Amikor hosszú évekkel ezelőtt először jártam a Gerecse keleti felén, a bajnai Sándor–Metternich-kastély jobb időkre váró, üresen tátongó, omladozó épületében, szívszorító volt látni, mivé tette az idő, a második világháborús pusztítás és fosztogatás, német is, szovjet is, miután utolsó úrnője, Metternich-Sándor Clementina 1944-ben Svájcba menekült, majd a meggondolatlan „hasznosítások” sora az ország egyik legelegánsabbnak tartott kastélyát. Mert a múlt század negyvenes éveinek végétől megesett itt minden, aminek értékőrző világban nem lett volt szabad előfordulnia. Használták szükséglakásnak és pártirodának, agrár gépállomásnak, női traktorosiskolának. Kerültek kertjébe raktárak, az országúttal átvágták az angolparkot, de a kastély még állt, egy időre helytörténeti gyűjteménynek adott otthont, ám amikor kiderült, hogy a födém és a tető sokáig már nem bírja, ennek is vége szakadt. Szerencsére a kényszerű födém- és tetőcsere nem maradt el, de alig volt esély további helyreállításra, sőt, ahogy a falkutatások megmutatták, milyen érték rejlik a falakban, milyen feladatokkal, műemléki kötelezettséggel járna felújítása, egyre inkább meghátráltak az esetleges érdeklődők. És a kastély tovább pusztult. Kastélyprogramok születtek, mindben ott szerepelt Bajna, bár neve általában ismeretlen volt, a szakemberek azonban tudták jól, fontos, értékes épületről van szó.

A földszinti boltozatos terek feltárt kifestése a barokk időket idézi Fotó:Kovács Zoltán/NÖF
 
A mai épület helyén a XV. század végén, a XVI. század elején a Both família udvarháza állt. A birtokhoz leányági örökösödéssel jutott a XVIII. században a Sándor család. A régi adatok, kutatások nyomán kiderült, hogy az udvarház helyett új, barokk vadászkastélyt emeltek, erről tanúskodtak a földszinti helyiségekben feltárt figurális, lugasos díszítőfestések. Jó idő telt el, mire 1823-ban, apja halálakor a kastély tulajdonosa Sándor Móric lett, aki először eladta a család Szent György téri palotáját, hogy felesége, a hírhedt, nagy hatalmú Metternich kancellár leánya, Leontine és a maga kedvére kialakítsa bajnai otthonát. Megismerkedésük története is egy a legendák közül: az ifjú gróf átugratott volna Leontine hintaja fölött, s azonnal egymásba szerettek. Így történt, vagy sem, ki tudja? Az viszont tény, hogy Sándor Móric kora legjobb építészét, Hild Józsefet bízta meg, hogy átépítse kastélyát, Hild pedig a megrendelője, a maga ízlése, s persze a kor divatja szerint alakította át a házat nagyvonalúan, elegáns klasszicista stílusban. Az egyemeletes főszárnyhoz, amelynek homlokzatát négy oszlopos portikusz díszíti, a tervező hozzákötötte a földszintes melléképületeket. Az egykori leírásokból, kutatásokból ismert, hogy valaha a kastély földszintjén volt az ebédlő, a biliárdterem, a dohányzó, a kártyaszoba, a télikert és a házikápolna. Az emeletre kerültek a grófi és grófnői lakosztályok, akárcsak a gróf fegyver- és képgyűjteménye, a könyvtár és a vadásztrófeák. S ami a ház különlegessége volt a maga idejében, és a szerencsének vagy sokkal inkább

az értéktisztelő, értékmentő szenvedélynek köszönhetően ma is az, a Raffaello-terem és az Etruszk-szoba, amelyeknek szépsége lenyűgöző.

Két történet. Az egyik a termek születéséé. Sándor gróf 1833-ban Itáliában találkozott Alessandro Sanquiricóval, a milánói Scala díszlettervezőjével, őt kérte fel kastélyának díszítésére. Hogy Sanquirico járt-e valaha Bajnán, és úgy tervezte meg a termek díszítését, vagy sosem utazott Magyarországra, s mint afféle remek díszlettervező, Hild alaprajzai nyomán álmodta meg művét, azt nem tudni, bár két akvarellje, amelyek Bajnát ábrázolják, azt sejteti, hogy talán maga is megfordult a Gerecse vidékén. Az azonban bizonyos, hogy az egymásba nyíló terek, a Raffaello-terem és az Etruszk-szoba az ő művészetét dicsérték.

Az Etruszk-terem Fotó: Kovács Zoltán/NÖF 
 
A Raffaello-terem kékben, aranyban, bordóban játszó színpompás, aprólékos mennyezetfestését, középen a hat medalionban a lovagló tritonokkal, a szegélysávban az olümposzi istenekkel, fölöttük félkörívben attribútumaikkal Raffaello vatikáni loggiáinak groteszkjei ihlették. Míg a másik terem díszítésében sárgás-okkeres árnyalatokkal etruszk vázák mintái jelentek meg. A stukkókat az ugyancsak itáliai Mario Piazza alkotta. Mezey Alice, B. Benkhard Lilla, Horogszegi Tamás, Galamb Zsuzsa kutatásai szerint az ajtókereteket és az egykori bútorokat, melyek közül csak egyetlen ülőgarnitúra maradt – ma az emeleti sarokszobában, amelynek falán a korábbi rokokó díszítőfestés látható, mutatják be olyan rongyosan, rozogán, ahogyan előkerült –, ugyancsak Sanquirico tervezte, illetve együtt válogatta Sándor gróffal angliai útjuk során.
A megmaradt ülőgarnitúra a pusztítást idézi Fotó: Gulyás Attila/Építészfórum
 
A másik történet a mennyezeti freskók csodás megmenekülése. Amikor az 1970-es évek derekán végre eldöntötték, hogy a végleges pusztulás megakadályozására legalább a könnyező-házigomba által tökéletesen tönkretett födémet és tetőt cserélni kell, nyilvánvaló volt, hogy a mennyezetet is el kell bontani.

