Hiány és emlékezet címmel nyílt kiállítás Breuer Marcell (Pécs, 1902 – New York, 1982) életének jelentős epizódjairól és alkotásairól Pécsett a Zsolnay Kulturális Negyedben. A cím pontos, annál is inkább, mivel Breuernek sem életében, sem halála után nem épülhetett meg egyetlen épülete nemhogy a szülővárosában, de a hazájában sem. Csekély hiánypótlás ugyan, de legalább rögzíthetjük, hogy létezik egy Breuer Marcell-sétány a városban a 2010-ben felépített Tudásközpont mellett, valamint az egyetem építészkarának doktori iskolája is az ő nevét viseli.
Ez azonban sovány vigasz, mert Breuer Marcell ennél többet érdemel. Ezt érezhette a Dél-dunántúli Építész Kamara is, mivel kezdeményezésükre elkészült és a kiállítás megnyitásának délutánján Breuer Marcell-emléktáblát avattak szülőházán. Az Irgalmasok utcája négyes számú épületének homlokzatára rögzített impozáns táblán a fölirat: BREUER MARCELL tárgytervező és építész. Pécsről indulva lett a XX. századi bútortervezés és egyetemes építőművészet kiemelkedő alkotója.
Az emléktábla Breuer szülőházának falán
Fotók: Szigetvári Krisztián
Immár fölmerülhet a kérdés, vajon mit pótol az emlékkiállítás? Naiv elképzelés, hogy egy csapásra megismeri a város a Pécsről indult, majd világhírűvé vált építész nevét. Azonban több, mint reménykeltő a kiállításon hömpölygő tömeg látványa, különösen azért, mert leginkább az ifjabb generáció képviseltette magát. S érzékelhetően Breuer Marcell ma is meg tudja szólítani az embereket és nemcsak általánosságban a város lakóit, hanem a jövő iparművészeit és építészmérnökeit is.
Breuer Marcell székei, háttérben a Vaszilij-fotel
Pályáját bútortervezőként kezdte. Pécsett szerzett érettségije után Bécsbe ment, majd rövidesen Walter Gropius weimari Bauhausában folytatta tanulmányait. Gropiusnak először tanítványa volt, majd kollégája lett, amikor mestere visszahívta és rábízta az asztalosműhely vezetését, miután a Bauhaus Dessauba költözött. Ehhez az időszakhoz kötődik a világot bejárt fotó, amelyen a fekete hajú fiatalember a maga tervezte csővázas székben büszkén trónolva magabiztosan tekint a kamerába. A szék később az ugyancsak tanártárs, festőművész Vaszilij Kandinszkij keresztneve után Vaszilij-fotelként futott be világsikert.
Breuer Marcell a Bauhaus ellehetetlenítését követően továbbra is Gropius munkatársa maradt, de ekkor már az Egyesült Államokban népszerűsítették a modernizmus építészetét, 1938-tól több épületet közösen terveztek. Életpályája második felében Breuer Párizsban is tervezőirodát nyitott.
Valamennyi életszakaszból áttekintő válogatást nyújt a kiállítás. A bejárati keskeny folyosó jól jelképezi a szűk keretek között zajló pécsi éveket, melyek után kitágult és kitárult számára a világ. Az impozáns térben látványos elrendezésben találhatók a bútortervező-korszak jellemző alkotásai, Pécsett még sohasem kiállított tárgyak egész sorával.
Az IBM Kutatóközpont makettje, La Gaude
A mai pécsiek büszkeségére Breuer Marcell alkotásai a világ különböző tájain tovább élnek, hirdetve, hogy élete első két évtizedét szülővárosában töltötte és annak a tudásnak az alapjait, melynek segítségével óriási karriert futott be külföldön, Pécsett szívta magába. Ezt sosem feledte,
s nemegyszer elmondta, hogy életútjának alakulásában meghatározó szerepet játszott középiskolai ábrázológeometria-tanára, Kiss József.
Korai pécsi éveinek emlékeit epizódszerűen idézte föl a hatvanas évek egy középiskolai osztálytalálkozója, amelyre hazalátogatott. A pécsi Breuer Marcell Múzeum létrehozásának gondolata a hetvenes évek végén merült föl, de a formatervező és építőművész betegsége és halála miatt már nem valósult meg.
Nyitókép: Légifelvétel a párizsi UNESCO-székházról az emlékkiállításon
A Hiány és emlékezet című kiállítás Pécsett, a Zsolnay Kulturális Negyed területén, az m21 galériában 2024. január 14-ig látogatható.