Sziklás tengerpart, forgó óriáskerék és a színpadot átlényegítő csillagrendszer illúziókeltő, a LED-falon megjelenített képei beszippantják a nézőt a Budapesti Operettszínház Homonnay Zsolt rendezte Carmen-előadásában, a berepülő helikopter mintha a fejünk fölött szállna be a színpadra. A dimenziók találkozását a színház a Hamupipőkében mutatja meg a leginkább: Bozsik Yvette előadása már jóval kevesebb díszletelemmel dolgozik, a színészek ki-be sétálnak a vetített és a valódi térbe.
Hamupipőke-vízió
A most alkalmazott s az űrtechnikából ismert speciális ötvözetet használó LED-falnak szinte nincs súlya.
Jelenet a Carmen előadásából
Somfai Péter hangsúlyozza, hogy a speciális színpadfestés nem helyettesíti a díszletet, noha a Hamupipőke már jóval kevesebb díszletelemmel dolgozik, mint a Carmen. Úgy véli, a színházi élménynek lényegi eleme a mozgatható díszlet.
Könnyedén mozgatható, megfelelő idő alatt fölépíthető és lebontható a fal, ezért is használható a repertoárszínház keretei közt. Erről is beszél a műszaki igazgató: Már régen alkalmazunk projektorokat, amelyek segítségével a díszletnek térhatást adunk, vagy erősítjük a színpadi hatást. A LED-fal elsődleges fényforrás, tehát világít, így nagyobb kontraszttal szebb képek hozhatók létre. A LED-fal persze önmagában kevés, csak az alap, mellette a díszlet, a kiegészítő fény- és vetítési megoldások megmaradnak. A fényerők, hatások pontos kiegyenlítésével a nézői élmény, a vizuális hatás döbbenetes.
A kép mélysége miatt akár százméteres térélményt élhet át a néző, a dimenziók közötti kapcsolódást a színész és a vetített tér összehangolt mozgása teremti meg.
„Herceg fehér lovon, kávéval” – Simon István szerepneve a Hamupipőkében. A mesejátékhoz frissen költött figura, a valódi herceg riválisa, úgy is mondhatnánk, hogy kvázi herceg. Orbán János Dénes szövegkönyve a Grimm-mesék világának több karakterét ötvözi, ezért nem is meglepő, ha jeleneténél éppen Hófehérke és a hét törpe házikójánál járunk.
Bármily különös, Hófehérke meg a törpék sem maradhatnak ki a Hamupipőke-előadásból
Simon István arról beszél, hogy a Herceg akkor toppan be, amikor a kivetített erdőháttér előtt a törpék kunyhójában felébred Hófehérke és kávét kér. A jelenetemet – magyarázza – a klasszikus balettek elemeiből gyúrtuk össze, ezt a kompozíciót adom elő Hófehérkének. Nagyon jó volt ebben a látványvilágban táncolni, a dimenziók váltakozása zavaró. Mögöttem a milánói Scala audotoriumában a hét törpe üldögél a nézőtéren a LED-falon látható képen.
Hamupipőke boldog pillanata
Nyitókép: Jelenet a Hamupipőke előadásából
(fotók: Janus Erika/Budapesti Operettszínház)