Hogyan érzékeljük a világot, ha nem a képzeletünk által? Nincs olyan helyzet, amelyet objektíven, érzelmek nélkül tudnánk átélni. Életünk események sorozata, ahol minden egyes pillanatra adott reakcióink visznek előre.
Gondolataink, mozdulataink és érzéseink mondatják velünk azokat az igazságnak vélt állításokat, melyekben a világról alkotott véleményünk is gyökerezik. Szurcsik József Elképzelt valóság című kiállítása környezetünk újraértelmezésére invitál bennünket. A megtekinthető képek mindegyike utazásra hív, az alkotó lelkét is formáló tájakra, melyeknek repedéseiben talán a saját arcunk egy darabja is visszaköszön.
Mi a szerepe a képek születése után a festőnek egy-egy műben? Milyen üzeneteket hordoznak a kiállított alkotások? Hogyan kapcsolódhatnak ezekhez a tárlatra látogatók? Ezeknek a kérdéseknek jegyében tekintjük meg a kiállítást és gondolkozunk róla a megnyitón.
Szeptember elején járunk, a kora esti órák nem hozzák el azt a lehűlést, melyre az ember szomjazik egy ilyen nap után. Emberek, barátok és tanítványok gyülekeznek a meredek budai utca alján. Lassan szállingóznak befelé, hogy megtekintsék a kiállítást még a tömeg előtt. Tömeg lesz. Nem is volt kérdés, mindenki ezzel számolt. Mitől is olyan természetes ez? Nem mintha a hosszú és gazdag életpálya nem lenne elegendő ok az ismertségre, mégis úgy érzem, több kell ahhoz, hogy ennyi ember együtt akarjon ünnepelni a művésszel. A hangulat a rengeteg résztvevő dacára is bensőséges. Mi sem igazolhatja ezt jobban, mint hogy a megnyitóbeszédet Szurcsik barátja, drMáriás festőművész vállalja. A közönség együtt énekli azt a dalt, amelyet Béci, azaz Máriás Béla erre a kiállításra költött. Az egyik művet készítőjétől teljesen elkülönítve is vizsgálhatjuk, s ebben a helyzetben érdekes megfigyelni a festő, a képei és a befogadók közötti háromszöget.
Bizonyosan jóleső érzés látnia a művésznek, hogy sikerült összehozni az embereket, hisz kiállított képei is kapcsolataink fontosságáról tanúskodnak. Hogy kapcsolataink inkább hátráltatnak minket, vagy szelet jelentenek a szárnyunk alatt, arra a nézőnek magától kell rájönnie. A képek narratívája erre hívja fel a figyelmünket: magunkban kell annak a lángnak égnie, amit másokban meg akarunk gyújtani. A magány itt nem szitokszó, sokkal inkább tér az Én megszületéséhez. Arra figyelmeztet, hogy az alkotó, az ember társas lény. A túlzó individualizmus, a nárcizmus hamar úrrá tud lenni rajtunk, ez később pedig káoszt szül. Ezeken az alkotásokon a tűz a fény, a láva mágikus erővel vonzza a tekinteteket. Folyik, áramlik, elönt, előtűnik, majd eltűnik.
Izzó szív tűnik fel az égen a kiállítás monumentális darabján. Ez olyan egyetemes szimbólum, amelyről nem kell rétegeket lehántani, hogy érthetővé váljon. A festő maga is megfogalmaz olyan általános értékeket, mint a szeretet, a természet iránti tisztelet vagy az egyén felelőssége a társadalomban. Indikátorai lehetünk megannyi dolog létrejöttének. Habár Szurcsik sokszorosító grafika szakon végzett a Képzőművészeti Főiskolán, a kiállított művek mégsem ezt az oldalát reprezentálják.
A tájképek részletgazdag megfestése nem csupán a rétegek sokaságában, az olaj- és az akrilfestékre jellemző testességben vagy a fák csendes mozdulatlanságban mutatkozik meg, hanem ahogyan a fény árnyékot vet a tájra és láthatóvá teszi a legsötétebbnek ható sziklát is. A realitás talaja ezekben a pillanatokban válik futóhomokká, amelyben addig süllyedünk, amíg észre nem vesszük, hogy saját magunk alkottuk ilyenné a világunkat. Így mi vagyunk azok is, akiknek a kezében a változás esélye is nyugszik.
A kurátori munkának és a rendezésnek köszönhetően a tárlat alkotásai kommunikálnak egymással, és habár a kiállított anyaggal bizonyos szempontokból rokonságot mutató művekkel korábban is találkozhattunk a Szurcsik-életműben, a jelenlegi válogatás mégis teljes világot mutat és történetet mesél el. A lények, akiket megteremt kis méretű képein, abban a világban játszanak, szeretnek és élik meg a halandókat sem elkerülő gyarlóságaikat, amelynek más képein a tájak üresen maradnak. Egy apró kép a sarokban valamiben mégis gyökeresen eltér a többitől. A kék megannyi finom árnyalatában játszó táj monokróm nyugalmát egy frizbi töri meg, melynek foszforeszkáló pirossága játékosságot, leheletnyi csintalanságot csempészik bele a képbe. Ez a még felfedezésre váró gyermeki könnyedség kedves kiegészítése a többi táj magasztosságának.
Szurcsik tavaszi, Műcsarnokban rendezett, A Varázsló kertje című monumentális kiállításához képest a mostani tárlat intim naplójegyzet. Ehhez nyilván a terek adottságai, illetve az intézmények arculatai is nagyban hozzájárulnak. Azonban azoknak, akik gyakorta látogatnak kiállításokat és figyelemmel kísérik a művész megjelenéseit, ez a fajta baljós nyugalmat árasztó tárlat üdítően hathat. Szemben a máskor nyíltabban megformált társadalomkritikájával, ami könnyen fellelhető jellemzője műveinek, ez a tárlat egy filozofikusabb, csendesen kritikus festőt mutat meg, aki most mondanivalóját a táj mélyebb rétegeiben rejti el, ezzel csak fokozva a látogatók kíváncsiságát. Elengedve kezüket, szólaljon meg a festmény a festő helyett, ő már mondott eleget.
Beszélhetnék deizmusról, avagy arról a gondolatról, miszerint Isten megteremtette a világot, majd magára hagyta benne az embert, hiszen a tájak egyaránt mesélnek a kezdetről és a végről. A káosz egyszerre jelenti mindkettőt, vagy lehetnek éppen egymás következményei is. Rousseau az egyik képviselője a panteizmusnak, annak a hitnek, mely szerint Isten a természetben lakozik és sosem ment el. Mindig is itt volt a tájban. A festményeket elnézve, mi is fellelhetjük a transzcendenst, amennyiben nyitottak vagyunk rá.
Végül így vagy úgy feltesszük majd magunknak a kérdést: Mi választja el a képzeletet a valóságtól?
Szurcsik József Elképzelt valóság című kiállítása október 5-ig tekinthető meg a Godot Galériában (1114 Budapest Bartók Béla út 11–13.)