Rohrböck Dániel: Overwrite VILTIN Galéria 2024
 
 
A városi képzőművészet műfajához tartozó graffitit sokan elítélik, vandalizmusnak tartják. Mert hát milyen dolog is betonból épült kerítéseket, házfalakat, hidak alulsó, felülső részeit telefirkálni mindenféle girbeguba betűkkel, sokszor kibogarászhatatlan ábrákkal. Rongálása, megsértése a magán- és köztulajdonnak. Ha csak csekély mértékben hordoz a tevékenység művészeti értéket, még inkább elítélik. Pedig nem feltétlenül kellene pálcát törni felette.
 
 

A festékszóró flakonnal, festékhengerrel, filccel felvitt szövegek, szimbólumok, jelek olykor változatos, de főképp izgalmas összképet mutatnak. Anonimitásukat őrző elkövetőik közül egyesek bámulatos „műveket” alkotnak. Banksy politikai és társadalmi mondanivalójú szatirikus művészetét sok tízmillióan ismerik, méltatják. Ugyanez igaz Keith Haringre, aki sajátos karakterű, piktogramszerű figuráival vívott ki népszerűséget magának. Bevett műfaj a grafikai és tipográfiai elemek alkalmazásával készült plakát, pedig új keletűbb, mint a graffiti. Hihetetlen vagy sem, a graffitit már az ókori görög és római városi kultúrában ismerték, míg a plakát csak a XIX. század folyamán terjedt el.

 

Mindkét műfaj képi világa megjelenik a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának festőművész szakán diplomázott Rohrböck Dániel munkáin, aki aktív szereplője a hazai kortárs szcénának. 2016 óta szerepel csoportos (Egynapos Szigorított Hadműveleti Szolgálat, Pécs 2016, Q Contemporary, 7. Mosoly Aukció, Budapest 2022, Horizont Galéria, Youth 3, Budapest 2023) és egyéni tárlatokon (Art9 Gallery, Duo kiállítás, Budapest 2023).  

 

Nem tagadhatják street artos voltukat az Overwrite akrillal vászonra festett és kollázsolt képei. Urbánus környezetből jöttek, abból táplálkoznak. Vastag, egymás mellé kanyarított betűk lejtenek íveket, dőlnek meg. Az egyes szófoszlányokból vajmi kevés esélyünk van bármit is kiolvasni, de nem is kell. A kompozíciók hátterében látható figurák azonban „nem árulnak zsákbamacskát”. A Japánból származó anime és manga világának sajátos szereplői köszönnek vissza. Csillogó, nagy szemükkel érzelmek széles spektrumát képesek közvetíteni: örömöt – szomorúságot, félelmet – hősiességet. Néhány alkotáson, mint a Ripped sorozat darabjain (Ripped no. 31, Ripped no. 35, Ripped no. 44.) történetek bontakoznak ki.

Rohrböck Dániel: Ripped no. 31. 2023
 
 
A teljes narratívát azonban nem ismerjük meg, elrejti azt a megtépázott, roncsolt felület. „Mintha egy olyan könyv lenne előttünk, amelynek lapjai szervesen egymáshoz tapadtak és már lehetetlen elolvasni az eredeti szöveget” – olvashatjuk a tárlat leírásában Bencs Dániel tollából. Feltűnnek viszont olvashatóan a képregények szokásos „buborékaiban” az elmaradhatatlan hangutánzó szavak. De akárcsak a dialógusok, a figurák és a feliratok is csak töredékesen szerepelnek, együtt alkotják a kompozíciót, amely a töredezettség és rétegződés révén városi falak roncsolt, ám a városlakók keze nyomán lüktetően színes felületéhez hasonlít. Igazi városi művészet ez, a maga dinamizmusával, amely nem hagy üresen felületet. Kiabálóan színes, tolakodóan jön szembe velünk. A BNW és Hommage sorozatokon (BNW 3 2021, Hommage à Overlord 4. 2024) a graffitik már-már kitüremkednek a vászonról. Az élénk színek mellett a fekete-fehér kontrasztja, néhol a kollázsolás, de főképpen a négyzetekre, mintegy lapokra szabdalás a legjellemzőbb a kompozíciókra.  
 
 
Rohrböck Dániel bevallottan a graffitik és képregények elemeiből alkotta meg képeit, erre utal a galéria falán lévő falfirka. Nagyon urbánus, kortárs, az új generációk vizuális élményeire épít. Aki kicsit is értékeli az utca művészetét, azoknak Rohrböck vásznai tetszeni fognak. De az sem fog csalódni, akitől a stílus távolabb áll.

 

Fotók: A VILTIN Galéria jóvoltából

 

Rohrböck Dániel Overwrite című tárlata augusztus 30-ig tekinthető meg a VILTIN Galériában (1061 Budapest, Vasvári Pál utca 1.).