Hogyan vált a Hegyvidék Galéria kerületi kiállítótérből országos lefedettségű kiállítóteremmé?
A Hegyvidéki Önkormányzat által alapított Hegyvidék Galéria, jelenleg a MOMkult tagintézményeként, 1998 óta működik nonprofit kortárs képzőművészeti kiállítótérként. Eleinte leginkább XII. kerületi művészeket mutattuk be, de miután a Galéria 2017-ben a Hegyvidéki Önkormányzat által felújított új helyszínre, a Királyhágó tér 10. szám alá költözött, szerettük volna bővíteni a kiállító művészek sorát, és fővárosi, sőt országos szinten gondolkodni. A Galéria belsőépítészeti kialakítását, valamint arculatát a Hegyvidéki Önkormányzat által meghirdetett ötletpályázaton győztes MOME-hallgatók tervezték, akik letisztult, modern, impozáns és tágas kiállítóteret hoztak létre.
Nemcsak a már befutott, kanonizált képzőművészeknek, hanem a pályájuk elején álló alkotóknak is rendezünk kiállításokat. Az a célunk, hogy minél sokszínűbb és szakmailag is színvonalas egyéni és csoportos tárlatokat szervezzünk különböző művészeti stílusokban, műfajokban és tematikában. A festészeti, szobrászati tárlatok mellett grafikai, fotó- és iparművészeti kiállítások is megjelennek a kiállítótérben.
Fontosnak tartjuk, hogy olyan jelentős országos rendezvényekhez és programsorozatokhoz is kapcsolódjunk, mint például a Cziffra György Fesztivál, a Budapest Art Week, a Műtárgyak Éjszakája, a Fotóhónap vagy a Budapest Fotó Fesztivál, hogy ezáltal minél szélesebb közönséghez eljussanak a tárlataink. A legnagyobb hazai magánkollekció, a debreceni Antal–Lusztig-gyűjtemény anyagából is évről évre bemutatunk egy-egy válogatást. Idén például a zenei tematikájú művekből összeállított tárlat a Cziffra Fesztivál keretében valósult meg, Mayer Éva képzőművész szeptemberi tárlatával pedig az Ars Sacra Fesztiválhoz kapcsolódunk. És ha már sorozatok, az adott évben Munkácsy-díjjal kitüntetett képzőművészek munkáiból is rendezünk minden évben csoportos kiállítást. Számos olyan izgalmas magángyűjtemény alakul, fejlődik egyébként még Magyarországon, amelyet érdemes lenne bemutatni, és ennek a gondolatnak jegyében idén például a Kecskeméti Acélszobrászati Szimpózium művészeti szervezete, a K-ARTS Művészeti Alapítvány anyagából is tervezünk kiállítást rendezni.
Mitől válik többé a Hegyvidék Galéria egy egyszerű kiállítótérnél?
A kiállítások megvalósítása mellett közművelődési feladatot is ellátunk, ezért kiemelten fontosnak tartjuk, hogy különböző kísérőrendezvényeket és képzőművészeti témájú programokat szervezzünk a tárlatokhoz, amiben – és természetesen a kiállítások szervezésében is – nagy segítségemre van Bódi Kati művészettörténész, kiállítás- és programszervező asszisztens kolléganőm. Ez azért is nagyon fontos a kortárs művészetben, mert sokszor az alkotások nem fedik fel rögtön, első rénézésre tartalmi lényegüket. A tárlatokhoz kapcsolódó események, kerekasztal-beszélgetések és tárlatvezetések során viszont a látogatók könnyebben tudják értelmezni, hogy mit szeretett volna kifejezni a művész a munkáival. Tapasztalataink szerint sokan szeretik az interaktív programokat, ezért a felnőtteknek workshopokat, a kerületi óvodás és iskolás csoportok számára múzeumpedagógiai foglalkozásokat is szervezünk. A kiállításokhoz kapcsolódva családi alkotósarokban is lehetőség van részt venni, ahol a szülők, nagyszülők és a gyerekek miután megismerik a kiállítást, kézműves foglalkozás keretében alkothatnak is.
Tavaly például Gábor Enikő kiállításán fotótechnikai workshopot tartottunk, ahol a szépia eljárást lehetett kipróbálni, míg csoportos grafikai tárlatunkon Pató Károly tartott linómetszet-bemutatót, idén pedig Kusovszky Bea festőworkshopján sajátíthatták el az érdeklődők a maszkolás technikáját, és próbálhatták ki a festékszóróval való alkotást. Ezek az alkalmak azért is különösen kedveltek a látogatók körében, mert a résztvevők beleláthatnak az alkotás folyamataiba, ők maguk is kipróbálhatják a művész által használt technikai eljárást, végül pedig haza is vihetik a workshopon készült alkotásokat. Fel szeretnénk éleszteni műteremlátogató sorozatunkat is, amely alkalmakon nemcsak a kerületi művészeket lehet majd megismerni, hanem a műhelylátogatások során képző- és iparművészeti felsőoktatási intézményekbe is ellátogatunk.
