Az alapításának negyvenedik évfordulóját ünneplő Győri Balett történetében van valami meseszerű. 1979-ben egy csapatnyi frissen diplomázott balettművész elhatározza, hogy az iskolapadból kilépve együtt marad; tehetségüket és tudásukat közös céljuknak alárendelve társulatot hoznak létre. Vezetésére felkérnek egy nagyszerű táncművészt, aki karrierjét adja fel a közös álmok beteljesítéséért; és megtalálják a közeget is: egy vidéki nagyvárost, ahol korábban a művészi táncnak nem voltak gyökerei. Aligha gondolta bárki is, hogy a vállalkozás sikerrel jár. Ők sem gondolták – ők hittek benne. És igazuk lett: a Győri Balett csakhamar világhódító, az akkori idők legkorszerűbb művészi nyelvét beszélő előadásokkal jelentkezett – s mindaz az igényesség, ötletgazdagság és munkamorál, amellyel e produkciókat színpadra állították, példátlan hatást gyakorolt a magyar táncművészet alakulására. Minden bizonnyal ez a hit segítette át a társulatot azon a törésen is, amelyet Markó Iván hirtelen távozása jelentett 1991-ben. A közös produkciók mögött álló rengeteg munka és művészi küldetéstudat a válságból kivezető út megtalálására ösztönzött. Kiss János személyében új vezetőjére talált a Győri Balett, amely időközben valóságos intézménnyé nőtte ki magát, hiszen a társulat kiegészült az utánpótlást gonddal nevelő iskolával.
A bejárt utat mutatja be a Magyar Művészeti Akadémia gondozásában frissen megjelent kötet. Major Rita bevezető tanulmánya bő nyolcvan oldalban megismerteti az 1970-es évek magyar táncművészetének színes világát, felvázolja a győri színjátszás két évszázadot átívelő históriáját, valamint Markó Iván és példaképe, Maurice Béjart pályáját. Ebből a szépen kidolgozott háttérből emelkedik ki a Győri Balett története, érintve a társulat legfontosabb előadásait, kritikai fogadtatásukat, megemlítve a produkciók alkotóit. Kiemelendő, hogy Major Rita – példás tárgyilagossággal – a kevésbé sikeres momentumokról is szót ejt. A kötet második része képgaléria – Bánkuti András gondos szerkesztésében. Az önmagukban is magas művészi értékkel bíró, olykor drámai erejű fényképek szöveg nélkül is önálló történetet mondanak el. A harmadik fejezetben Pió Márta és Lukácsy György interjúi olvashatóak a társulat egykori és mai balettművészeivel, koreográfusaival, a produkciók hátterét biztosító színházi szakemberekkel, a balettiskola meghatározó pedagógusaival. A kötetet a Győri Balett valamennyi előadását felsoroló katalógus zárja. 2 A könyvészetileg igényes, kiválóan illusztrált és információban gazdag kiadvány méltó a világhírű együttes évfordulójához.