves francia műkritikus mégis bírálta a tárlatot, mondván „túl nagy hangsúlyt fektet Caillebotte munkásságának gender szerinti értelmezésére, azt sugallva, hogy Caillebotte meleg volt – erre azonban kevés bizonyíték van, és vitathatóan nem is kellene, hogy számítson.”

 
Egyvalamiben biztosak lehetünk: Caillebotte sem életében, sem holtában nem kapott még ilyen enciklopédikus igényű, hatalmas kiállítást (három órát töltöttem a kiállítótérben). Gustave Geffroy francia újságíró a „modern élet festőkrónikásaként” hivatkozott rá, amely már csak azért is találó, mert maga Caillebotte valóban modern ember volt, reneszánsz képességekkel – nem pusztán festő és gyűjtő, hanem eredendően milliomos volt, aki hajóépítészettel, tengerészettel, filatéliával, de még kertkultúrával is foglalkozott. Festményein azért kapnak ennyire kiemelt szerepet a férfiak, mert őket ismerte a legjobban. Szoros kapcsolatot ápolt fivéreivel és azok barátaival, de előkelő, gazdag úrként és örök agglegényként férfiakkal ült együtt a kártyaasztalnál, az evezőcsónakban, miközben az elsők között örökítette meg mindennapi tevékenységeiket is.
Férfi a fürdőjében 1884
 
 
1870 nyarán – korábbi források tanúsága szerint 1873-ban – festményt készített Katonák az erdőben címmel. A kisméretű kép előterében három katona sokkal kivehetőbb, mint a háttérben felsejlő nyolc további bajtársuk: III. Napóleon francia császár piros nadrágot, kék zubbonyt viselő egyenruhásai közül az egyik egy mohával borított fának dől, a másik – hasán összefonva a kezét – szunyókál a fűben, a harmadik pedig éppen egy fa tövében székel a Caillebotte család Párizstól délkeletre fekvő Yerres-ben található nyári rezidenciájához tartozó birtokon. Két másik, 1884-ben alkotott olajfestmény, a Férfi törölgeti a lábát és a Férfi a fürdőszobában valósággal döbbenetes hatást váltott ki a XIX. század végén (bár utóbbi az XX-ak avantgárd csoportjának brüsszeli kiállításán helyet kapott, csupán a leginkább eldugott és legkisebb teremben): az impresszionisták nem készítettek férfiaktokat, ráadásul az „elkapott pillanatok” sebezhetőnek mutatják a háttal, oldalról megörökített alakokat. Ezek most egy harmadik, emberi testet ruhátlanul ábrázoló alkotás mellett szerepelnek. Különös, hogy az Akt a kanapén egy fiatal nőről készült, mégsem állították ki alkotója életében. C’est la vie, Paul Perrin kurátornak az információs panelen olvasható meglátása szerint „aktjainak titokzatossága ellenáll minden egyszerű értelmezésnek”.
 
Csónakkal a földekre 1877 


Caillebotte legismertebb képei nem vetnek fel mondvacsinált vagy komoly kérdéseket. Az 1877-es Párizsi utca, esős nap nemcsak a legnagyobb vászon, amelyet az alkotó festett, hanem méltán a legsikerültebb munkája. Az izgalmas térbeli elrendezéssel készült kompozíció sztárja egy polgárember, aki esernyőt tart saját maga és a belé karoló hölgy feje fölé, miközben a francia főváros akkoriban újnak számító promenádján sétál. Szintén egy előkelő úr és hölgy korzózik Az Európa híd című, 1876-ra dátumozott munkán, de a kép merőben eltér a másik alkotástól. Nekünk jobbra egy munkáslegény könyököl a Párizs 8. kerületében álló híd korlátjának, elmélyült figyelmet tanúsít a Gare Saint-Lazare forgalma iránt (hol vannak már a valamirevaló flâneurek, a városi kószálók/szemlélődők?!), és olyan, mintha a sétáló figyelmét inkább a férfi kötné le. Érdemes időt szánni a szabadidős élethelyzeteket bemutató munkákra is: a horgászat, a séta, az úszás, az evezés és a természet impresszionista ábrázolása értékteremtő módon idézik az 1880-as évek normandiai nyarait.

Meztelen nő kanapén 1873
 
 
A csaknem ötvennyolcezer négyzetméteres, több millió látogatót fogadó intézmény nemcsak a „kész” alkotásokra és Caillebotte életére összpontosít, hanem munkamódszerére is. Önmagában nem fogjuk másként látni a Padlócsiszolók című alkotást, de egy évvel korábbi változata, a bemutatott figurák felskiccelt másai kiegészítik az ismert alkotást. Egy másik festmény, A billiárd (1875) befejezetlen, A reggeli (1876) pedig nyilván azért olyan lenyűgöző, mert Caillebotte kétszer is megrajzolta asztalra hajoló testvérét. Az Egyesült Államokból (Chicago mellett Milwaukee-ból, Richmondból, Clevelandból), Svájcból és más francia intézményekből, valamint magángyűjteményekből kölcsönzött művek tárlata bemutatja az 1800-as évekbeli polgári öltözetet is. Nem messze a vitrinektől pedig ott van egy kisméretű fotófelvétel, amelyen Caillebotte és a kutyája látható a Place du Carrouselen. Olyan, mintha skatulyából húzták volna elő a négylábú társát sétáltató festőt: ruhája, cilindere anyagi helyzetét, társadalmi státusát tükrözi. Szemlélete, munkássága azonban kissé túlmutat(ott) saját korán.

 

A párizsi kiállítás anyaga a Los Angeles-i J. Paul Getty Múzeumban február 25-től május 25-ig, majd az Art Institute of Chicagóban június 29-től október 5-ig lesz látható.