Pályakezdők számára is szoktak kiállításokat szervezni. Miért tartják fontosnak a tehetséggondozást, és mivel járulnak még hozzá a fiatal művészek elindulásához?
Olyan fiatal alkotóknak adunk és szeretnénk alkalmanként duótárlatot vagy szűkebb csoportos kiállítási lehetőséget biztosítani, akik nem pályakezdők, de a pályájuk elején járnak és a szakma figyelmét már valamilyen módon felkeltették munkáikkal. Legtöbbjüket még nem képviseli kereskedelmi galéria, vagy itthon még kevésbé ismert a munkásságuk, így nagy öröm számunkra, ha egy-egy kiállítással, bemutatkozási lehetőséggel segíthetjük a pályán maradásukat és szakmai előrelépésüket.
2017 óta én vezetem az 1990-es évek végétől működő, a Hegyvidéki Önkormányzat és a MOM Kulturális Központ szervezésében született Hegyvidéki Nemzetközi Művésztelepet, amely tavaly például a Hegyvidék Galéria kiállítóterében valósult meg. Nagyon izgalmas volt a teret átalakítani kollektív műteremmé, és látni, hogy a járókelők, érdeklődők az alkotói folyamatokat a galéria kirakati ablakain keresztül is nyomon követik. Fontosnak tartjuk, hogy a határon túli magyar területekről is érkezzenek elsősorban festő- és grafikusművészek az alkotótáborba, de fotóművészek is megfordultak már nálunk. A művészek kiválasztásánál, meghívásánál az is szempont, hogy a fiatalabb generáció is képviseltesse magát. A művésztelepet követően természetesen kiállítás keretében mindig bemutatjuk az alkotótáborban készült műveket.
Ősszel mi vár a művészetkedvelőkre a Hegyvidék Galériában?
A kiállítások mellett havonta szervezünk művészettörténeti előadásokat. Szeptembertől három ilyen sorozatunk is folytatódik. Egy adott művészhez köthető évforduló kapcsán Gimesy Péter művészettörténész, filozófus tart majd előadást Munchról, Duchamp-ról, Gauguinről és Goyáról. Múzsák lázadása címen női művészekről, női témákat feldolgozó alkotókról szólnak Bordács Andrea művészettörténész, esztéta, az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszék vezetőjének előadásai. A harmadik, Szemfényvesztő művészet című előadássorozatban Gerevich József pszichiáter a művészetpszichológia felől közelítve vet fel egy-egy műalkotáshoz vagy alkotóhoz kapcsolódó kérdéseket, hogy megválaszolva azokat, megismerhessük a művészet rejtett világát. ARTmozi.galéria filmes programunkon pedig képzőművészeti tematikájú, képzőművészek életét feldolgozó filmekből válogatunk.
Ami a kiállításokat illeti: augusztus 18-ig látható az általam rendezett Cicc! című tárlatunk, amely tizenkilenc kortárs művész alkotásain keresztül mutatja be, milyen sokrétűen, többféle értelmezésben és stílusban lehetséges a macskákat ábrázolni. Az őszi szezont szeptemberben Mayer Éva képzőművész tárlatával nyitjuk, kapcsolódva az Ars Sacra Fesztiválhoz. A tárlat a kiállító művész körülbelül öt évvel ezelőtt elkezdett grafikainstallációinak, grafikai sorozatainak a folytatása. A korábbi és a legfrissebb alkotásokból válogató kiállítás középpontjában a remény, az elfogadás és az elengedés, az isteni gondviselés, valamint a gondoskodás vágyának kérdésköre áll; az anyaságot, a gyermekre várakozást és annak hiányát, valamint az ebből fakadóan átélt, traumatizált helyzeteket dolgozza fel, amely nagyon fontos és aktuális téma. A kiállítás kísérőrendezvényeként tárlatvezetést és egy Belső Gyermek imaginációs gyakorlatot, meditációt szervezünk, amely segíthet egy lépést tenni jelenlegi elakadásaink oldásában.
Októberben a K-ARTS Művészeti Alapítvány gyűjteményéből, a Kecskeméti Acélszobrászati Szimpóziumokon készült alkotásokból mutatunk be válogatást; novemberben fotókiállítással készülünk, Deim Balázs, Bereznai Tamás és Drégely Imre űrtémájú fotográfiáit mutatjuk be; decemberben pedig a Szikra Képzőművészeti Bemutatóteremmel és Galériával együttműködve rendezünk tárlatot Köves Éva festőművész munkáiból.