A két évforduló – 1723, az alapítás éve és 1923, az épületátadás éve – kiváló alkalmat nyújtott egy impozáns kivitelű, egyben érdekfeszítő tartalmú kötet megjelentetésére. A könyv merített papíroldalain színes ábrák és fényképek százai sorakoznak, megmutatva a levéltári munkát körbevevő falfestmények (szekkók), üvegablakok, oszlopfők és oly sok más díszítés tüneményességét.
Érdekfeszítő e kötet üzenete és mondanivalója is, hiszen ezen ékességek keletkezéstörténete igazi csemege nemcsak a műfaj szerelmeseinek, hanem a műszerető nagyközönségnek is.
Mindazonáltal a részletes leírások a szikár keletkezéstörténeti tényeken túlmenően számos köztörténeti érdekességet, sőt életrajzokat is tartalmaznak. Ez utóbbiak azokról a
művészekről, arisztokratákról, politikusokról
készültek, akik az adott időszakban kimagaslót teljesítettek, illetve személyük kapcsolódik a levéltárhoz, annak műtárgyaihoz, vagy éppen épületének elkészítéséhez.
A Bécsi kapu téri központi épület (képek a Wikipédiáról)
A szakismertető cikkek mellett – és között – oly sok kép és rajz tárul az olvasó elé, hogy a gyors lapozgatást nem ajánljuk: bele is lehet szédülni. Ezek nagy része egységesen szerkesztve és az előzményekkel összefogva csak most került napvilágra, az érdeklődő nagyközönség elé. Mondhatni, hogy
mindenről láthatunk képet, ábrázolást, a történeti szekkók nagy alakú képeitől a tervezőasztalok vázlataiig bezárólag.
A sok mindenben példamutató, aprólékosan kidolgozott kötet egyfajta bő, ám specifikus irányultságú artisztikai monográfiának is tekinthető. Azon olvasóknak, akik egyben „vájt szemű” kutatók is, többletet nyújt a némely fejezetben elrejtett, az adott korszakra jellemző iratkezelési ismeretanyag is. Ám a kötet nem éri be ennyivel. Nemcsak az épületet (illetve épületeket), hanem a levéltár más, művelődési jellegű lehetőségeit is bemutatja (könyvtár, reprográfiai szisztéma, kiállítások, egyedi programok).
Az utolsó fejezetekben
kuriózumokról, valamint a jövőbeli tervekről
olvashatunk. Ez kissé elüt az előzőleg megszokott tartalomtól, ám e műfajváltás előnyére válik a kötetnek, hiszen az intézmény hosszabb távú elképzeléseibe is bepillantást nyújt.
Debrecen. A Magyar Királyság városai ólomüveg-sorozata
Természetesen egy kiadvány sincs hibák nélkül. E kötet sajátossága, hogy nincsenek „klasszikus” módon megadott hivatkozások, részletekbe menő forrásanyag-megjelölések. (Üdítő kivétel az óbudai telephely építésének története, ahol a fejezetek elején a szerzők megadják, hogyan és honnan, milyen forrásokból nyerték adataikat.) Így sajnos az ismertető cikkek olvasásánál és a képek nézegetésénél továbblépni kívánó
kutatók nem feltétlenül jegyzetelhetnek ki pontos levéltári jelzeteket.
Ezzel kapcsolatban a legkülönösebb dolog az, hogy az Országos Levéltár már korábban sokszor feldolgozott kétszeri újjáépítésére (második világháborús ostromsérülések és az 1956-os tűzvész) vonatkozó leírások milyen kevés jegyzetet tartalmaznak, a tartalom azonban szokatlanul terjedelmes.
E szakmai furcsaságok azonban keveset vonnak le a kiadvány értékéből, amely
betölti a célt, amire szánták: művészet- és művelődéstörténet ez a javából!
Az Országos Levéltár, bár most „csak” egy tagintézmény, valóban az egész nemzet levéltára ma is, ahogy a múltban is volt, és ahogy a jövőre nézve is szándékozik lenni.
Reisz T. Csaba (szerk.): A nemzet levéltára – Fejezetek az országos levéltár történetéből, Magyar Nemzeti Levéltár, Budapest, 2023, 592 oldal