Itt minden a kortárs képzőművészetről szól, arra épül vagy abból indul ki. Képzőművészeti vásárokat régóta szervezünk mi is, mások is, de ilyen jellegű fesztivál kevés, és csak részben hasonló létezik ma Magyarországon – kezd a sokrétű témába a művészeti szervező. A nyári időszakban a Balaton környéke kivételes lehetőséget kínál a kísérletezésre. Évről évre esszenciális fejlődés érzékelhető az infrastrukturális háttér tekintetében, pedig még csak a harmadik évad jön, és már az elsőt is sikeresen zárták. A kérdés az, mivel lehet felkelteni igazán az érdeklődést, mi az, ami képes aktivizálni a szabadidejüket a Balaton környékén töltő embereket, a helyi lakosságot és a kulturális élet szereplőit egyaránt? Jó érzékkel esett a szervezők választása erre a térségre, a tapasztalatok alapján van igény a Garten Balaton programkínálatára.
Így indult a Garten
Kortárs képzőművészeti vásárt legelőször 2018 decemberében szervezett közösen a két alapító: Bánki Ákos képzőművész és Schneller János művészettörténész.
Ákos ezt megelőzően már több éven keresztül vezette a Latarka néven futó karácsonyi kortárs vásárt, ahol a kiindulási pontot az a válasz jelentette: Mennyit adnál egy kortárs művész munkájáért? Ekkoriban edukatív jellegű képzőművészeti sétákat szerveztem – meséli János.
Közvetlen a művészek műtermébe vitte az érdeklődőket, hidat verve ezzel azon a hasadékon, amely a közönség és az intézményes rendszer között húzódott. Mindkettőjük célja az volt, hogy legyen végre elérhető áron a fiatal kortárs művészet a placcon, és a kereslet-kínálati felek könnyedebben találjanak egymásra. Ebből született a már közös projekt, a Resident Art Fair, azaz a RAF.
Azután jött az ötlet, mi lenne, ha csinálnának valamit nyáron a Balatonon? Rátaláltak az azóta is a Garten központi helyszíneként szolgáló lovasi galériára. Ezt a Nagy Gyula Alapítvány üzemeltette, felkeresték őket, és 2019-ben elindult a Garten. Már az első esemény is három hétig tartott, minimális anyagi forrással, családias jelleggel, de profi szakértői stábbal és vendégekkel. Koncepcióként működött továbbra is a minél szélesebb paletta bemutatása a fiatal művészek munkáiból, szakmai és lazító programok kíséretében. Az egész programot egy délután alatt raktuk össze, nem volt pénzünk, támogatók segítségével állt össze az anyagi háttér. Bátorság kellett az első nyárhoz, de már volt mögöttük olyan szakmai múlt, ami biztosította a mecenatúrát, és ez elég garanciának bizonyult. Létrehoztuk a Gartent, és meg is csináltuk.
A következő évben a pandémia idején bejegyeztették a Garten Kortárs Művészeti Alapítványt, aminek fő célja az ennek a fesztiválnak a megvalósításához szükséges háttér biztosítása, ernyőszervezet a résztvevők számára. Az addigi informális csatornákon és módokon zajló folyamatok professzionálissá váltak, habár ez jelentősen megnövelte az adminisztrációs feladatokat, így már részt vehettek pályázatokon, emelve ezzel a Garten fejlesztéséhez nélkülözhetetlen anyagi keretet. A 2020-as rendezvénysorozat erősebbre sikerült az első évadnál, a világjárvány miatti korlátozások alól felszabadult közönség és a kulturális élet szereplői is ki voltak éhezve mindenféle társadalmi aktusra, a három hét alatt háromezer látogatót jegyeztek a szervezők. Ekkor már tartottak belépődíjas programokat is, de a kiállítások végig ingyenesek voltak, és maradnak idén is napközben. Tavaly két helyszínnel bővült a Garten, csatlakozott a csopaki ZM&G, a Zámbó Műterem és Galéria és a Márffy-pajta Lovason. Idén szintén nyílik újabb tér, méghozzá Felsőörsön.
Idei programok – Lovas, Felsőörs és Csopak
A három település négy helyszínén társművészeti programokkal dúsított, hét tekintélyes méretű, sokszínű anyaggal, széles palettát kínáló kiállítást járhatunk be. A bázis Lovas – mint eddig mindig –, a településen a Nagy Gyula Galériában száz kortárs képzőművész csaknem háromszáz alkotása szerepel az idei Garten Balaton művészeti vásáron, amelynek speciális szekciója – a pandémiára reagálva – a Határaink címet kapta. A fesztivált Fenyvesi Ottó író, költő, Lovas lakója nyitja meg. A kiállítás és vásár augusztus 21-ig, hétfő kivételével mindennap 15 órától zárásig tekinthető meg. Az esti programkezdésig ingyenesen látogatható a gazdag tárlat, programkezdés után csak napijeggyel.
Ugyanezen a helyszínen, a Galéria kertjében hatnapos képzőművészeti tábort is szerveznek a 7–15 éves korcsoport tagjainak, ahol a művészi nyomatkészítési technikák legkülönbözőbb formáit ismerhetik meg: a sablonnyomástól kezdve a linóleummetszeten és a többszínű fametszeten át a konyhai litográfiáig. Még egy kiállítóhelyként szereplő állomás lesz Lovason, a Márffy Ház, amelynek parkjában a fennállásának huszadik évét ünneplő Zalaszentgróti Művésztelep szabadtéri szoborkiállítását járhatják be a látogatók.
A Villa Negra Művészeti Egyesület kiállító szobrászművészei: Böszörményi István, Józsa Pál, Károlyi-Kiss Benedek, Kő Boldizsár, Kuti László, Lelkes Márk, Lukács István, Márffy Sebestyén, Máthé Krisztián, Meszlényi-Molnár János.
Szenvedély, mecenatúra, befektetés és a jövő zenéje
A magángyűjtemények tulajdonosai már kevésbé tartózkodnak a nyilvánosságtól. Társadalmi szerepvállalásként lépnek színre, szívesen beszélnek publikus térben koncepciókról, megosztják szakértelmüket. Követendő példát mutatnak, hogy a gyűjtés nemcsak szenvedély, hanem mecenatúra és befektetés is. Ezeken az alkalmakon különösen fontos, hogy közvetlenül kérdezhet a közönség. Ez azért is jó, mert akár ott, a helyszínen bárki leakaszthatja a falról az általa kiválasztott képet, megveszi, és már viheti is. Azt mondja János, sokan náluk vásárolják az első saját műtárgyat, legyen az szitanyomat, fotó vagy festmény. Ezen a nyári vásáron igyekszünk minél több képzőművészt a legfiatalabb korosztályból bemutatni, ennek érdekében idén először pályázatot írtunk ki. A pályázatra érkezett munkák egyharmada került be a lovasi központi kiállítás és vásár anyagába. Ilyenkor a kurátor dolga a kötéltáncoséhoz hasonló, mert lényeges az ízlésformáló szándék, de nem mellékes az eladhatósági szempont sem. Schneller János azt magyarázza még: lehet látni, hogy ki tehetséges, de azt nem, hogy ki marad a porondon. Mindenesetre a teljesítmény itt is fontos, nemcsak a focipályán.
Az első és második Gartent a mecénások, gyűjtők, támogatók felajánlásai tették lehetővé. Idén ezeket a támogatásokat megelőzve a tavalyi Urban Flow című szitanyomat-sorozat után ismét egy négylapos Garten Balaton VIP szitanyomatmappát adtak ki, ezúttal Nádler István, Baráth Áron, Bánki Ákos és Szentgróti Dávid műveivel. A szitanyomat jó belépési pont a műgyűjtés világába, általa elérhető áron lehet hozzájutni neves művészek eredeti munkáihoz. A támogatói hozzájárulásokon kívül az idei költségkeretet bővítette, hogy a képzőművészeti fesztivál csatlakozott az Európa Kulturális Fővárosa program kultúrpontjaihoz. Ezeknek a pontoknak a feladata a kistérségekben katalizálni a helyi kulturális élet szereplőit. Az együttműködésben hosszabb távon gondolkodnak; az a cél, hogy 2023-ra – amikor Veszprém tölti be az Európa Kulturális Fővárosa címet – olyan országos szintű karizmatikus fesztivállá váljon a Garten, amely nemzetközi szinten is felkelti az érdeklődést.