Az anyagisághoz és a manualitáshoz közel álló dolgok iránti érdeklődése korán megmutatkozott. Az egyetemi tanulmányok idején elszakadt a táblakép szigorú négyzetességétől, művei objektekké alakultak, újabban pedig installatív szituációkba rendezi ezeket.
Amikor legelőször találkoztam Üveges Mónika objektjeivel, főként az érzékenységük és líraiságuk ragadott meg, azonban ahogy egyre mélyebbre ásom magam az alkotó munkásságában, úgy e munkák újabb és újabb rétegei tárulnak fel, és mindig más aspektusaik miatt válnak fontossá számomra. Tavaly a NaCo Skin Deep kiállításon szerepelt művei érzékiségük és intenzív haptikusságuk folytán kezdtek el foglalkoztatni: tetszett, ahogyan alkotásaival megidézi az emberi testet. A természetben fellelt uszadékfából formázott keretek csontvázként tartották össze a rájuk feszített, fátyolos, membránszerű műgyantát, amely jellegében, sérülékenységénél és transzparens voltánál fogva az emberi bőrt idézte meg.
Ahogy Fülöp Tímea megfogalmazta: Üveges munkái „folyamatosan az emberi testtel rokonítják a képhordozót”. Már a szakdolgozatában is azzal foglalkozott, hogy a kép milyen módon hozható párhuzamba a korpusszal, de legelső kiállítása, az Implied body című solo show is a test és a kép közötti párhuzamokat kutatta. „A cím a test múlékonyságára, romlandóságára utalt (…). A rejtett test kifejezés és a test asszociációját felkeltő tárgyak a művész hiányzó testét idézhetik meg azáltal, hogy rendkívül erős anyagisággal és érzékiséggel vannak jelen.”
Üveges Mónika alkotásai igen komplexek, kényes egyensúlyi helyzeteket villantanak fel. Ezek a művek érzékenyen oszcillálnak természetes és mesterséges között, az egyik pillanatban organikusságuk dominál, a következőben azonban a szintetikus anyaghasználat kerül a középpontba. Az új munkákban pedig erősebben megjelenik az elidegenítő szándék, amikor a művész a fakeretet fényesre csiszolja vagy fénylő felülettel vonja be, amitől fémes hatást kelt.
Egyszer esetlegesnek, efemernek tűnnek ezek a művek, másszor pedig kifinomult megmunkáltságuk kerül előtérbe. Egészen bravúros, ahogyan játékba hozza ezeket a minőségeket, ahogyan műveit folyamatosan képes billegtetni a létrehozott és létrejött, a keletkezett és teremtett határán. Amint maga vallja: „Fontos számomra, hogy a munkáim valamilyen érzetet adjanak a befogadó számára, és az is, hogy a tárgyak létrehozásakor erősen kapcsolódjam az anyaggal, amivel épp dolgozom. A matéria megfogása, felfeszítése mindig erősen taktilis metódus, és az a szándékom, hogy ezeket a haptikus minőségeket a kész műtárgy is megőrizze.”
Az alkotásnak fontos pillanata a rátalálás, a véletlen, a művész pedig hagyja, hogy a természetben fellelt fa határozza meg a formát, ugyanakkor a megmunkáltság is jelen van a kész műben, hiszen maga is birkózik az anyaggal. Az előre láthatatlan és az akarat együtt szüli meg a végeredményt. Talán épp emiatt tűnnek ezek az objektek egyszer képződményeknek, olyan formáknak, amelyek a természeti erők hatására jöttek létre, azonban amikor észrevesszük a finomságukat, szofisztikált kidolgozottságukat, akkor tudatosodik igazán, hogy ember alkotta (mű)tárgyakról van szó.
Már korábban is kísérletezett a művész e munkák lehetséges bemutatási formájával, előfordult, hogy a művek mögé hideg fénycsövet helyezett, ami tovább bővítette az alkotások értelmezési keretét. A hideg, mesterséges fény áthatolt a membránon, még inkább láthatóvá tette annak mintázatát. Jobban kivehetővé váltak a műgyantára nyomott, sokszor a felismerhetetlenségig torzított fotók, amelyek gyakran a növények erezetét vagy a mikroszkopikus felvételeket ábrázoltak. Sőt: a fény hatására az egymásra helyezett rétegek között megszülető Moiré-hullámok is intenzívebben érvényesülnek, így az alkotások hirtelen a digitális korra vagy a technológiai fejlődésre adott reflexióként is értelmezhetővé válnak. Az alkotó azonban képes rávilágítani arra is, hogy a digitális világban megjelenő formák és alakzatok ősképei gyakran a természetben is fellelhetők: a Moiré-hullámok például paralelek lehetnek a tenger hullámzásával vagy a növények mintázataival.
Hasonló történik a legfrissebb műveken is, amelyek membránjaira Üveges Mónika gombákról készített fotókat nyomott. A gombafonalak összekapcsolódása összeegyeztethető a digitális világ hálózatosságával: a networkök szövete ugyanis nagyon hasonló ahhoz, ahogy ezek a természetben előforduló gombák összekapcsolódnak egymással és organikus egységet alkotnak. A legújabb műveken az installatív jelleg is felerősödik: több keretet helyez egymásra a művész, amelyeket ugyan önmagukban is lehet értelmezni, azonban egymásra rétegződésük még komplexebbé teszi őket. Ezekben a munkákban még intenzívebben játszik a művész a rétegzettséggel, és a sűrűség és ritkaság, a telítettség és transzparencia közötti ingadozás erőteljesebben jelenik meg az objektekben. A művek többnézetűvé váltak, minden irányból másféle érzetet közvetítenek, miközben a befogadást befolyásolja az is, milyen távolságból szemléljük ezeket a tárgyakat. Közel menve feltárulnak a részletek, míg távolabbról egészében érzékeljük az adott művet. Így az egyes művek a mikro- és makroszkopikus minőségek között is folytonosan oszcillálnak.
Üveges Mónika egyik művét jelenleg a nemrég nyílt Cairo Contemporary-ban lehet megtekinteni. Bouquet of címen bemutatott installációja a rendszertani kategóriák vizualitását játssza ki egymással szemben, aminek eredményeként egyszerre állati és növényi jegyekkel rendelkező lény születik. A mű egyaránt hordoz festészeti és szobrászati jelleget, tűnik mesterségesnek és organikusnak, tehát nagyszerűen felvillantja azokat a játékokat és billegéseket, amelyek az alkotó munkásságát kezdettől fémjelzik.