![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00891_fit_800x10000.jpg?key=96232b80fcc0826d0af653149a02e528)
A név/nevek után a hármas hatványkitevő bizonyára az alkotók létszámára és talán arra is utal, hogy ez a mostani nem az első csoportos fellépésük. Együtt állítottak ki már négy évvel ezelőtt is 2019-ben Budapesten az Art 9 Galériában. Más-más anyaggal ezt követték a szerbiai Újvidék és Törökbecse kiállítótermeiben rendezett bemutatkozások. És most újra itt vannak Budapesten, a Bartók 1 Galériában.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00893_fit_800x10000.jpg?key=a0fb27daddc8e086bc4c0e16a61ac772)
A kiállító hármak együttes megjelenése számára közös nevező a konkrét művészet, mely elnevezés genealógiáját tekintve a múlt század negyvenes éveinek végén Milánóban létrehívott Movimento Arte Concreta (MAC) csoportra is utalhat. Ők a valóságos vonatkozásoktól elszakadó, konkrét festői tárggyá tett formák világát kutatták. Mondrian és Van Doesburg purizmusából erőt merítve viaskodtak a kortárs neorealisták figurativitásával, sőt az informel absztrakciójának egyes pszichologizálásba hajló megnyilatkozásaival, mígnem a konkretista alapelvekben egyező, de mégis csak laza csoportosulás tagjai a maguk önálló útját járva egy évtized után szétszéledtek.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00895_fit_800x10000.jpg?key=843b3fc4bf83aab60cea5a15d8710b72)
A konkrét mint hívószó azonban az idők során a különböző földrészeken és országokban, tehát térben és időben szétterjedvén természetesen más-más jelentésárnyalattal gazdagodhatott. A Bartók 1 Galériában most felsorakoztatott művekből kitetszik, a mai hármak is önálló törekvésekkel, a saját életút és művészi építkezés eltérő pontjain tartózkodnak. Úgy vélem, az irányvonalat illető tanulságos analógia felment a kötelezettség alól, hogy pontos művészetelméleti meghatározással kelljen bíbelődni. Hagyatkozzunk az alkotókra. Szakmai és szellemi igényességük okán ezt biztosan megtehetjük. Együttállásukat különben is a kiállított művek, leginkább a művek igazolják.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00899_fit_800x10000.jpg?key=a11fe3f6c26fdc568eaa31beb2307f0d)
A felismerhető markáns különbségek mögött valamennyiüknél ott van a szilárd háttér, a konstrukció átgondoltsága.
Kiss Zoltán ezen az alapon gesztuselemekkel építkezik tovább, önértelmezése szerint is hangsúlyozottan az informel – értsd: a nem geometrikus konkrét – jegyében. Műveit rendkívüli igényességgel és következetességgel hozza létre. Tekintsünk színezett nyomataira, litográfiáira, vagy példának okáért vegyük figyelembe, hogy a festői munka során ideiglenesen kemény táblára feltűzött vásznait a későbbi, vakrámára feszítést is számításba véve komponálja meg. Nagy lendületű műveit nem utólag vágja ki ’menthető, ami menthető’ alapon. Színhasználata összefogott, következetes.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00900_fit_800x10000.jpg?key=3fe3956a9c22fa45565ece387087e577)
Szlabey Zoltán az absztrakció geometrikus pólusához áll közelebb, de műveivel ő is leginkább a saját maga korábbi törekvéseihez kapcsolódik. Motívumait a megelőző kiállításokon szerepeltetett sík- és térbeli konstrukcióiból, installációiból írja át és gondolja tovább. A szigorú geometrizálást könnyed kompozíciókba oldja. Számos képének csúcsára állított négyzet a vonatkoztatási alapja. Bizonyos művekből laza csoportokat, sorozatot is képez. Széles skálán mozgatott színeivel karakteresen és igencsak magabiztosan bánik.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00904_fit_800x10000.jpg?key=272c2c85d75c3d2a9a469412e5d2a8c1)
Fábián Zoltán szintén a saját útján haladva, most olyan frissen készült munkákat állít előtérbe, amelyekben a természet játékát – eső áztatta vagy más esetlegességeket hasznosító módon megmunkált (egészen pontosan erők által ’munkáltatott’) felületeit – tereli a képi konstrukció keretei közé. Kiállított vásznain Sötét anyag munkacímmel nagy kiterjedésű, homogén fekete felületeket ütköztet egy-egy erőteljes színnel, illetve a fent említett véletlenek által alakított felületekkel. A síkok geometrikusan kemény illeszkedését fehér vagy a színes mezőkből kinövő csíkokkal dinamizálja tovább és fordítja az egészet egyfajta imaginárius térbe. Csak dicsérni lehet a kompozíciók nagyvonalúságát és a kivitelezés igényességét.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00907_fit_800x10000.jpg?key=21091e5a8a73dbc5eacbec4e02840ca7)
A művészek nem egyszerűen betelepednek vagy behúzódnak egy kiállítási térbe, hogy kapva az alkalmon, telezsúfolván a falakat garázdálkodhassanak, lebecsülve ezzel önmagukat, műveiket és közönségüket. A három Zoltán birtokba veszi a rendelkezésükre bocsátott teret, belakják és ha kell – mint jelen esetben is –, megküzdenek a körülményekkel, mert a kiállítás egészére, az összhatásra is figyelnek. Talán egymással is sokkal inkább ezért szövetkeznek, no meg a minőség okán, semmint valami didaktikus stílusegységre törekedvén.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00896_fit_800x10000.jpg?key=e4579f286ddeefc47559a662f2878973)
Formaszigor, könnyedség és nagyvonalúság kiállításuk jellemzője. A képek külön-külön nem is szorulnának rá a címadásra, ha a feliratokon csak az alkotók neve szerepelne, a rendezvény címe átveszi a terhet. A művek egymást erősítve önmagukért állhatnak és állnak helyt.
![](/data/articles/4/43/article-4337/DSC00914_fit_800x10000.jpg)
A Bartók 1 Galériában megrendezett Zé a köbön kiállítás, Szlabey Zoltán, Kiss Zoltán és Fábián Zoltán közös kiállítása megtekintésre érdemes. A művek a nevezett alkotóktól elvárható módon igényes munkák. A hely (1114 Budapest, Bartók Béla út 1.) május 23-ig most hasonlóképpen igényes látogatókra vár. És ha már konkrét művészetről esett szó, a betérőknek, ha nyitottak a kortárs értékekre, nem kell csalódniuk…
Képek: a művészek jóvoltából