Ebben az esztendőben nyolcszáz éve, hogy Szent Márton 996-ban alapított pannonhalmi monostorának ma is álló szerzetestemplomát helyreállították, és a királyi pergamenlevél tanúsága szerint II. András király jelenlétében Bereck váci püspök, Jakab nyitrai püspök és a zenggi püspök fölszentelte. Az ünnepi esztendő programsorozatának része a hagyományos karácsonyi orgonahangverseny a bazilikában.

A Pannonhalmi Főapátság és Kiss Zsolt orgonaművész, a bazilika karnagya hagyományosan két időpontban – 13.30 és 15.30 órakor – várja a karácsonyi orgonakoncertre érkezőket december 26-án.

Kiss Zsolt nyolcévesen kezdett zongorázni, majd tizenhárom évesen orgona és szolfézs–zeneelmélet szakon folytatta tanulmányait a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskolában. 2003-ban diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Manapság nemcsak a bazilika karnagya, de a Pannonhalmi Bencés Gimnázium ének- és orgonatanára. Több európai országban is hangversenyezett, koncertet adott Németországban, Ausztriában, Romániában, Svájcban és Szlovákiában is.

Kiss Zsolt orgonaművész

 

Először Olivier Messiaen 1935-ben komponált orgonaciklusából A Szűz és a Gyermek című nyitótételt hallhatja a közönség Kiss Zsolt előadásában. A darab Jézus születését tárja a hallgatóság elé. Majd Bach Praeludium et Fuga in C orgonaművével folytatódik a hangverseny, megmutatva a barokk mester virtuozitását. Ezután egy újabb Messiaen-mű következik. Az Isten gyermekei a születés csodáját önti zenei formába, a komponista kifejezésével élve a „lélek szerinti születést” ábrázolja. Bach a háromtételes Sonata V című darabjában a gyors tempók és a lassú tétel közötti éles kontrasztot érzékelteti, különös mélységet adva a műnek. Kamarazenei eredete ellenére ez a darab billentyűs zene, a két kéz magával ragadó, folyamatos válaszolgatásával.
 

A Szent Márton-bazilika legújabb kori felújítása 2012-ben fejeződött be John Pawson angol építész tervei alapján

 

A hangverseny második felében szólal meg Messiaen orgonaciklusának egyik legdrámaibb tétele, a Jézus elfogadja a szenvedést, mely az ember és Isten kapcsolatának titkát, Jézus önkéntes áldozatát ábrázolja a zene nyelvén. Majd Bach háromtételes Concerto III című darabja hangzik el, amelyben szintén megfigyelhető a lüktetés a gyors és lassú tételek között, lendületet adva a versenyműnek. A koncert végül a zenetörténet egyik legbonyolultabb orgonakompozíciójában éri el a csúcspontját. A Messiaen-sorozat zárótételében az emberré lett Isten csodájáról beszél, ahogy a mű címe is: Isten köztünk van.

Nyitókép: A Szent Márton-bazilika főhajója az orgona felé tekintve
(fotók: Csapó Balázs/Pannonhalmi Főapátság)