Mivel sokan nem jönnek be a koncerttermekbe, templomokba, ahol hagyományosan klasszikus zenét lehet hallgatni – kezdi az orgonaművész –, eljuttatjuk a zenét az emberekhez, elmegyünk akár postákra, bevásárlóközpontokba, állatkertbe zenélni… Az egyik legjobb példa az ugyancsak egy évtizedes múltra visszatekintő pécsi Zeneszüret Fesztivál, amelynek során kivisszük a koncerttermek falai közül a muzsikát, hogy utcákon, tereken, különleges helyszíneken is bárki meghallgathassa. Idén szeptember hetedike és tizedike között a Zeneszüret Fesztivál keretében olyan helyszíneken is találkozhat a hallgatóság a művészeinkkel, ahol nem is várnák. Azt reméljük, hogy e zenei randevúk után kedvet kapnak hozzá, hogy máskor, már tudatosan is visszatérjenek. Örömmel látom, hogy évről évre több az érdeklődő, sokan várják ezeket a szeptemberi eseményeket. S éppen ezt a célt szolgálja folyamatos közönségépítésünk, hogy ne csak a klasszikus zene szerelmeseinek nyújtsuk a legmagasabb színvonalat rangos előadók meghívásával, hanem azokat is megszólítsuk, akik első alkalommal találkoznak ezekkel a szerzeményekkel. Nálunk, Pécsett tavaly adott először gálaestet José Cura, már akkor eldöntöttük, hogy szeretnénk vele többször együttműködni, így idén operabemutatón és gálaesten is fellép.
A fesztiválon szereplő Puccini-opera, A fecske először hangzik fel Pécsett.
Két este a Kodály Központban, Pasztircsák Polina főszereplésévél, a világhírű tenor vezényletével, akinek hangját az ezt követő gálakoncerten csodálhatják meg az érdeklődők. S emellett, ahogy már hagyomány, lesznek flashmobok is, s a város főterén Pál István Szalonna és bandája koncertjének témája az opera és a népzene kapcsolata: Kodály Zoltán Székely fonó című darabjának népzenei gyökereit mutatják be.
Szamos Szabolcs örömmel beszél arról, hogy a rendezvény nagyszerűen megtalálta Pécsett a helyét, fontos részévé vált a helyi zenei életnek, s nemcsak a régióból érkeznek egyre többen ezeken a napokon, hanem a programokra még az oly nehezen mozduló, fővárosi közönségből is sokan ellátogatnak Baranya vármegye központjába. A Zeneszüret Fesztivál mellett az elmúlt évtizedben számos újdonság, izgalmas sorozat fűződik még a Filharmónia Magyarországhoz.
Fontos, hogy eljuttassuk a zenét az ország szinte minden pontjára – magyarázza az orgonaművész-igazgató –, és ugyanilyen lényeges a színes kínálat, amelynek része a komolyzene mellett a jazz meg a népzene is. Városról városra születnek a több koncertet felvonultató rendezvények. Idén is szép sorozatokról számolhatok be, hiszen júniustól Pécsett a Püspökvári Zenés Esték, Veszprémben a Palotakoncertek, Szegeden a Dómkerti Zenés Esték, Miskolcon a Muzsikáló Udvar, Sopronban pedig a Lenck-villában vártuk az érdeklődőket, minden hónapban egy-egy előadással, különféle műfajokkal.
Az elmúlt évek során Vácott talált új otthonra a Régi Zenei Napok, s a rangos mesterkurzusokat is felvonultató júliusi fesztivál a Haydneummal szoros együttműködésben valósul meg, immár második esztendeje. Emellett pedig elmondhatom, hogy augusztusban, az Orgonapont előadásaira ugyancsak megtelnek a templomok. A rendszerváltozás előtti évtizedekben a Filharmónia az ország számos pontján rendszeresen rendezett orgonakoncerteket a templomokban. A változások után azonban a hangversenyeket már nem kísérte az a plusz, amit az ellenállás titka hordozott, így a programok veszítettek népszerűségükből. Ám büszkén számolhatok be arról, hogy mára visszatérőben a publikum, reneszánszát éli az orgona, mint koncerthangszer. Érdekes módon egyetlen városban, Miskolcon maradt meg végig az orgonakoncertek sora. Augusztusban az Orgonapont fesztivál keretében immár hatvannál több településen, száz koncerten hangzik fel az orgonaszó. A hónap csúcspontja mindig az Orgonák Éjszakája, amely már határon túli helyszíneken is megjelenik, sőt Peruban is felcsendül majd egy magyar orgonadarab. Különleges ez azért is, mert abban az országban mindössze négy orgona van, mégis fontosnak érezték, hogy igazi kuriózumként csatlakozzanak a Filharmónia által szervezett eseményhez.
