A Punto de Encuentro avagy Találkozási pont című tárlaton a művész a természet–geometria–építészet triumvirátusának kölcsönhatását vizsgálja.
A művész neve a hazai közönség számára valamelyest már ismerős lehet SINÉRGICA című kiállításából (TOBE Galéria 2019. november 27.–december 21.), ahol az alkotó a természet közegébe helyezett geometriai formákra épített.
Gustavo Blanco-Uribe aktív kiállító, munkái többek között Caracasban (Espacio adquirido – Galería Paréntesis /Caracas 2016) és Miamiban (Fracciones – ArteLateral Art Space / Miami 2015, Can you see me? – Dot Fifty One Gallery / Miami 2018) szerepeltek. Csoportos kiállítások keretében Madridban (Carajillo Visit – Mala Fama Estudios / Madrid 2020) és Budapesten (POT•POURRI – TOBE Gallery / Budapest 2019, Summer Show: Dreamers – TOBE Gallery / Budapest 2020) is bemutatták már őket.
Az alkotó hitvallása szerint a világ megörökítésének késztetése csak egy része annak, ami művészi tevékenységét táplálja. „A munkám nem más, mint egy ablak, amely feltárja környezetemet, és a nézőt az egyensúlyba és harmóniába burkolt világba vezeti” – mondja Blanco-Uribe, majd így folytatja –: Alkotásaimban olyan árnyékokat és a fényeket keresek, amelyekkel geometrikus és szerkezeti formákat tudok alkotni. A párhuzamos terek, a kontraszt, az absztrakció, a vonalak és az egymásra helyezés mind-mind munkáim alapvető jellemzői, ezek az ismérvek pedig egy spontán folyamatban egyesülnek.” A képzőművész munkáiban fontos szerephez jut a fotográfia, mint közvetítő közeg, és a szín is, amely nélkül nincs semmi – véli az alkotó. Bár kevés színt használ, a színek összetétele, árnyalatai és kombinációja eredményezik kompozícióinak vibráló hatását.
A Találkozási pontokon fotóalapú munkákat és festményeket is láthatunk tőle, amelyek meglepő módon egymással keverve, csoportokba rendezve mintegy sorozatot alkotnak, noha vizuális összefüggés nem ismerhető fel közöttük. Legyen szó képről vagy fotográfiáról, Blanco-Uribe arra törekszik, hogy a néző megálljon, megfigyeljen, belépjen, majd elhagyja a képek tereit, létrehozva ezzel saját értelmezését. A festmények erőteljes gesztusai közvetlenül, azonnal hatnak a nézőre, a fotóknál pedig a kollázsszerűen összeillesztett organikus anyagok, geometrikus formák és épületrészletek kölcsönhatása késztet gondolkodásra.
„Blanco-Uribe alkotásai napjaink legégetőbb problémáit célozza. Nézőpontjait látványos és változatos módszerekkel tárja elénk anélkül, hogy úgy éreznénk: a sokak által bemutatott, egyetlen elfogadható álláspontot képviseli” – áll a TOBE Galéria beharangozójában. És valóban, kiállított műalkotásain nincs egységes nézőpont, mindent több szögből látunk.
Hogy a kívánt hatást elérje, képeit bemetszi, megbontja, a feje tetejére állítja a látványt, azt a panorámát, amely mindeddig a természeti környezet otthonosságát jelentette. Fotóin a bemetszésnek köszönhetően az organikus formák szilánkokra tört üveghez hasonlóan keretezik az épített környezetről készült részleteket, olykor befonják, vagy levél alakú hasadékot képeznek körülötte. Festményein változatos geometrikus alakzatokat és szabdalt formákat állít kontrasztba (El Papel Manda 3, El Papel Manda 11 2022). Gustavo Blanco Uribe Találkozási pontokja ettől lesz igazán jellegzetes, más, mint azé, aki hagyományos fotókkal és képekkel dolgozik.
A központi elemként szereplő geometria ráadásul szinte mindenütt jelen van. Megtaláljuk a természetben, a művészetekben és természetesen önmagukban is. Ahogyan az alkotó, úgy a tárlaton mi is könnyedén rátalálunk a matematika térbeli törvényszerűségek, összefüggések leírásából kialakult ágára. Rendezőelv, áthatja világunkat, ott és akkor is, ahol nem is gondolnánk. És ott is, ahol nem szeretnénk.
Gustavo Blanco tárlata 2022. október 15-ig tekinthető meg a TOBE Galériában (1088 Budapest, Bródy Sándor utca 36.).
Fotók: A TOBE Galéria jóvoltából