Két restaurátor, Szentesi Róza és Illés János nem törődve senkivel és semmivel, leválasztotta a Raffaello-terem freskóit, és darabokban, féltőn óva elhelyezte a megmentett és konzervált falrészleteket, abban a reményben, hogy a födémcsere után visszakerülhetnek eredeti helyükre.

Nem így lett, megállt az élet a kastélyban, ám a két restaurátor majd négy évtizeden át őrizte a darabokat, amelyeket most a festő-
restaurátor Boromisza Péter, Szentesi Róza fia állított össze újra egésszé.

A Raffaello-terem darabokban megőrzött mennyezeti freskója  Fotó: Kovács Zoltán/NÖF
 
Más lett a sorsuk az Etruszk-terem stukkóinak, azokat leverték a födémcserénél, ám valamikor a nyolcvanas években, amikor a ház üresen állt, egy érdeklődő összeszedte és megtartotta a darabjait, s ezeket most átadta a felújítóknak, így a néhány előkerült régi fénykép és a megmaradt darabok nyomán újragyártották a stukkókat, és beépítették az eredetieket is.

A rendkívül gondos, a részleteket pontosan végigkísérő és megmutató, a pusztulás nyomait sem titkoló, feltétlen hitelességre törekvő felújítás, az egyes építési, díszfestési periódusokat is láttató restaurálás építész-tervezője Erő Zoltán, belsőépítésze Szilágyi Klára volt.

Eszményük szerint, amit lehetett, megmentettek az eredeti értékekből, amit lehetett, helyreállítottak, a restaurálható részeket, ha kellett, kipótolták, s akadnak olyan részletek, amelyeken látszik a sérülés, világosan érzékeltetve, milyen sorsuk volt az egyes elemeknek. Az eredeti mészkőlapos lépcsőfokokon, mondják, valaha ló és lovasa együtt közlekedett, erről vallanak a „csipkézett” lépcsőfokok.

A kastély lépcsőházában Alexander Clarot olajfestménye fogad. 1827-ben készült, Sándor Móric a lován. Az egyetlen festmény, amely, ha rettenetes állapotban is, huszonegy golyónyommal, céltáblaként használhatták a szovjet katonák, szinte szétrongyolódva megmaradt. Feltekerve őrizte Esztergomban a Balassa Bálint Múzeum, s most Győri Lajos restaurátor keze nyomán újjászületett, visszakerült eredeti helyére. A lépcsőházban hatalmas fotók emlékeztetnek arra, hogy ott valaha két festmény díszeleghetett, senki nem tudja, kit, mit ábrázolhattak, mi lett a sorsuk. De megvan, és az előcsarnokban fogad, ha némileg csorbulva is, Ferenczy István szobra a gróf-ról. Ez a Magyar Nemzeti Múzeum raktárából került elő. És látható még a régi dísztárgyak közül két alabástromszobor, nincsenek jó állapotban, de eredetiek, a Raffaello-teremben idézik a kastély históriáját.

 

Sándor Móric restaurált portréja lépcsőházban Fotó: Gulyás Attila/Építészfórum 
 
Mind a többi, bútorok, lámpák, kelmék, dísztárgyak sok nyomozás, kutatás után fellelt fényképek nyomán született rekonstrukció, illetve a műtárgy-piacon lelt hasonló tárgy, amely arról mesél, milyen lehetett Sándor Móric és Metternich Leontine kastélya, amelyet aztán továbbvitt leányuk, Metternich-Sándor Paulina hercegné, aki ifjan feleségül ment édesanyja féltestvéréhez, Richard von Metternich herceghez. Három leányuk született, a legkisebb, Clementina, Bajna utolsó tulajdonosa 1944-ig élt a kastélyban.

S ha azt mondjuk, hogy Sándor Móric lovas szenvedélyével, vakmerőségével, nyughatatlanságával rendkívüli személyiség volt, úgy nyugodtan állíthatjuk, művelt, nagyvilági leánya, Paulina sem volt kevésbé különleges és izgalmas asszony. Hercegné lett, diplomatafeleség, aki bejárta Európát, III. Napóleon idején Párizsban Eugénia császárnéval együtt diktálta a divatot, Bécsben divatklubja volt, jó kapcsolatot ápolt kora művészeivel, Mérimée-vel, Dumas-val, levelezett Liszttel, Wagner egyik zongoradarabját, Strauss Bécsi Bonbon keringőjét ajánlotta neki, Degas egy fénykép alapján megfestette portréját.

A kastélyt kezelő Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. elismerésre méltó nagy és avatott munkája ellenére a kastélyban is maradt még feltárásra, restaurálásra váró barokk freskórészlet, s hátravannak a melléképületek, a narancs- és pálmaház, a vendégszárnyak és az istálló… A Nemzeti Kastélyprogram keretében részben megújult ház földszinti tereiben a tárlatok – Rostás Péter avatott kurátori munkáját dicsérve – az épületről beszélnek, megmutatva szépségeit és felidézve a pusztulás, pusztítás nyomait is, az emeleti termekben pedig a grófról és leányáról mesélnek a kiállítások.

Nyitókép: A bajnai Sándor–Metternich-kastély Fotó: Kovács Zoltán/NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztés Nonprofit Kft.