Miután Szamosi Szabolcs maga is orgonaművész, nagyon örül a sorozatok sikerének, annak, hogy egyre több helyen szólal meg a hangszerek királynőjének csodálatos hangja. Büszke arra is, hogy mindez számtalan művésznek jelent fellépési, bemutatkozási lehetőséget, olyannyira, hogy olykor már kevés is az orgonista, szinte minden magyar orgonaművész jelen van fellépőként az éjszaka során valamelyik helyszínen…
Az Orgonapont a lehetőségek széles skáláját kínálja a pályakezdő tehetségeknek és az ismert előadóknak is. Emellett műfaji sokszínűségre törekszünk – mondja a művész –, hiszen a hagyományos klasszikus művek mellett népzene, jazz, kortárs darabok is szerepelnek a programokban.
Arra a kérdésre, mit tudnak tenni azért, hogy ismét visszahódítsák az évtizedek során elpártolt közönséget, úgy véli, mindenkinek látnia kell, hogy ezt a célt csak hosszadalmas, szívós munkával lehet elérni, sok kollégájának összehangolt fáradozása szükséges ahhoz, hogy bármely program, sorozat esetében elérjék: a publikum megismerje, megszeresse és időről időre várja. A közönségépítés ugyanis sokéves munka. Három városban már van évados orgonabérletük, így nemcsak nyáron, hanem a teljes koncertszezonban vannak hangversenyeik.
Pécsett és Szegeden már van törzsközönség – folytatja Szamosi Szabolcs –, egyre gyakrabban telt házasok az estek, s remélem, a veszprémi székesegyház új orgonája is gyorsan népszerű lesz. Minden évben keresünk újabb helyszíneket, szép hangú hangszereket, érdeklődő közönséget. S ha eleinte még nem is lehet minden este megtölteni a széksorokat, egy-egy olyan rendezvény, mint az Orgonák Éjszakája segít a figyelem felkeltésében, alkalmas arra, hogy családi és gyermekeknek szóló programokat is létrehozzunk. Idén például az állatkertben is megszólal majd az orgona olyan dallamokkal, amelyek abba a környezetbe illenek, ideíródtak, én is közreműködöm majd ebben a rendhagyó programban.
Egyébként a szeptemberben kezdődő szezon csúcspontja a világ egyik legkiválóbb énekegyüttesének, a The King’s Singersnek a visszatérése lesz. Turnéja során három város arénájában énekel majd a világhírű együttes, s hallható lesz az is, hogyan ünneplik ismert dallamokkal, feldolgozásokkal a Disney centenáriumát.
A Filharmónia a fiatalokra is kiemelt figyelmet fordít. Munkatársaik szeptemberben, ahogy kezdődik az iskola, már keresik a tanárokat, igazgatókat, hogy megnyílhasson az ország „legnagyobb virtuális koncertterme”, az ifjúsági hangversenyeket iskolákba, művelődési házakba viszik el hétköznapokon, sorozataikat több mint kétszázezer gyerek hallgathatja. Akadnak családi programjaik is, amelyekkel ugyancsak igyekeznek megtalálni a klasszikus zene XXI. századi nyelvét. Azt kutatják, hogyan tudják megmutatni a cseperedőknek, hogy az opera milyen fantasztikus és izgalmas műfaj. Ezért a Filharmónia Magyarország tizedik születésnapjára ősszel debütáló hangversenyt terveznek az Operaházban, címe: Operacinema. A legkiválóbb magyar alkotók segítségével kötik össze az operát a filmvászonnal. Sokrétű tevékenységüknek köszönhetően a következő szezonban ismét több mint kétszáz településen szólal meg a muzsika.
Szerencsére munkatársaim elhivatottak, és bár évről évre hullámzó, hogy mennyire tudjuk programokkal lefedni az ország különböző részeit. Folyamatosan dolgozunk a minél szélesebb körű klasszikus zenei élmény megjelenítéséért. Budapest zenei élete nagyon gazdag – fejezi be az ügyvezető igazgató –, azért egy-két különleges produkcióval a fővárosban is jelen vagyunk. A jövőt illetően pedig szeretnénk még hangsúlyosabban megszólítani a fiatalokat, jó volna, ha a gyerekek valóban minden iskolában kiváló előadásokban lehetnének részesei az emlékezetes koncerteknek.
Nyitókép: Szamosi Szabolcs: tizedik születésnapját ünnepli a Filharmónia Magyarország.
Fotó: Filharmónia Magyarország