![](/data/articles/4/44/article-4421/Andreas_Laszlo_Konrath_Ci_m_ne_lku_l_Joe_Polaroid_01_2005_2008_polaroid_4_x5_10x13_cm__fit_800x10000.jpg?key=423cff609c69aaef51fd6fb82e2efcd4)
Andreas Laszlo Konrath, Cím nélkül (Joe Polaroid, #01), 2005–2008
A kiállítás azt vizsgálja, van-e koherencia az 1980 utáni korszak sajátos politikai légkörében született, a digitális bumm pillanatát testközelből megtapasztaló, annak termékeit készség szinten használó művészek megélésében? Beszivároghatnak-e tudat alatt ezek a megélések a fotográfusok munkáiba?
![](/data/articles/4/44/article-4421/E_der_Krisztia_n_Los_Angeles_California_a_Parallax_View_ci_mu_sorozatbo_l_2018_chromogenic_print_100x66_cm_fit_800x10000.jpg?key=a1fea68ae0685f3464c285d6f3c1893f)
Éder Krisztián, Los Angeles, California, a Parallax View című sorozatból, 2018
A generációk a történelem pulzusai, a változás motorjai, amelyeket a tradíciók megismerése, az azoktól való elmozdulás igénye, a hagyományok tisztelete, de azoknak új tapasztalatokon és tudáson való átfolyatása hajt. A posztmodern társadalom lazán egymáshoz kapcsolódó egyéniségei számára természetes a hagyományok és a legújabb stílusok közötti átjárás lehetősége, pozitívan kötődnek a divathoz, a közösségi médiához, kötődéseik pedig egyre kevésbé politikaiak vagy az ellenállás eszközei. Számukra a sokféleségnek, a különbözőségnek, a mobilitásnak, a kommunikációnak, a decentralizálásnak van értelme, mert olyan korban élnek, amelyben minden változásban, folyamatban levőnek látszik.
Vajon az egymás mellé helyezett változatos technikai kísérletezésekből, a műfajon belüli különböző konceptuális megközelítésekből levonhatók-e bizonyos tanulságok, kirajzolódhatnak-e közös metszéspontok, esetleges korszakos témák? Létezik-e Kollektív Generációs Tapasztalat?
![](/data/articles/4/44/article-4421/Neogra_dy-Kiss_Barnaba_s_Ci_m_ne_lku_l_32_a_Solitude_ci_mu_sorozatbo_l_2020_lamina_lt_keretezett_gicle_e_print_150x120_cm_fit_800x10000.jpg?key=03149d229e9b58459423b2a566b59d30)
A Mint Te és Én szimbolikus címválasztása az egyén számára oly fontos függetlenségre és személyes identitásra, az Én-re éppúgy utal, mint az egymástól való különállásra és az abból fakadó társas magányra, de jelenti a valós vagy virtuális közösséget, az összetartozás romantikus vágyát is.
![](/data/articles/4/44/article-4421/Perlaki_Ma_rton_Szu_lo_k_ke_k_2018_akril_sze_n_papi_r_131x163_cm_kerettel_fit_800x10000.jpg?key=e0253de628f242e83c1c1598636c7662)
Terjedelmi korlátai miatt a kiállítás csupán kis szeletét tudja bemutatni a kortárs magyar fotográfiát karakterizáló gazdag életműveknek, de így is felbecsülhetetlen értékű vizuális forrása és látlelete a fotográfia egy korszakának – számunkra, akik benne élünk. Rólad, rólam és rólunk szól.
A kiállításhoz kapcsolódóan azonos címmel 150 oldalas katalógus készült a Mai Manó Ház kiadásában, amelyben a kiállító alkotók képeit, életrajzát a kurátor, Sárvári Zita esszéje, valamint Gerhes Gábor, Kudász Gábor Arion, Sziládi Mónika és Ujj Zsuzsi rövid, gondolatébresztő szövegei egészítik is. A katalógus a Mai Manó Könyvesboltban megvásárolható.
![](/data/articles/4/44/article-4421/Klenya_nszki_Csilla_Balance_Nr.1_2022_C-print_60x80_cm_fit_800x10000.jpg?key=45f2b6bf60eb53e89e69c39f4e2bdcd1)
Klenyánszki Csilla, Balance Nr.1, 2022
„A fotográfia több generációs tapasztalata és a kortárs képalkotó technikák együtteséből összeálló alkotói módszerek kirajzoltak visszatérő motívumokat, tematikus érdeklődési köröket – mint a gyermeknevelés, a család, az emlékezet, a mediális kísérletek, a határátlépések, a megújított hagyományos technológiák, az antropológiai és társadalmi kutatások, az identitás, a testkoncepciók, a köz- és magánszféra, a performativitás –, de a választott alkotók diverz életműve nem indokolja, hogy egységekbe kényszerítsük őket csak egyetlen művük vagy technikai megoldásaik alapján. Ezek az alkotások öntörvényű esztétikai entitásként több nézőpontból is megközelíthetők. Nem a látható világ ábrázolásának eszközeként működnek, hanem a fotó mediális lényegének kiaknázásaként azt mutatják meg, amit az alkotó művészi szándéka szerint akar. Érzékeny és koncepciózus alkotások. Körültekintően kimódolt, a fotográfiai hagyományokhoz tisztelettel kapcsolódó, de attól szükségszerűen és tudatosan elmozduló művek. Frissek, okosak, érett, de progresszív felfogásról tanúskodnak. Olyan fotográfusok munkái, akik szenvedélyes művészek” – nyilatkozta Sárvári Zita, a kiállítás kurátora.
Kurátor: Sárvári Zita
Kiállító alkotók:
Álovits Bálint, Bartha Máté, Bede Kincső, Bilak Krystyna, Biró Dávid, Bognár Benedek, Bolla Szilvia, Dobokay Máté, Ember Sári, Éder Krisztián, Fabricius Anna, Gáldi Vinkó Andi, Geibl Kata, Ladocsi András, Kis-Kéry Anna, Klenyánszki Csilla, Andreas Laszlo Konrath, Kontha Dora, Móró Máté & Szanto Borbala, Neogrády-Kiss Barnabás, Perlaki Márton, Pósalaki Anett, Puklus Péter, Rédling Hanna, Schmied Andi, Schuller Judit Flóra, Standovár Júlia, Szalai Dániel, Vékony Dorottya, Vizi András Tibor
További információ: https://www.maimano.hu/programok/kiallitas-mint-te-es-en-fiatal-magyar-fotografia
Mint Te és Én, Fiatal magyar fotográfia, 2023. május 24. – 2023. augusztus 19. Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház