Az egyetem elvégzése után, 2010-ben fontos nemzetközi tárlaton, a varsói Ars Homo Eroticán szerepelt, amely elsőként mutatta be összefoglaló igénnyel a képzőművészetben megjelenő homoerotikát. Ekkoriban rózsaszín alapú fiúaktokat festett. Azóta az expresszivitás erősödése, az egyre hangsúlyosabb transzgresszió és szimbólumhasználat figyelhető meg képein. Azonban a fő téma változatlan: a művész az identitást a homoerotikán keresztül, a testtel láttatja.
Dallos Ádám újabb sorozataiban szimbolikus állatalakok tűnnek fel: hattyúk, pávák, amelyek meleg férfi-szimbólumokként értelmezhetők. Legutóbb a bika, a maszkulinitás, a hímerő jelképe, az ókori mitológia visszatérő szereplője, aki egyszerre vonzó és félelmetes. Dallos idei, az Artkartell projectspace-ben bemutatott kiállításának címe: A bika csókja. A sorozat darabjai a végzetre utalnak: akit az állat megcsókol, menthetetlenül átalakul. A képeken félig állat, félig ember hibridlények láthatók a metamorfózis önkívületi pillanatában. Az alakok a bőrüket felnyitva tárják fel belső szerveiket, izomkötegeiket és nyers húsukat – jelezve, hogy ez a festészet közel áll a transzgresszív művészethez.
/Enteriőrfotó a 2020-as Artkartell Projectspace-ben megrendezett A bika csókja című kiállításáról Fotó: Biró Dávid/
Az egyesülés – amelyről Dallos Ádám legújabb képei szólnak – egyszerre vágyott és ijesztő folyamat: az egymásban való feloldódás a szerepek felcserélésével, sőt, az identitás elvesztésével járhat. A szimbolikus állatalakok önarcképként, illetve a vágy tárgyát jelentő „másikként” tűnnek fel. Általuk a testet és az általa hordozott azonosságot tematizáló magánmitológiát épít Dallos Ádám művészete, amely felidézi El Kazovszkij munkásságának legfontosabb alkotásait.
Dallos Ádám
1986, Szombathely
https://adamdallos.com/
/Dallos Ádám: Bull Kissing the Peacock, 200x150cm, 2020 Fotó: Gellért Áment/
/Dallos Ádám: Bulls Licking Each Other's Face, 200x150cm, 2020 Fotó: Gellért Áment/
/Dallos Ádám: Bulls Kissing in the Steam Room, 200x150cm, 2020 Fotó: Gellért Áment/
/Dallos Ádám: Feeding the Bull II., 200x160cm, 2020 Fotó: Gellért Áment/
/Dallos Ádám: Penises Growing on Peacock's Wings, Which Ones to Choose, 200x150cm, 2020 (részlet) Fotó: Gellért Áment/
/Dallos Ádám: Swan in the Sauna (Love is a Losing Game ) 200x150cm, 2020 (részlet) Fotó: Gellért Áment/