Puha Ferenc újabb és legújabb, elvont és gesztusfestészeti művei eredeti módon mutatnak meg egy alig ismert világot, teszik láthatóvá a láthatatlant, magasba emelve a mélységet.
Szeretem a nonfiguratív festészetet. Amikor anno megismertem Jackson Pollock képeit és festészeti módszerét, örömömben majdnem sírtam. De ez már régen volt. S nyilván a képzőművészetben is folyamatosak és időnként követhetetlenek a változások…
2020-ban a COVID-pandémia első évében, amikor a teljes bezárkózás, elszigeteltség folyamatában Puha Ferenc elküldte fekete-fehér, megrázó gesztusfestmény-sorozatát, amelyet Arany János Hídavatás című verse inspirált, vizuális folyamatot indított el benne, a nem láthatót láthatóvá téve. Ekkor kért meg, hogy írjak képeihez Arany János után szabadon rövidebb költői szövegeket, mert szeretne egy kis könyvet megjelentetni a képeiből a szövegeimmel, amelyet Kéri Péter grafikus-tervező barátja készítene. Még abban az évben elkészült a könyv, amely Ez már babám a szubmélység címet is kapta a Hídavatás mellett. Az alcímet Puha Ferenc választotta ki az egyik a képéhez írt rövid versemből. Ez volt az első, pozitív élményekkel átszőtt közös munkánk.
Puha Ferenc a fekete-fehér sorozat után kiszínesítette festői világát, de még maradt a már régóta használt akril–vászon jól bevált technikánál. Aztán végre létrejött a pandémia miatt többször elmaradt szegedi kiállítás az egyetem Rajz és Művészettörténeti Tanszékén: az épület hatalmas tereiben állította ki mozivászon méretű, hatalmas, nonfiguratív képeit.
A falméretű képek anyagszerűsége, őszinte konkrétsága, ugyanakkor éteri légiessége megfogható és valóságos. Mintha két pillanatot jelenítene meg egyszerre. Az elsőt és az utolsót. Ez a szép az igazi művészetben, hogy nem vacakol…
Ezután a művész újabb termékeny időszaka következett. Jegyzetek a Szigetről lett az új képsorozat címe, mert Puha Ferenc festőművész és szigetlakó is egyben. Az erősen nonfiguratív festményeken az idő múlását jelezve történnek a változások, s ezeket érzékelve közöl a művész hiteles és szubjektív jelzéseket, mintha „képi naplót” írna a festészet eszközeivel.
Az absztrakt-nonfiguratív festészet igazi nagy találmány ebben a kibogozhatatlanul sűrűn konkrét és hamis világban, maga a fellélegzés esélye. És Puha Ferenc már jó ideje valódi érzékenységgel műveli gesztusokkal és impressziókkal teli világát, hogy a nyitott befogadókat a képekből áradó szabadsággal ajándékozza meg – írtam korában ezeket a mondatokat az „elvont üzenetekről”.
(Informel ide vagy oda, avagy a formanélküliség is jelen van, mint ahogy a földönkívüliségnek is helye van, ha jól belegondolunk: „a világ olyan, amilyen”.)
A Hídavatás és a Jegyzetek a Szigetről festészeti sorozatai már egy kijelölt festészeti útvonalat és folyamatosságot jelentenek, s a képekből sugárzó elvont üzenetek, szavak nélkül is önmagukért beszélnek.
Ha van valami jó és igaz a Művészetben, akkor talán az, hogy bizonyos esetekben van benne szabadság és ez maga a csoda.
Magasba emelni a mélységet
S ezek után Puha Ferenc újabb sorozatot indított. Az akrilt olajfestékre cserélte, és az általa jól ismert és sokat használt klasszikus olaj-vászon technikához tért vissza a közepesen nagy felületekhez. Arra kért, hogy az elkészült színes képeihez írjak újabb rövid szövegeket, mert szeretne egy új könyvet készíteni, a Hídavatást színesben, talán még méltóbbat Arany János költeményéhez.
A festmények folyamatosan készültek, s óriási élmény volt a látás által megtapasztalni, érzékelni az olajfesték anyagszerűségét, plasztikusságát. Puha Ferenc egyre átütőbb, megrázóbb, szövegek írására inspirálóbb képeket küldött, s elkezdtük az újabb könyv, a Hídavatás II. elkészítését.
Most jöjjön a képekhez írt néhány mondat a folyamat illusztrációjaként.
- kép
NÉLKÜLÖZHETETLEN NÉLKÜL
NEM KÖNNYŰ A NÉLKÜLÖZHETETLEN
NÉLKÜLÖZÉSE.
- kép
Az idő abszolút természete
van, amikor relatív,
ha előtted jár,
már mögötted van.
- kép
Lehullott őszi levél
a laptopomon landolt.
Puha Ferenc újabb és legújabb elvont és gesztusfestészeti művei eredeti módon mutatnak meg egy alig ismert világot, teszik láthatóvá a láthatatlant, magasba emelve a mélységet.
(Ma már nagyon előre haladott a mesterséges intelligenciákkal készített művek létrehozása, véleményem szerint a mesterséges intelligenciákkal készített alkotások bármilyen tökéletesek is lehetnek, soha nem tudják az emberi alkotásokat meghaladni, mert az igazi művek abszolút dizájnmentesek…)
…és Puha Ferenc festészete is dizájnmentes…
A kiállítás 2023. szeptember 2-től október 18-ig látható a Városi Galériában (2310 Szigetszentmiklós, Tököli utca 19.). Megnyitó: 2023. 09. 02. 17 óra