A multimédia korszaka egy további akcelerációját képezi annak a mimikának, amelyet a mozgókép tesz lehetővé. Az arc autentikussága elektronikus maszkok végtelen regresszusába torkollik, amelyet már csak bajosan képesek helyreállítani, narratívába foglalni a filmkészítők és a vágók. A XXI. század elején lehetővé vált a vágás és a szerkesztés automatizálása és kiszervezése olyan vágószoftvereken keresztül, amelyek akár nélkülözhetővé is tehetik a narratíva felett őrködő alkotó személyét. A bárhol előtűnő kaotikus multimediális jelenlétet az automatikus vágó- és rendezőrobotok telíthetik poszthumán esztétikai gyakorlataikkal. Csak maszkok vannak, szerepek szimulakrumai és fénylő, elbűvölő, vakító képernyők. Mint H. P. Lovecraft Az ezüstkulcs kapuin át című novellájának főszereplője, az idő titkát megismerő Randolph Carter, felismerjük önazonosságunk tökéletes hiányát: „Egyszerre volt több helyen. A Földön, 1883 október 7-én, egy kisfiú, akit Randolph Carternek hívtak, kilépett a Kígyólyukból a tompa alkonyfénybe, és futott lefelé a sziklás lejtőn, majd az elvadult kerten át Christopher bácsi házához, amely az arkhami hegyekben állt; és mégis, ugyanabban a pillanatban, amely valamiként azonos volt a földi időszámítás szerinti 1928-as évvel, egy elmosódó árny, aki nem kevésbé volt Randolph Carter, ott ült a dimenziókon túl az Ősök között egy emelvényen.” Valósággal vagyunk egységek és tömegek, egyéniségek és sokaságok, az idő szimultaneitásába zárt leendésekként.
Horváth Márk, Lovász Ádám: Az eltűnés intenzitásai. Fényjátékok és szóródások Szűcs Attila festészetében. Gondolat Kiadó, Budapest, 2020. 275 oldal (ISBN: 978-963-693-420-0)