Már megszoktuk, hogy a Futni mentem című filmről szinte csak a számok nyelvén beszélünk. Hétről hétre dönti a nézettségi rekordokat, és olyan bevételi adatokat produkál, amilyenekről senki sem gondolta, hogy egy magyar film képes lehet rá 2025-ben (részben 2024-ben). A valóban lenyűgöző számok mögött szerencsére jó film áll, és ez a legfontosabb. Sajnos már régóta nem törvényszerű, hogy egy sikeres film egyben jó is legyen. Csak a rendező, Herendi Gábor életművénél maradva: a Valami Amerika 3 merénylet volt a közízlés ellen, mégis több százezren megnézték.

Herendi egyébként azon kevés rendező egyike, aki pontosan érzi és érti, hogy mi az, ami érdekli a hazai közönséget. Még a legkevesebb nézőt vonzó filmjei (Lora, Toxikoma) is átlépték a százezres nézőszámot, és ha a magyar valamivel nagyobb piac lenne, biztos vagyok abban, hogy már számos műfajban kipróbálta volna magát. Azonban úgy fest, itthon a közönségfilm egyenlő a vígjátékkal, így legföljebb azzal lehet játszani, hogy egy mozidarab a vígjáték melyik kategóriájába – romantikus, történelmi-abszurd, kaland-vígjáték – kerüljön.

A Futni mentem nem árul zsákbamacskát, már rózsaszín plakátjával hirdeti, hogy ez bizony klasszikus ’romkom’, csakhogy itt nemcsak egyetlen páros szerelméért szurkolhatunk, hanem három nővér boldogsága a tét.

A film az utólagos magyarázat szerint azért nem kapott állami támogatást, mert egy cseh mozi remake-je, és tény, hogy a remake szó hallatán nem az eredetiség az első, ami az eszünkbe jut. Csakhogy Herendi és a társalkotók úgy csinálnak remake-et, ahogy azt kell: vesznek egy jó alapötletű, izgalmas kiindulóponttal rendelkező, ám valójában rossz filmet, majd kijavítják a hibáit és forgatnak belőle egy jó művet. És igazuk van: egy jó filmből minek is kellene új verziót csinálni? Az nagy eséllyel úgyis csak rosszabb lesz.

Az anya és három leányával - Trill Beatrix, Lovas Rozi, Udvaros Dorottya és Tenki Réka

 

Egyszerű a Futni mentem alapötlete, és épp ez adja az erejét. A szülők bakancsilistájáról a közös maratonfutást nem sikerül teljesíteni az apa idő előtti halála miatt, így az anya a fejébe veszi, hogy három felnőtt lányával négyesben futja le a távot a férfi emlékére. Ez a fő szál, és közben ott a sok-sok mellékszál a három lánnyal, akik más-más fázisban tartanak a szerelemben. Egyikük a férjétől elhidegült kapcsolatát próbálja helyrehozni, a másik épp szabadulni szeretne kínos viszonyától, amely a főnökéhez köti, a harmadik csak a munkájának él, és észre sem veszi, hogy a sors most sodorja elébe a tökéletes férfit. A Futni mentem meglehetősen konzervatív darab, meg sem próbálja megreformálni a zsáner kliséit, sőt nagy örömmel használja azokat. A titka inkább abban rejlik, hogy jól használja őket.

Miklya Anna és Divinyi Réka forgatókönyvének dialógusai élnek és lélegeznek, a szituációk kedvesek és szellemesek, Herendi Gábor pedig képes arra, hogy jó színészek – mindenekelőtt az anyát és három lányát megformáló Udvaros Dorottya, Lovas Rozi, Tenki Réka, Trill Beatrix – segítségével eltalálja a helyes arányokat.

Jó vígjátékot készíteni speciális tudást igényel, mert egyáltalán nem mindegy, mikor, mit és mennyit mutat a rendező a szereplőkből vágáskor: sokszor egyetlen másodperccel rövidebben vagy hosszabban mutatott beállítás elég ahhoz, hogy az amúgy jónak tűnő poén elveszítse az erejét. Herendinek sem szokott sikerülni minden filmjében, de ezúttal nagyon ráérzett, s négy poénból három működik, ami bizony ritka jó arány ebben a világban. Persze a sikerhez kellett az is, hogy a nevetés mellett a szívünket is elérje a film, és ezt a célját is teljesíti. A rendező nem akar nagy amerikai filmes túlzásokkal érzelmeket kifacsarni a nézők szívéből, filmje ennél visszafogottabb, realisztikusabb mozi, és talán ezért is áll közelebb a nézők szívéhez. A történetben felfestett világ tényleg olyannak tűnik, mint a mai idők Magyarországa, a film pedig egyetlen pillanatra sem felejti el, hogy a fő dolga nem más, mint a szórakoztatás. Ez talán nem tűnik soknak, pedig nagyon is az.

