Wagner Nándor a XX. századi magyar szobrászat megkerülhetetlen alakja, munkássága egyszerre kapcsolódik a nyugati szobrászat áramlataihoz és a keleti, japán művészet hagyományaihoz. Nagyváradon töltött iskolai évei után a budapesti Képzőművészeti Főiskolán folytatott festészeti és szobrászati tanulmányokat, amelyeket a világháború miatt csak 1946–1947-ben fejezhetett be. Az 1948-as politikai fordulat és a szocialista realista stílus egyeduralma miatt kezdetben nem jutott megbízásokhoz, így vidéki múzeumokban kiállításrendezőként dolgozott. Az 1950-es évektől mégis lehetősége nyílt önálló szobrászati munkák kivitelezésére, kiállításokon vehetett részt, köztéri megbízásokhoz jutott. Állandó tárlatot rendezett Székesfehérvárott, 1955-ben a sztálinvárosi (ma Dunaújváros) Dózsa György téren felállították Vízhordó leány nyolc békával című szökőkút-kőszobrát. Megmintázta a Corpus Hungaricum (1951–1952) című kompozíciójának gipszváltozatát, amely radikálisan szakított a szocialista realista stíluskövetelményekkel, ezért felállítására csupán 1999. október 6-án kerülhetett sor Székesfehérvárott.
![](/data/articles/3/37/article-3710/311440906_10159356110444862_2645074058976005874_n_fit_800x10000.jpeg?key=380a167a27d2b6b628544ca1a4cfc28f)
Az 1956-os forradalmi eseményekben való részvétele miatt emigrációba kényszerült, Svédországban telepedett le, itthoni pályája ezzel lezárult. Alkotásait a várbazári műteremben hagyta, megmentésükről Fitz Jenő, a Székesfehérvári Múzeum akkori főigazgatója gondoskodott.
![](/data/articles/3/37/article-3710/Wagner_Na_ndor_Fo_ldanya_1983_A_Mu_csarnok_jo_volta_bo_l_fit_800x10000.jpg?key=2411fbaa90797518f8f487985b5b4103)
Svédországban a lundi egyetemen kapott rajztanári állást. Az újrakezdés nem indult könnyen, kezdetben – köztéri megrendelések híján – grafikákat, akvarelleket és saját találmányú papírfreskókat készített. Első köztéri megbízása 1963-ban a lundi temetőbe tervezett Angyal című szobor volt, amelyet további hét (köztük Selma Lagerlöf híres regényének, a Nils Holgersson csodálatos utazása Márton lúdjának megformázása) követett. A svédországi periódus hozta meg Wagner alkotói pályájának kiteljesedését. Újfajta eljárásokat fejlesztett ki az acélból készült szobrok zsugorodási problémáinak megoldására, ideológiai korlátok nélkül végre meg tudta valósítani egyéni művészi törekvéseit.
![](/data/articles/3/37/article-3710/Wagner_Na_ndor_100_A_bo_lcselet_szobra_sza_Enterio_rfoto_Saja_t_01_fit_800x10000.jpg?key=6abf0c128df97661c1d0fe350010cd57)
Magyarországi és svédországi időszakának alkotásait láthatjuk a Műcsarnok jobb oldali szárnyában. Köztéri, figuratív munkáinak kicsiny méretű vázlatait (Súrolóasszony, Kuporgó ülő nő, Öregség – 1950-es évek első fele), büsztöket, és itt kapott helyet két jelentős alkotásának, a Súlylökőnek és a Szoptató anyának gipszből készített tervezete is. Noha csupán nagyobb volumenű munkák vázlatai, mégis látszik rajtuk a letisztult formavilág, a finom megmunkálás, a ritmikus tagoltság, amely Wagner Nándor szobrászatát jellemzi. Svédországi munkáit fotókon láthatjuk. A terem közepén álló 1983-ban, a budapesti I. kerületi Ostrom utcába készült Földanya már Wagner japán korszakához köthető. A torzított gömbplasztika a tökéletesség és harmónia szimbólumaként egy gyermekét magához ölelő anyát ábrázol. Az érzéki mozzanatot rögzítő és világmindenséget is jelentő geometrikus figura jól mutatja, hogy az alkotó miként mozdult el a figuratív ábrázolástól az absztrakció felé.
![](/data/articles/3/37/article-3710/311520932_10159356110599862_3514567167458679511_n_fit_800x10000.jpeg?key=ba651dd9859a3cf22b3ed4c189f4f4d9)
A bal szárnyban kiállított néhány mű már a Japánban töltött periódust idézi meg. Wagner Nándor feleségével, Chiyo Akiyama képzőművésszel 1969-ben telepedett le Mashikóban, ahol közösen építették fel műteremlakásukat, otthonuk kertjében pedig a keleti és nyugati kultúrát egyesítő teaházat hoztak létre. Ennek méretarányos változatát látjuk a kiállítótérben. A nagy népszerűségnek örvendő faépület kialakítása a japán teakultúra filozófiáját és esztétikáját követi. Benne két helyiség található: egy konyha (mizuya), ahol a házigazda tárolja az alapanyagokat, előkészíti a teát a vendégeknek, és egy szoba, ahol az emberek leülnek és teáznak. A felkelő nap országában nagy tradíciója van a teafogyasztásnak. Hagyománya egészen a IX. századig nyúlik vissza, amikor Eicsú buddhista szerzetes Kínából visszatérve először szolgált fel teát Szaga császárnak. Majd csak a XIV. századra alakult ki a teaszertartások esztétikája, amelynek alapja az úgynevezett Vabi–Szabi (természetes, tökéletlen–kopott, hanyatló) gondolatpár, avagy a dolgok tökéletlenségében rejlő szépség tisztelete. Ezt a nézetet követi Wagner energiafeltöltő teaháza is, ami jelzi, hogy munkái mögött mindig komoly gondolatiság, filozófia áll.
![](/data/articles/3/37/article-3710/311062711_10159356110619862_5626728958421377856_n_fit_800x10000.jpeg?key=ecb101e85a7ed535dceb75559491651a)
Szintén Japánban született a tárlat fő „attrakciójaként” bemutatott Filozófiai kert (1977–1997) szoborcsoportja, amelyet 2001-ben a Gellért-hegyen avattak fel. A bronzból készült nyolcalakos műegyüttest a legkorszerűbb technológiával, háromdimenziós nyomtatóval reprodukálták a szervezők. Az egyistenhitű vallásalapítókat, filozófusokat (Ábrahám, Ehnaton fáraó, Jézus, Buddha, Lao-Ce, Assisi Szent Ferenc, Daruma herceg és Mahatma Gandi) reprezentáló műről maga az alkotó fogalmazta meg legpontosabban ma is aktuális üzenetét: „Együttműködés egymás jobb megértéséért! – Hogy különböző kultúrák és vallási irányzatok képesek legyenek közelebb kerülni egymáshoz, vissza kell térnünk ahhoz, ami összeköt minket.”
![](/data/articles/3/37/article-3710/19158_orig_art-6mp_fit_800x10000.jpeg?key=f188261499014f529885380e57afaeed)
Wagner Nándor életművében ez a törekvés követhető nyomon: művei egyesítik a nyugati és keleti kultúra szellemiségét, hagyományait. Egyedi formajegyekkel mintázott szobrai a környezetükkel harmóniában állnak.
Wagner Nándor kiállítása 2023. február 5-ig tekinthető meg a Műcsarnokban (1146 Budapest, Dózsa György út 37.).