Kronológiai sorrendben halad a 75 Magyar Népmese, amelyet Erdős László írt a hazai rock and roll koronázatlan királyának elbeszélése nyomán. Elsőként az ikonikus Csavard fel a szőnyeget! történetét tárja fel. A szám az 1968-as Ki mit tud?-on vált széles nyilvánosság előtt ismertté, revelációként hatott a korabeli ifjúságra, és nem utolsósorban mély nyomot hagyott az idősebb generációkban. Voltaképpen ez volt az a sláger, amellyel nemcsak a Hungária együttes, de maga a rock and roll műfaja is bekerült a magyar társadalom minden rétegének tudatába, és a házibulik egyik kedvenc dala lett. (Kevesen tudják, de ezt a számot egy ideig nem engedte játszani a Magyar Rádió elnökhelyettese, mert úgy vélte, a házibulik erkölcsi fertőjükön kívül még életveszélyesek is, ugyanis éppen akkoriban halt meg egy fiatalember egy efféle zenés-táncos baráti összejövetelen.)
Fenyő Miklós 1969-ben a Hungária üllői koncertjén Fotó: Fortepan/Péterffy István
A később gigaslágerré vált Csavard fel a szőnyeget! olyannyira felkavarta a Ki mit tud? imitt-amott már fodrozódó állóvizét, hogy a zsűri eredetileg nem is engedte, hogy továbbmenjen a középdöntőbe, végül a közönségszavazatokkal jutott tovább.
A Hungária együttes - Sipos Péter, Kékes Zoltán, Fenyő Miklós a VII. Szegedi Ifjúsági Napokon, 1973 Fotó: Fortepan/Urbán Tamás
A hetvenes évek legelején megjelent első két Hungária-nagylemezről – némiképp meglepő módon – mindössze egyetlen dal szerepel, A lány, aki mindig énekel. Igaz, hogy manapság nem ezekkel a nótákkal azonosítják Fenyő Miklóst és a Hungáriát, de a korabeli dalok között mégis csak szép számmal található igazán igényes darab.
Ez nem kis részben a később ugyancsak legendává nemesült és tragikus halált halt Barta Tamás gitárosnak köszönhető, aki Fenyő Miklóssal némileg rythm and blues-os beütésűre varázsolta ezeket a dalokat. A lány, aki mindig énekel az ezen felállás hattyúdalának számító Tűzveszélyes című korongon jelent meg.
A Fenyő Miklóstól megszokott és a kötetet átszövő szellemes megfogalmazásokkal és szójátékokkal tűzdelt fejezetből megtudjuk azt is, hogy többek között ennek a számnak a kedvéért – nem kis feltűnést keltve – cipelték át barátokkal a Szent István körúton az akkori szövegíró Révész Tamásék lakásából azt a zongorát, amelyen a zenekarvezető jó szívvel és magas színvonalon tudta megírni a dalait. A hetvenes évekből ezenkívül egyetlen hírmondó szám – Szerelemre hívlak – bemutatása olvasható. Ez volt a Hungária nevezetes Beatles-korszaka, amelynek kedvéért tanult meg Fenyő Miklós gitáron is professzionálisan játszani.
Önfeledt pillanat: Fenyő Miklós otthonában Fotó: Wikimedia Commons
A kötet dandárja jobbnál jobb, a nagyközönség számára jórészt ismeretlen sztorikat fűz egybe a nyolcvanas évek elsöprő sikereiből (Rock and roll party, Csókkirály, Dzsungel rock, Hotel Menthol, Limbó hintó, Multimilliomos jazzdobos, Várni rád egy éjen át, Vízparti twist party) válogatva. Megtudhatjuk többek között,
milyen gyötrő hiányérzete volt Fenyő Miklósnak – a zenész fogalmaz így a könyvben –, amikor befejezték az 1981-es Hotel Menthol című nagylemezük felvételeit, de azon még nem szerepelt egyetlen vérbeli lírai dal sem. Emiatt már a lemez végső formába öntése előtti utolsó pillanatban éjszaka megírta a nevezetes Várni rád egy éjen át című dalt,
amely telitalálat lett, még ha eleinte nem minden ellenállás nélkül tudta is csak elfogadtatni a zenekar tagjaival. A zajos sikerek utáni zeneszámok is nagy hangsúlyt kapnak, az 1983-as első szólólemezről öt dal indította arra Fenyő Miklóst, hogy elmesélje történetüket. Ezek közül a nyitószám, a Viva Rock and roll testesíti meg legjobban azt a lázadást, amit a műfaj Magyarországon már a hatvanas évektől képviselt: „Akkor is Rock and Roll, ha elzavarnak otthonról.”
A 75 Magyar Népmese címet adta a mesélő Fenyő Miklós és a meséket lejegyző Erdős László a kötetnek
Nyitókép: A Hungária együttes 1982-ben a tihanyi Sport étteremben ünnepelt: a Rock and roll party és a Hotel Menthol platinalemez lett. Az ünnepségről az MTV Zenebutik című műsora is tudósított Fotó: Fortepan/Gábor Viktor