Egy időben sokat mesélt azokról az esztendőkről, amikor – mindig így emlegette – a söténdi kultúrában dolgozott. Ez a Kultúrt jelentette, vagyis egy nagy, hodályszerű épületet, nagyobbik felében a művelődési házzal, kisebbikben a könyvtárral, a település központjában, nem messze a katolikus templomtól és a városházától. Soha nem felejtette el megemlíteni, hogy arrafelé a házak éppolyan szürkék, mint az a késő őszi délután volt, amelyen megérkezett, hogy elfoglalja a helyét a söténdi kultúrában.
– Talán évszázadok óta senki nem festett színesre egyetlen épületet sem abban a faluban – merengett, s mi láttuk a szemén, hogy szívesen rágyújtana, ha tehetné, de ezt már az olyan becsületsüllyesztőkben is hosszú évek óta tiltották, amilyen a törzshelyünknek számító Tyúkbélrángató volt.
Valamelyikünk helyesbített, hogy város az, nem falu.
– Való igaz, jogilag mintegy két évtizede város volt már akkor, amikor betettem oda a lábam – sóhajtott –, de még a lakói sem tekintették annak soha. Sajnos, nekem sem kellett hozzá sok idő, hogy végleg beletörődjek a piszkosszürke különféle árnyalataiba – szeretett fellengzősen fogalmazni. Olykor irodalmiasan.
És szeretett mesélni is. Például Szilviről, a söténdi Kultúr fűtő-mindeneséről.
– Teljes nevén Tóth Szilveszter, de mindenki csak Szilvinek hívta.
Szilvi évtizedekig folyami matrózként dolgozott, járta a Dunát Németországtól Romániáig, élte a matrózok vidám életét. Kikötőről kikötőre, egy kis csempészet, nem kevés dorbézolás, lassan tovatűnő ártéri erdők, öröm, móka, kacagás.
– Hogy valójában mennyire mehetett jól a sora, azt persze nem tudom. Szilvi mindig nosztalgiával mesélt a vízen töltött éveiről, az egyszer biztos.
Főként uszályokon szolgált, egyszer-kétszer személyszállító hajókon, azt azonban kevésbé élvezte, mert a vendégek folyton ugráltatták.
– Mindenfelé volt egy nője, ahogy az már lenni szokott. Mondjuk, ezt sose hittük el neki igazán, mert ismertük a feleségét.
Szegény Szilvi szigorú kontroll alatt élt. A neje szúrópróba-szerűen ellenőrizte. Időről időre betoppant a Kultúrba, azzal az ürüggyel, hogy meglátogatja az urát. Mindig árgus szemekkel vizslatta Szilvit, alaposan körbeszimatolta, nem érez-e rajta szeszszagot. A fűtő ugyanis szeretett inni. A felesége ezzel szemben nem szerette, ha iszik.
– Gyakran volt benn nála a kisfia is, iskola után betért hozzá, órákig maradt. Olyankor csak a legnagyobb titokban szippanthatott, mert a kölyök beárulta az anyjának, ha észrevette, hogy iszik.
Szilvi vállalta a kockázatot. Ivott.
– Hősies, vakmerő tett!
Nem Söténden lakott, egy szomszédos faluból járt be kismotorral. Ez lett a veszte. De nem az ital okozta a galibát.
– Szilvi pocsolyarészegen is jobban vezetett, mint a legtöbb úrvezető színjózanon. Legyen szó személyautóról, kismotorról vagy kamionról, mindegyikkel megbirkózott, akármennyit csorgatott is le a torkán.
A bonyodalmat Ilcsi okozta.
– Takarítónő volt a Kultúrban. Csakhogy igen messze állt attól a képtől, ami a jámbor állampolgárokban él a takarítónőkről. Voltaképpen Ilcsi az általánosítás megtestesült cáfolata volt. Festett körmökkel, rezgő műszempillákkal és télen-nyáron forrónadrágban mosta föl a padlót. Mondjuk, télen harisnyát is húzott, nyáron viszont csupaszon hagyta azt a hosszú, formás lábát. Meglehetősen jól nézett ki – szinte a nyála is kicsordult, ahogy maga elé idézte a képet.
