![](/data/articles/5/51/article-5164/Pa_rizsi_gale_ria_enterio_r_Foto_Initio_7_fit_800x10000.jpg?key=0ede5d23fe9644390ff819d7be142a30)
Nemcsak magyarországi, hanem franciaországi bejegyzéssel is rendelkezik a főként Párizsban működő Initio Arts & Design galéria, amely nemrég újabb szakmai mérföldkőhöz érkezett. Mi volt ez pontosan?
Szeptemberben részt vettünk a párizsi Design Héten, amely látványos, nagy presztízsű esemény Franciaországban. Csoportos kiállítással készültünk, s hozzá kiállítótérnek sikerült megszereznünk egy belvárosi galériát. A tárlaton a magyar Kecskeméti Sándor szobrászművész, a francia Kim Moltzer dizájner és a szerb származású francia festőművész, Djoka Ivackovic munkáit mutattuk be. A tárlatunk nagy sikert aratottt, elismerően nyilatkoztak róla a szakmabeliek, több helyi aukciósház vezetője és galerista is eljött a megnyitóra.
Fontos lépés volt ez számunkra, hiszen egyelőre Párizs külvárosban, a Marché Paul Bert Serpette-en, a világ legrégebbi műtárgypiacán bérlünk egy állandó, tizenkét négyzetméteres, zárható standot, amely kevésbe alkalmas ilyen nagy volumenű kiállítások rendezésére.
![](/data/articles/5/51/article-5164/Budapest_In-Situ_kia_lli_ta_s_enterio_r_2021_Foto_Rego_s_Benedek_2_fit_800x10000.jpg?key=7a764a57e0527a2415cb37729984e49f)
További művészeket is képviselnek?
Mi inkább kevesebb művésszel foglalkozunk, mert csak így tudjuk nekik megadni a megfelelő figyelmet. Kecskeméti Sándorral például több mint öt éve dolgozunk együtt, szinte napi kapcsolatban vagyunk. Segítünk az életmű feldolgozásában, ami sokheti fotózást, adminisztrálást, tonnányi szobrok mozgatását jelenti. Kecskeméti a kortárs magyar szobrászat legfontosabb alkotója, teljesen egyedi stílusának köszönhetően világszerte állnak nagyméretű köztéri szobrai, Japántól Franciaországig. Mostanra értünk el oda, hogy hamarosan fontos párizsi galériás és hazai múzeumi kiállításai lesznek.
![](/data/articles/5/51/article-5164/_DAN6025_res_fit_800x10000.jpg?key=d83989bd9eeabe7c877cf201e1084d0f)
Szoros együttműködésünk van a már említett Djoka Ivackovic családjával, illetve, Kiss Tamás szobrászművésszel, és Matzon Ákos festőművésszel is. Mivel fotótörténészként végeztem a londoni Sotheby’s Institute of Arton, a fotó egyfajta szerelemként megmaradt, ezért sokszor szerepelnek fotográfiák is a kiállításainkon, például Szalai Dánielé vagy Regős Benedeké.
A mi tevékenységünkben különlegesség, hogy egyenlő mértékben jelenik meg a képzőművészet és a dizájn. Kiemelten foglalkozunk „collectible design”-nal, azaz műtárgyként gyűjthető, limitált példányszámú dizájnalkotásokkal, illetve vintage bútordarabokkal is. Ez leginkább feleségemnek, Marie Tourre de Robien érdeklődésének köszönhető, aki dizájntörténészként végzett Angliában. A „collectible design” nagyon izgalmas, új terület, amelynek rengeteg tehetséges hazai alkotója van. Számos fiatal, nemzetközileg jól ismert magyar tervezővel dolgozunk együtt, például a posztmodern betonbútorairól ismert, Máltán élő Horváth Annával, vagy a tükör-, üveg- és bútortervező Szenteczki Boldizsárral.
![](/data/articles/5/51/article-5164/Pa_rizsi_gale_ria_enterio_r_Foto_Initio_5_fit_800x10000.jpg?key=44ab1a4bb1d411cc92adf494f2f85af1)
Magyar galeristaként milyen fogadtatásban volt része a világhírű Marché Paul Bert Serpette műtárgypiacán?
Bár a feleségem francia, én még sajnos nem beszélem jól a nyelvet. Ennek ellenére mindenki érdeklődően és barátságosan fogadott. Azt szokták mondani, hogy eleinte nehéz a franciákkal, de valójában gyorsan befogadtak minket. Nekik is érdekes a megszokottól eltérő művekkel találkozni, sokat tanulunk egymástól.
![](/data/articles/5/51/article-5164/_DAN6032_res_fit_800x10000.jpg?key=045e969a8021a4077408a21bd5fc6811)
Hogy látja, leegyszerűsítve mi az Initio Arts & Design galéria sikerének titka?
A nemzetközi kapcsolati háló és a minőség, ami lehetővé teszi, hogy nemzetközi anyaggal sikeresen meg tudjunk jelenni a nagyközönség előtt. Két éve Párizs az otthonunk, de előtte majd hét évet éltünk Angliában. Viszont mindig nagyon fontosnak tartottam, hogy magyar, illetve kelet-európai művészekkel és dizájnerekkel dolgozzunk. Valamennyire megkönnyíti a helyzetünket, hogy a feleségem francia, ezért nem teljesen ismeretlenként nyitottuk meg a standot.
![](/data/articles/5/51/article-5164/_DAN6020_res_fit_800x10000.jpg?key=4245569efa1719c7f95fad0069a0d01d)
Mik a leginkább szembetűnő különbségek a párizsi és a budapesti műtárgypiac között?
A párizsi közönség nyitottabb az újdonságokra, a rendhagyóbb, szokatlanabb, másfajta látásmódra. A vásárlóerő terén is komoly különbség van. Franciaországban erős és nagylétszámú a középosztály, akik közül nem feltétlenül mindenki gyűjtő, de nagyon sok köztük a művészetkedvelő. Ezt a saját, harmincas korosztályunkon is érzékeljük; sokan –mondjuk egy plakát helyett – már eredeti műtárgyat szeretnének a lakásukban látni.
Amikor 2013-ban kimentem Angliába tanulni, az volt az érzésem, hogy Magyarországon szinte lehetetlen küldetés galeristaként megélni, ezért is költöztem Londonba. Budapesten talán két-három piaci alapon működő, profitábilis kereskedelmi galéria volt akkor. Nem tudom, ez mennyit változott az elmúlt tíz évben, de az biztos, hogy állami oldalról rengeteg pénz áramlott be a szektorba. A kortárs művészet megítélése is pozitívan változott, érezhetően több a műgyűjtő. Ráadásul ma már kifejezetten jó befektetés lehet hazai kortárs műtárgyakat venni. Nekünk Franciaországban nincsenek állami forrásaink, nem kapunk semmilyen támogatást, a piacról kell megélnie mindenkinek. Ez nagy kihívás, ugyanakkor a függetlenség ára is.
![](/data/articles/5/51/article-5164/_DAN6079_copyCS_fit_800x10000.jpg?key=b04762e114f43090888a3652a02f44bc)
Milyen különlegeségekkel készülnek az október 19. és 22. között megrendezésre kerülő Art Market Budapest művészeti vásárra?
Kecskeméti Sándortól olyan anyagokat mutatunk be, amelyeket még nem láthatott a magyar közönség. Franciaországban élő vagy ott sikeressé vált kelet-európai művészektől is hozunk műveket, például Djoka Ivackovictól, Molnár Verától, Pierre Székelytől, Konok Tamástól vagy Bokor Miklóstól.