Ványai Zsófia írása
Szöllősi Géza alkotói világa egyedülállóan bizarr a kortárs magyar képzőművészetben. Folyamatosan átlépi az addigi határokat, és újabb kísérletekkel teszi próbára a befogadót, aki gyakran a szívéhez-fejéhez kap a művek láttán. Ezek az alkotások frontálisan hatnak: a néző csak a kezdeti sokk után tűnődik el azon, minek is volt a szemtanúja.
Kedvenceim / Tehén IX. és Borjú II.
Szöllősi Géza művészetének ez is a célja: világunk hazugságaival és képmutatásával szembesít. A transzgresszív művészet – olyan fontos nemzetközi képviselőkkel, mint Damien Hirst, Jake és Dinos Chapman, Andres Serrano; Magyarországról Győrffy László és Kis Róka Csaba – úgy követ el rendszeres határsértést szent és profán, szép és csúf, érzéki és visszataszító között, hogy a határt láthatóvá teszi, és ezzel fontos felismerésekhez vezeti el a nézőt. Azt kérdezi, miért találjuk iszonyatosnak vagy undorítónak a múzeum falai között azt, amit a mindennapjainkban természetesnek fogadunk el, legyen szó fizikai vagy szexuális agresszióról, halott testekről vagy állati húsokról. Miért vagyunk annyira álszentek és korlátoltak, hogy még mindig a szalonképességet kérjük számon a művészeten?
Hommage / Békák
Szöllősi Géza My Pets című sorozatában úgy manipulálja és konstruálja az állati preparátumokat, hogy azok geometrikus formákra vagy különféle játékokra utaljanak: a hörcsögökből csocsó lesz, a tehénfejekből gömb. Disznóhúsból varrt arc- és testképek a tárgyai a Project Flesh-nek. Az állati és az emberi közötti hibrid objekteket úgy gyártja Szöllősi, mint egy művész-Frankeinstein vagy Pygmalion, aki eltekint a teljes test létrehozásától, csak a legfontosabb részletek érdeklik. Sajátos bestiáriumának tagjai a Kitin széria rovarkatonái is. A sorozat a hollywoodi magaslatokból az élővilág szintjére húzza le a szuperhős kultuszt.
Új Istenségek / Joseph libidója
Szöllősi Gézát organikus anyagokon alapuló és egyéb (grafikai, látványtervezői) munkáiban is a kaffkai átváltozás érdekli. Ilyen transzformációk révén válnak a popkultúra és a politika szereplői a meditáció tárgyaivá a New Deities sorozatban, saját családi emlékei pedig – Ágota Kristóf Nagy füzete által ihletett – kollázsmunkákká.
Vigyázzunk: az átváltozottakból összeálló intim karnevál hangsúlyosan igényt tart az empátiánkra!
„Nagy Füzet” / Anyánk sírja
Szöllősi Géza
vizuális művész
1977, Budapest
Tanulmányok:
1997–1999: festészet, Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar
1999–2004: grafika, Magyar Iparművészeti Egyetem, Budapest
2003: fotómédia tanszék, Kent Institute of Art and Design, Maidstone, Anglia (Erasmus)
2018-tól: tervezőgrafika, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MA)
2018-tól: Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar (Doktori Iskola)
„Ópium - Egy elmebetegnő naplója” / Fűző
Díjak, ösztöndíjak:
2004: Legjobb diploma díja a vizuális kommunikáció tanszéken, MIE, Budapest; Magyar Formatervezési Tanács különdíja; XIV. Nemzeti Grafikai Biennálé
2004, 2005: Digitális Médiaművészeti Pályázat, Nemzeti Kulturális Alapprogram
2006: Csoportos Látványtervezői díj a Taxidermia című filmért, 37. Magyar Filmszemle
Válogatott egyéni kiállítások:
Talking Dead, Nick Galéria, 2016
KITIN, NextArt Galéria, 2016
Body, Fetish, Death, Art+Text, 2016
A nagy füzet, NextArt Galéria, 2013
Új Istenségek, NextArt Galéria, 2012
First Blood, RoHAM Galéria, 2010
Eleven hús, Körzőgyár / Oktogon Galéria, 2007
Suzuka és barátai, Menü Pont / Műcsarnok, 2006
Petőfi Tv / Én vagyok itt, főcím (részlet)
Válogatott csoportos kiállítások:
2020
Top 10, Vaszary Galéria
2019
Notts Zine Fest, Nottingham
Dobossy Auctions, London
Budapesti Illusztrációs Fesztivál, MKA
Resident Art Garten
Multivitamin, Nádor Galéria
ZiggY Art Fair
Hat kunszt, Miskolci Galéria
2018
Hungarians, Trapphuset Galéria, Stockholm
ResidentArt
DLA INTRO VI., Nádor Galéria
ArtMarket Budapest, MissionArt Galéria
Gloomy Sunday, Trafo Galéria, Prága
ICIRI, labor
2017
Sensation, Horizont Galéria
Amygdala, Miskolc Galéria
MIA Photo Fair, Milánó, (Art+Text)
2016
ArtMarket Budapest, (NextArt)
START Art Fair, Saatchi Gallery, London, (Art+Text)
2015
Aranyrajzszög, Tesla
Scope Art Show, Miami, (NextArt)
Machineman, Deák 17
Imago Mundi-Map of the New Art, Benetton Foundation, Velence
2014
Scope Art Show, (NextArt)
KITIN Stories