– Amikor lehajolt, a mellei majd kigurultak a pólójából. És Szilvi, ahogy a legtöbben, szívesen összeszedte volna őket. Már amennyiben tényleg elszabadulnak…
Egy alkalommal Ilcsi telefont kapott, hogy a testvére kórházba került. Szilvi lovagiasan fölajánlotta, kiszalad vele a vasútállomásra, hogy elérje a nagyvárosba induló legközelebbi vonatot, hiszen ha gyalog megy, csak a háromnegyed órával később induló járatra lett volna esélye. Ekkor történt a baj. A Kultúr felé tartó felesége meglátta, ahogy a forrónadrág föltelepszik a férje mögé a kismotorra, hozzásimul a hátához, szorosan átöleli a derekát.
– Olyan segge volt a motoron, hogy az embernek kedve lett volna ott helyben beleharapni, akár az érett körtébe!
Szilvi élete attól a naptól pokollá vált. A kisfia elmesélte az anyjának, hogy az apja máskor is beszélgetett már Ilcsivel. Többet, mint kellene. A neje ettől kevés híján agyérgörcsöt kapott. Azt hajtogatta eszelősen, hogy nem bír azzal a hajós vérével!
Két hét múlva Szilvi nem állhatta tovább az asszony pörölését, a kisfiú sanda tekintetét, s az egyik délután, amikor letelt a munkaideje, nem motorozott haza, hanem vonatra szállt, és újra beállt matróznak. Levelezőlapon értesítette a nejét, hogy elege van, nem bírja már. Ha a felesége feneségként viselkedik, ő minimum időt kér.
– A levelezőlapot, következésképpen az elmés szójátékot én írtam meg neki, még mielőtt elment. Én is adtam postára a szomszéd községből. Biciklivel tekertem át. Hogy a nyomokat összekuszáljam.
A feleség összetört, levelekkel bombázta az urát. Szilvi meg is enyhült gyorsan, s még mielőtt a bolgár uszály, amire elszegődött, elhagyta volna a magyar vizeket, lelépett, hazatért. Nagy örömmel fogadta az egész család. Meg a Kultúr. Mindannyian kedveltük Szilvit. Egyedül Ilcsi mérgelődött.
– Kurvának néz az a ribanc nőd! – pontosan így fogalmazott, nem több mint három centiméterre a fűtő arcától.
Szegény Szilvi nem győzte törölgetni a nyálat magáról és engesztelni a takarítónőt, aki minden igyekezete ellenére csak duzzogott naphosszat. Heti rendszerességgel összeszólalkozott Szilvi hites feleségével, és olyan piros lett közben mind a két nő ábrázata, mint a rendszerváltozás előtt a tanácsházák homlokzatán virító vörös csillagok.
– Attól féltünk, vagy egymásnak esnek, vagy Szilvinek.
De soha nem fajult tettlegességig a veszekedés. A hajdani matróz mégis egyre mélabúsabbá vált.
– Hogy melyik volt, azt nem tudtuk meg soha. Bármelyik nő lehetett. És az sem kizárt, hogy a gyerek tette.
Mindenesetre Szilvi motorját valaki megbabrálta, és egy késő őszi délután az árokban kötött ki. A jobb lábát és a csípőjét szilánkosra törte, soha többé nem tudott rendesen járni. Hónapokig kórházban feküdt, többször műtötték, végül leszázalékolták. Egy kripli lett belőle, hamisítatlan kripli.
– Saját magát nevezte így, amikor meglátogattuk.
A könnyeit meg a taknyát nyelte…
A felesége viszont örült, hogy ez lett a vége. Attól kezdve Szilvi otthon ült. Az se volt tragédia, ha egy kicsit iszogatott magában.
/Grafika: Zsemberi-Szígyártó Miklós/
Két szál deszka és szenvedély
Húszéves a Ketten a versben: Mezey Katalin költeményeiből készített összeállításuk mellett Jókaival foglalkozó prózaszínházzal készül az idei évre Lázár Balázs és Tallián Mariann. Közös és személyes alkotói létükről, terveikről, vers és színművészet kapcsolatáról beszélgettünk a művészházaspárral.
Kézzelfogható és megfoghatatlan
A képzőművészeti és szépirodalmi munkásságot egyaránt magáénak tudó Jámborné Balog Tünde novelláiban családtagjainak, barátainak és szeretett városának, Makónak is irodalmi emlékművet állít. Egyéni sorsok teljesebbé válásán keresztül markánsan rajzolódik ki az egyes társadalmi rétegek hányattatása a kegyetlen huszadik században.
Csinteket, csontokat, cserepeket
Arany szőnyegen állva fogadott tegnap a ház, a múlt heti szélvihar lecsupálta a kőris lombkoronáját, és vastagon beterítette az árkot, a bejárót, a járdát, még az ablakpárkányokat is.