A magyarázat abban a konzervatív szellemű felismerésben áll, hogy a politikai intézményrendszer nem másolható, nem importálható más társadalmi és kulturális körülmények közé. Ez a gondolat ritka élességgel fogalmazódik meg Klemens von Metternich esetében, aki Anglia alkotmányos berendezkedését csodálta, mégis úgy tartotta, hogy saját korának Közép-Európája még nem érett meg a brit típusú berendezkedés bevezetésére. Sőt, egy alkalommal azt állította, hogy a kontinens összes politikai gondja végső soron abból fakad, hogy a brit rendszert mindenáron be akarták vezetni. Ez nyilvánvalóan túlzás volt a részéről, de teljesen igaza volt abban, hogy kudarcra vannak ítélve mindazon próbálkozások, amelyek idegen intézmények mesterséges átvételére irányulnak.
Részlet a Magyar Szemle írásából:
Hogyan láthatjuk a 21. századból a herceget, aki az európai és a magyar történelemben egyaránt kulcsfontosságú szerepet játszott? Ez az írás amellett érvel, hogy Metternich nem volt a status quónak az a bigott, merev és koncepciótlan támogatója, akinek őt az utókor beállította. Az alábbiakban elsősorban a kiváló életrajzíró, Wolfram Siemann új levéltári anyagokat is feltáró könyveire és publikációira, továbbá tisztelőjének és kutatójának, Henry Kissingernek, Peter Vierecknek, a jeles amerikai konzervatív gondolkodónak és Andics Erzsébetnek a munkáira támaszkodunk.1
Rend és legitimitás
„Túl későn vagy épp túl korán jöttem világra; korábban módom lett volna nyugalomban élvezni az életet, később pedig hozzájárulhattam volna a világ újjáépítéséhez, most viszont összeomló építményeket igyekszem egyben tartani” – e szavakkal foglalta össze 1820 októberében a saját tevékenységét Klemens von Metternich (1773–1859), a 19. század első felének meghatározó jelentőségű államférfia.2 A Régi Európának, a tradicionális rendnek a francia forradalmat követő fokozatos pusztulása indította őt erre a megállapításra. „A lovagiasság kora a múlté… Az okoskodók, ökonomisták, számítgatók kora jött el, s örökre oda Európa dicsősége… Oda az élet megvásárolatlan bája” – írta e fordulatról keserűen Edmund Burke.3 Milyen kihívásokkal találta magát szembe Metternich a napóleoni háborúk lezárulása után?
Európát és a Habsburg Birodalmat leginkább két olyan tényezőtől féltette, amelyek egymással szoros összefüggésben váltak uralkodóvá: a liberalizmustól és a nacionalizmustól. Emlékezetes, hogy a nemzeti eszme csak a 19. század utolsó harmadában kapcsolódott össze a politikai konzervativizmussal; a dinasztikus elvvel szembeállított nemzeti önrendelkezés igényét a liberalizmus szülte meg. Metternich politikai helyzetértékelése következetes konzervatív világszemléletére épült. 1794-ben Angliában személyesen is megismerkedett a fentebb idézett Burke-kel, akinek a francia forradalmat bíráló korszakos munkája (Töprengések a francia forradalomról, 1790) olyan mély hatást gyakorolt rá, hogy saját példányának a lapjait teleírta jegyzetekkel. Ez végleg meggyőzte őt arról, hogy a francia forradalom az egész európai civilizációt fenyegeti.
Ami a liberalizmust illeti, Metternich elvetette a szabadság absztrakt és idealisztikus felfogását, és Burke-höz hasonlóan abból indult ki, hogy a szabadság elválaszthatatlan a tekintélytől és csakis a rend következményeként valósulhat meg. A tekintély elsorvasztása ezért a rendet is tönkreteszi; a népszuverenitás dogmáját a káosszal azonosította. E vonatkozásban érdemes idézni, mit mondott Metternich arról, hogy 1848 decemberében a későbbi III. Napóleont a francia köztársaság elnökévé választották: „A Louis Napóleonra adott voksok csak azt az ösztönös érzést tükrözik, hogy rend nélkül társadalmi élet sem létezik. Ez az igazság ma Louis Napóleonnak hívja magát; olyan öreggé vált a világ, hogy az igazságnak egy személy nevét kell felvennie, mivel minden más út bezárult előtte.”4 A kortársai általában „Metternich-rendszerként” utaltak politikájára, ő viszont ezt a megnevezést félrevezetőnek tartotta, mert saját magát nem egy rendszer, hanem örök elvek képviselőjének tekintette. E megfontolásból kiindulva ellenezte, hogy a nevével fémjelezzék saját korszakát.5 Nem volt kétsége afelől, hogy a tekintély perszonalizálása, személytelen jogtól való elszakítása elkerülhetetlenül önkényhez vezet.
