Robusztus, földre helyezett, homokkal körbeölelt, súlyos fémszobrokat falakon látható, könnyed, frízszerűen összeálló akvarellsorozatok egészítenek ki. Két különböző műfajt és anyagminőséget jelenítenek meg Magyari Balázs alkotásai.
Magyari Balázs FÖLD !!! K.A.S. Galéria, 2024.
Fotók: Hegyháti Réka
Már nem először találkozunk földre helyezett, földdel körülölelt kiállításokkal a KAS Galéria terében. Néma Júlia Folyékony föld című tárlatának szobrai hasonló fogalomkört jártak körül, Kontor Enikő Vízszint-koordináták című kiállításának kerámiaszobrai a Magyariéhoz hasonlóan földből épített halmokba ágyazottan álltak. Most Magyari Balázs szobrászművész fémszobrai kerültek a földre. A kiállítást látva hagyományos nézőpontunkat újra kell értelmeznünk, hiszen a szobrokat nem megszokott módon, posztamensekre helyezve, szemmagasságba emelten látjuk, hanem lefelé tekintve kell szemügyre vennünk őket.
Kisebb és nagyobb méretű absztrakt plasztikák különleges, futurisztikus vagy múltbéli közlekedési eszközökre, átjárásra szolgáló, csőszerű létesítményekre emlékeztetnek, s más dimenziókról mesélnek. Mintha Magyari szoborűrhajóival apró lények érkeztek volna a földre, hogy magasabb szintű tudásukból közvetítsenek valamit. A földet érés élményét segíti a címként választott FÖLD! felkiáltás, illetve a térben érzékelhető kettős anyagminőségű matéria is. Egyszerre gondolhatunk szeretett bolygónkra, valamint a termő anyaföldre, amelyből megtapasztalhatjuk a sárgás, gyenge homoktalajt, illetve a szobrok rakományában feltűnő, jó minőségű feketeföldet. Mindkettő szimbolikus, bennük a buja termékenység és a nehézségekbe ütköző, régi, erejét vesztett lét velejáróit fedezhetjük fel. Mindez jelentheti a jó és a rossz ellentétét is, ám ezek eldöntése nem egyértelmű, hiszen a szobrok és az azokat körbeölelő föld nem tökéletes, ám élhető, kellemes és otthonos helyként is értelmezhető.
Magyari szobrainak alapanyaga szénacél ötvözet, mely erős és rugalmas, hogy az könnyen ellenálljon a külső behatásoknak. Az absztrakt szobrok csőszerű, ívekből építkező, hengeres formái, a tartályszerű négyzetes idomok, illetve a feketeföldből épített háromszög alakú gúlák az alapvető geometrikus formavilágból fejlődtek ki. A koncentrikus körök a teljesség, az egészlegesség élményét adják, a végtelen idő szimbólumát sejtetik. Az egymásból építkező körszeletek egyszerre a halál és az újjászületés jelképei, melyek a prehisztorikus korokban a halál vizein való elsüllyedést és az azokból kiemelkedést, tehát az újjászületést jelentették. A négyzetes, illetve téglalap alapformák a föld szimbólumai, a teremtett, érzékelhető világ tökéletességét, a szilárdságot és a stabilitást jelzik.
Az ősi kultúrákban a négyzet jelöli az elementáris világot, mely a teremtmények eredeti, tudatlan állapotát is érzékelteti. A háromszögű gúlaforma az alapvető erők egyensúlyát jelzi, ami idődimenzióban értelmezve múlt-jelen-jövő hármasságára, ugyanakkor a test-lélek-szellem harmóniájára is utal. Az arisztotelészi filozófia és az alkímia tudománya alapján a világ négy őselemre bontható, melyek közül a föld mindennek az alapja, az anyagba strukturált energia, mely egyszerre a befogadást és a biztonságot is jelenti.
MAGYARI BALÁZS, Cím nélkül, 2024.
A földhöz kapcsolható a teremtésjelleg is, így Magyari kiállítása egyfajta új teremtésként is értelmezhető. Mintha szükség lenne egy másik minőségre Földünkön, hogy belőle új élet sarjadhasson. Mintha a kemény, szilárd anyagból készült nagy méretű szobrok (a Földön) kívülről, talán egy másik bolygóról hoznának megoldást, a pusztulás szélére került Földnek. A jövő világába nyújtanak betekintést a Földre újdonságot hozó eszközök, de egy letűnt korszak tanúiként, az ember előtti, prehisztorikus világ hírvivőjeként is felfoghatók.
MAGYARI Balázs Cím nélkül, 2024
A szobrok mellett, a falakon látható könnyed akvarellek frízszerű sorozatokként is, de külön-külön képenként is értelmezhetők. A festett, színgazdag festmények a szobrokhoz kapcsolódva hasonlóan kettős világba vezethetnek. Bennük a víz, a föld, a levegő és a tűz harmonikus egysége azonban élőlényeket nélkülöző világról tanúskodik. Felületüket szemügyre véve rajtuk a rozsdásodás, a szobrokkal egy térben való hosszas tárolás véletlen eredményeként lerakódott vasport is felfedezhetünk.
A keletkező vasoxid különös színvilágot és rétegződést hozott létre a munkákon, ami konnotatív jelentéstartalmakat generál a festményeken. A képek háborítatlan világa kiegyensúlyozottságot mutat, s a vágyott és ideális világ képét láttatja, talán azt, ahonnan a szoborűrhajók a szoborátjárókon át elindultak bolygónkra, hogy a KAS Galéria terében földet érjenek.
Magyari Balázs FÖLD! című kiállítása szeptember 20-ig tekinthető meg a KAS Galériában (1114 Budapest, Bartók Béla út 9.).