Bánki Gergely és Fekete Anna
 
 
Arról, hogy miként vált belőle színházi fotós, még tavaly mesélt. A Jurányi Ház oldalán publikált interjúból kiderül, hogy gimnázium után a Práter utcai fotós szakmunkásképzőbe járt. Onnan az ELTE-re került, ahol angol és orosz irodalom, illetve nyelvtanári szakon szerzett diplomát. „Miután elvégeztem az egyetemet, űr keletkezett bennem, mert hiányzott a szépirodalom. Azon gondolkodtam, hogyan kapcsolhatnám össze a fotózást ennek a hiánynak a betöltésére.” A színház tökéletes választásnak bizonyult, különösen a klasszikus irodalom jelenléte miatt.
 
Jurányi plakát 2023 április
 
 
Gordon Eszter elmondása szerint „kitaposta” magának az utat. Pályája elején művészeti titkároknál jelentkezett fotóspróbákra, így jutott be ebbe a cseppet sem szürke közegbe. Tanult, figyelt, sajtóorgánumokat keresett előadásképeihez. Fotókiállításokra járt, albumokat vásárolt, egyszóval képezte magát, amihez idő és türelem és rengeteg gyakorlat, sok-sok megfelelő pillanatban ellőtt fotó kell.
 
Rezes Judit és Szabó Győző kisfiukkal
Fotó: Gordon Eszter
 
 
Olyan közismert színészek, színházi emberek „lógnak” a falon Takarásban című kiállításon, mint Szabó Győző és felesége, Rezes Judit, Bánki Gergely és párja, Fekete Anna, Tenki Réka, Janklovics Péter, de Vilmányi Benett és Stefanovics Angéla sem maradt ki az impozáns sorból. Karakteres személyiségük megörökítésén kívül nyilvánvaló szempont volt a figyelemfelkeltés, hiszen egy-egy műsor „reklámarcaiként” szerepelnek. Hogy a fotográfus mégis a szerep mögötti embert kívánta megörökíteni, abból is látszik, hogy nem a színpadon, hanem „civilben” látjuk őket.
 
Janklovics Péter
Fotó: Gordon Eszter
 
 
A kiállítás különlegességét a portrék felhasználásával készült plakátok adják. Fotótárlatok esetében megszoktuk, hogy a felvétel „beszél” mindenről. Ezúttal azonban a színházi hirdetmények is a látogatókhoz szólnak. Ez utóbbiakon napokra lebontva látjuk az előadások címét és a Jurányi Ház helyszíneit: a Jurányi Labort, a 123-as labort, a Kamaratermet és a Színháztermet. Az információk jól nyomon követhetők, hiszen ez a lényeg. Így érthető, hogy a rajtuk szereplők képét ennek alárendelve, színezésekkel szabdalva illesztette be a grafikus. Rendeltetésük szerint egyszerű grafikai elemeket is tartalmazniuk kell, hogy magukra tudják vonni a figyelmet, miközben a fekete-fehér fotók részévé válnak a szövegnek.
 
Tenki Réka
Fotó: Gordon Eszter
 
 
Megérdemlik azonban az eredeti portrék, hogy teljes méretükben is megismerjük őket. Színesek, betűk, számok nélkül alkotnak teljes képet a színészekről. Tenki Réka felszabadultan nevet bele a kamerába, láthatóan semmi nem hozza zavarba. A humoristaként is dolgozó Janklovics Péter egy-egy növény levelét vette a szájába, elbohóckodik velük. A Szabó Győző és Rezes Judit házaspár és kisfiuk, Misi visszafogottan, de mosolyogva áll „modellt”. A fotókon nyoma sincs a darabok előtti lámpaláznak, annak az izgalomnak, ami még a rutinosakat is elfogja. Helyette a nevetés, a vidámság, a könnyedség hatja át őket.
 

A Klebelsberg Kultúrkúria feljáró folyosója érzésem szerint méltatlan bármilyen tárlathoz, így Gordon Eszteréhez is. Szerencsésebb lett volna egy emeleti teremben biztosítani neki helyet, hiszen akadna is. Így viszont könnyedén elmegyünk mellettük, pedig Gordon Eszter fotói vannak olyan izgalmasak, hogy ne így tegyünk.

 

Gordon Eszter Takarásban című kiállítása október 6-ig látható a Klebelsberg Kultúrkúriában (1028 Budapest, Templom utca 2–10.).