Reception in Margit Körút
 

Ugyan az építészet és az épületek iránti vonzalmát ülteti át Merényi Dávid a vászonra, festményei azonban arra is alkalmasak, hogy mi magunk is rácsodálkozzunk, milyen esztétikusak azok a terek, ahol nap mint nap megfordulunk. Sokszor sietve végigszaladunk a lépcsőházakon, a telefonunkat bújva szállunk be a liftbe, oda sem tekintve nyitjuk a kapukat. A festő képei azonban ráébresztenek bennünket, hogy hétköznapjaink helyszínei is olyan szépségeket mutatnak, amelyeken érdemes rajta felejtenünk a tekintetünket. A postaládákon megcsillanó fény, a szigorú hasábként meredő liftakna, a szecessziós korlát vagy a míves kilincs mind olyanok, amelyek szinte észrevétlenekké válnak a mindennapok forgatagában.

Door in Falk Miksa utca, 2023

 

Nemcsak a köznapiban rejlő csodák felvillantása, hanem a különféle téri viszonyrendszerek ábrázolása is izgatja a festőt. A magányosan álló kockaházak a végtelen táj és az azt megtörő tömb kapcsolatát boncolgatják, a lépcsőházak olyan téri helyzeteket mutatnak fel, amelyeken a tágasság és a mélység dominál, míg az ajtók a szűkösség és a síkbeliség felé tolják el a látványt. Ezeknél inkább az ornamentikus jelleg és az anyagiság dominál. Merényi könnyedén játszik a távolságokkal, néhol minimalizálja azt, s teszi feszessé a látványt, közel hozza a részleteket, rázoomol az objektumokra, máskor pedig messze viszi, a kép mélysége felé irányítja a tekintetet.

Door in Berlin 8, 2022
 

 „A kompozíció akkor működik, ha az elemek megfelelően vannak kalibrálva és egymáshoz képest működnek, mert így mégis megidézik a valóságot.” Merényi azonban mindig emlékezteti a nézőt arra is, hogy amit lát, az tulajdonképpen nem a realitás, hanem egy festői tér, amelynek saját igazsága és keretrendszere van. A festőiség dominál, a szenzuális értékek minden esetben felülírják a szigorú realizmust. „Nem törekszem tökéletes perspektivikus ábrázolásra, a vonalaim nem párhuzamosan és merőlegesen, hanem ívesen futnak, ami egyrészt megidézi a halszemoptika által létrehozott látványt, ugyanakkor fellazítja a szigorú vagy túl merev struktúrákat is.” A kibillenő egyenesek ezenfelül a mozgás dimenziójával is gazdagítják a kompozíciókat: torzul a tér, a stabilitást felváltja az imbolygás, az érzékeny pulzálás, a hullámzó lüktetés. Bizonytalan a fókusz, a néző szeme folytonosan vándorol a kép terén belül, mindig másra esik a hangsúly.

Door In Karinthy utca, 2023
 
 

Ennek a festői nyelvnek sajátossága a kompozíciók oldottsága, lazasága is, ami már a pályája kezdetétől jellemzi a művészt. Az egyetemi évek alatt gyakran festett plein air tájképeket, az ott szerzett lendületes komponálást, a gesztusfestészet könnyedségét pedig továbbörökítette későbbi, a vidéki és a városi tereket megjelenítő sorozataiban. A plein aires múlt, valamint az Olaszországban töltött hosszú idő eredménye Merényi palettája is, amely fénnyel telített árnyalatokból épül fel. „Kint szinte mindig süt a nap, és amikor ott éltem, azt vettem észre, hogy sokkal üdébbek és frissebbek az árnyalatok, az árnyékok is színesek. Világítanak a zöldek, a sárgák, elképesztő a különbség a mediterrán és a kontinentális területek között.” A művész több rétegben viszi fel ezeket az árnyalatokat, hogy a megfelelő színtelítettséget elérje, s hogy a látvány a túlszaturáltság érzetét keltse. Ez a paletta egyszerre nagyon festői és szenzuális, ugyanakkor a digitális világot is megidézi, hiszen a képernyők, videójátékok vizualitása is hasonlóan intenzív színekből épül fel.

Entrance of a Building in Budafoki Út
 
 
Merényi festészetének érzékisége azonban nemcsak a színekből, hanem a különféle festészeti minőségek ütköztetéséből is fakad. A colore és a disegno ütközik egymással, a kompozíciókon belül ugyanis a nagy színfoltok és a sűrűbb, kimunkáltabb felületek egymás mellé kerülnek. Míg az utóbbiak gyors szemmozgást váltanak ki, addig a homogénhez közelítő foltok pihentetőleg hatnak a tekintet számára. E kétféle jelleg egyidejű szerepeltetése a kompozíciókat a figurális és absztrakt közötti határon lebegteti. A pontosan megfogalmazott részletek a valósághoz közelítik a látványt, a térérzetet erősítik, míg a színfoltok síkszerűvé oldják a realitást, a kompozíciók festői jellegét domborítják ki. Ahogy Oláh Norbert megfogalmazta egyik írásában: Merényi Dávid „munkájára a tonális festészet, széles színspektrum, gazdag paletta, színek és fények atmoszferikus effektjei, lendületes ecsetkezelés (…) jellemző.” A látáson van a hangsúly, festményei a retinánknak okoznak gyönyört. És alkotói attitűdje is leírható az örömfestészet kifejezéssel, hiszen a művész maga is – bár nem mellőzi a tudatosságot és az átgondoltságot – görcsöktől mentesen, fesztelenül alkot.
Shopping Mall, 2023
 
 

Bár színtiszta festészetről van szó, sorozatai mégis annak a kornak lenyomatai, amelyben élünk. Ha egymás mellé tesszük ezeket a képeket, a mindennapjainkra jellemző tereket látunk, olyanokat, amelyek leírják a bennünket körülvevő világot. Olyan tereket, amelyekre rárakódott a történelmi idő és amelyeknek szövetét a lépteinkkel mi magunk is folyamatosan gazdagítjuk. „Itt van a város, vagyunk lakói.”