A Futni mentem február 13-tól látható a Netflix kínálatában.

 

Nyitókép: Jelenet a filmből – Csányi Sándor, Tenki Réka, Udvaros Dorottya

 

A 44. Magyar Filmszemle díjazottjai


Életműdíj: Tarr Béla

 

 

Nagyjátékfilm:

  • Legjobb film, a Filmszemle fődíja: Magyarázat mindenre (rendező: Reisz Gábor)
  • Legjobb női színész: Szorcsik Kriszta (Hasadás)
  • Legjobb férfi színész: Hajduk Károly (Mesterjátszma)
  • Legjobb operatőr: Lehr Juhász Péter (Árni)
  • Legjobb forgatókönyvíró: Hajdu Szabolcs (Kálmán-nap és Egy százalék indián)
  • Nagyjátékfilm különdíj: Véletlenül írtam egy könyvet (Lakos Nóra)
  • Legjobb első film Simó Sándor díja: Fekete pont (Szimler Bálint)
  • Legjobb rendező: Vermes Dorka (Árni)

 

Az ökumenikus zsűri nagyjátékfilm:

  • Ökumenikus zsűri különdíja: Nyersanyag (rendező: Boross Martin)
  • Ökumenikus zsűri legjobb film: Lefkovicsék gyászolnak (rendező: Breier Ádám)

 

A Szemle Tanács Különdíja:

  • Futni mentem (rendező: Herendi Gábor)

 

Kísérleti film:

  • Kísérleti film különdíj: Dunna Imágó (blanche the vidiot)
  • Legjobb kísérleti film rendező: Lichter Péter – The Geneva Mechanism: A Ghost Movie
  • Legjobb kísérleti film: Iszap (alkotók: Dénes Csaba, Fazekas Lehel, Szatmári Loretta, Orbán Orsolya)

 

Rövid animációs film:

  • Rövid animációs film különdíj: Az utolsó dobás (rendező: Tőkés Anna)
  • Legjobb rövid animációs film ­­­rendező: Traub Viktória – Cipők és paták
  • Legjobb rövid animációs film: 27 (rendező: Buda Anna Flóra)

 

Egészestés animációs film:

  • Legjobb egészestés animációs film rendező: Csáki László – Kék Pelikán
  • Legjobb egészestés animációs film: Kojot négy lelke (rendező: Gauder Áron)

 

Dokumentumfilm:

  • Legjobb dokumentumfilm különdíj: A boldogság ügynöke (rendező: Zurbó Dorottya, Arun Bhattarai)
  • Legjobb dokumentumfilm rendező: Kapronczai Erika két filmje – Kim, Portál
  • Legjobb dokumentumfilm: Az életed nélkülem (rendező: Rubi Anna)

 

Rövid dokumentumfilm:

  • Legjobb rövid dokumentumfilm különdíj: Ónody – a 60-as évek császára (rendező: Almási Tamás)
  • Legjobb rövid dokumentumfilm rendező: Surányi Judit – Nyomik
  • Legjobb rövid dokumentumfilm: Háztűznéző (rendező: Ress Abigél)

 

Kisjátékfilm:

  • Kisjátékfilm különdíj: Fratum (rendező: Nagyistók Edit)
  • Legjobb kisjátékfilmrendező: Korom Anna – Diamond Beauty
  • Legjobb kisjátékfilm: Világvége (rendező: Hajmási Péter)

 

TV-sorozat:

  • TV-sorozat különdíj: Vaszari Júlia, operatőr – Angyaltrombiták
  • Legjobb TV-sorozat női színész: Schell Judit – A király
  • Legjobb TV-sorozat férfi színész: Keresztes Tamás – Marsra Magyar!
  • Legjobb TV-sorozat rendező: Enyedi Ildikó – Angyaltrombiták
  • Legjobb TV-sorozat: A király