Metternich és Nagy-Britannia
Ha Metternichnek a tekintéllyel és a szabadsággal kapcsolatos felfogását vizsgáljuk, igencsak hasznosnak tűnik, ha kitekintünk az Angliához való viszonyára, hiszen ez az ország volt az, amely a jog uralmának eszméjéből a korabeli világban a legtöbbet meg tudta valósítani. Miután 1848 márciusában a forradalmi Bécsből álruhában menekülnie kellett, kalandos utazás után a liberális Angliában talált menedékre, s ebben sokan a sors markáns iróniáját látták. A „reakciós” Metternich Londonban! De tévedtek, mert az exkancellár szemében a britek sikere csak igazolta azon meggyőződését, hogy a rend és a szabadság egymástól elválaszthatatlan. „A világ legszabadabb országa, mert a leginkább rendezett” – így összegezte benyomásait a szigetországról, hozzátéve, hogy ott még az „utolsó lovászfiú” számára is világos a rend és a szabadság összefüggése.6 Ez magyarázza azt a paradoxont, hogy a brit rendszer iránti csodálatát még akkor is fenntartotta, amikor újságokat záratott be, és lázadó forradalmárokat küldött börtönbe otthon.
1819-ben ezt írta barátnőjének, Dorothea von Lievennek: „Ausztriát tekintem morális hazámnak, mert létének alapja teljes összhangban áll saját elveimmel és érzéseimmel. Ha nem lennék az, aki vagyok, angol szeretnék lenni. Ha egyikre sem lenne lehetőségem, inkább semmi sem lennék.”7 Tegyük hozzá, hogy háromszor járt a szigetországban: először 1794-ben egy delegáció tagjaként, 1814-ben, majd 1848 áprilisa és 1849 októbere között emigrációban. 1848 áprilisában, nem sokkal érkezése után így jellemezte Angliát: „Ezt a nagy országot, akárcsak korábban, ma is a jog, a rend és a szabadság értékébe vetett rendíthetetlen hit jellemzi, abba a szabadságéba, amelynek, ha létezni akar, az előbbi értékekre kell támaszkodnia.” 1858-ban, Benjamin Disraelihez, a nagy tory államférfihoz írott levelében így említi Angliát: „az ország, amelyet szeretek, amelyhez közéleti pályafutásom hosszú periódusaiban a legszorosabb kapcsolat fűzött.”8 Ennek a nyilvánvaló érdekessége az, hogy az Anglia által szimbolizált rend felettébb távol állt attól, amely a Habsburg Birodalomban uralkodott. Metternich azonban meg volt győződve arról, hogy az egyes alkotmányokat mindig annak alapján kell megítélni, hogy azok mennyire képesek szolgálni az egyes országok konkrét igényeit.
A teljes írás a Magyar Szemle 2024/5-6. számában olvasható.
1 Wolfram Siemann: Metternich. Staatsmann zwischen Restauration und Moderne. München, 2010, Beck. Wolfram Siemann: Metternich. Strategist and Visionary. Belknap, 2023, Harvard University Press. Wolfram Siemann: Metternich’s Britain. The German Historical Institute (The 2011 Annual Lecture). London, 2012. Henry Kissinger: A world restored. Metternich, Castlereagh and the Problems of Peace, 1812-1822. Boston, 1957, Houghton Mifflin. Henry Kissinger: Responsible Statesman of International Order. In The Metternich Controversy. Ed. Enno E. Kraehe. New York–London, 1971, HRW, 55–61. Henry Kissinger: Diplomácia. Budapest, 1996, Panem–McGraw–Hill–Grafo. Peter Viereck: Conservatism Revisited. New Brunswick–London, 2005, Transaction Publishers. Peter Viereck: Bulwark against potential Fascism. In The Metternich Controversy. Ed. Enno E. Kraehe. New York–London, 1971, HRW, 89–93. Andics Erzsébet: Metternich és Magyarország. Budapest, 1975, Akadémiai. Andics következtetéseivel a szerző nem ért egyet, de munkája fontos és releváns levéltári dokumentumokat idéz. Érdekes, hogy Andics fél évszázada megjelent munkája óta a hazai szakirodalomban – legalábbis a szerző tudomása szerint – nem történt kísérlet Metternich örökségének érdemi átgondolására. (Metternich nézeteinek rövid összefoglalását adja e sorok szerzője az Országút folyóirat 2024. március 22-i számában.)
2 Aus Metternich’s nachgelassenen Papieren. Idézi Siemann 2012, 29.
3 Edmund Burke: Töprengések a francia forradalomról. Ford. Kontler László. Budapest, 1990, Atlantisz, 148.
4 Kissinger 1957, 196–197.
5 Uo. 196.
6 Idézi Siemann 2012, 15.
7 Idézi Siemann 2012, 9.
8 Idézi Siemann 2012, 14; 9.