Megnyitó képek: Kelet-európai szépség – kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika című kiállítás.
 

Kivételes, exkluzív világot mutat meg a divatfotó. Lényege, hogy elhitesse velünk, szeretnénk ebben a világban élni. Kialakítja bennünk a bevonódás vágyát, a kíváncsiságot, amihez olyan eszközöket használ, mint a glamour vagy a cool. Az elmúlt közel tíz évben izgalmas örvénylés indult meg a nemzetközi divattrendek között.

 

Kim Kardashian 2016 karácsonyán a Vetements X Svmoscow Communist együttműködésében tervezett sarló-kalapácsos pulcsiban jelent meg, amitől felrobbant az internet, és a Vogue-tól a Guardianon át a különböző divatblogokig új divathullámot vizionáló cikkekben megjelent a „kelet-európai esztétika”, a „keleti blokk” az „új kelet”, a „posztszovjet” kifejezés. A kelet-európai esztétikához kapcsolódó divatkritikák száma azóta is nő, a szerzők számára pedig a kiindulópontot többnyire a Vetements, valamint a Balenciaga divatmárkák kreatív igazgatója, a grúz származású Demna Gvasalia nemzetközi sikere jelenti.

 

Ez a kiemelt globális figyelem egyfelől nagyszerű, új lehetőségekkel kecsegtető helyzet lehet számunkra. Kérdés azonban, hogy a nemzetközi sajtóban megjelent összehasonlítások és a többnyire inkább homályos vélemények írói valójában mennyire érthették meg vagy értették félre, mit is jelent a „kelet-európai esztétika”. A nyugati luxusértékeket kommunikáló divatipar számára talán mindez csak újabb bekebelezhető „szűz terület”, ugyanakkor a régióbeli és a magyar fotográfusok, divatfotósok ezekben a feszültségekben és ellentmondásokban új vizuális nyelv lehetőségét látják. Ez a nyelv a közelengedés, az intimitás, a megértés nyelve; néha az iróniáé; a tudatosan vállalt és megélt identitásé. 

 

A Capa Központ Kelet-európai szépség – kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika című kiállítása így azokra a kérdésekre is választ keres, vajon csupán egy sokakat felpaprikázó fricska volt Kim Kardashian sarló-kalapácsos pulcsivillantása, vagy az egykori keleti blokk hozzá tud adni valamilyen esszenciálisan kelet-európai minőséget, valós identitást a divat sokszor üres és kiszámítható, kreált vágyképeihez? A globalizáció és a kapitalizmus gőzhengere által a nyugati értékrendeknek megfelelően egyformára legyalult divatvilág tud-e meríteni a lemaradásban lévő, de autentikus élettel teli kelet-európai régióból: lehet-e szexi egy betonkeverő, tud-e vonzó lenni egy Ikarus?

 

Tizenhét fotográfiai projekt segítségével a kiállítás lehetséges magyarázatokat ad arra, miben áll a „kelet-európai esztétika”, mik a főbb jellemzői, és milyen jelentéseket kaphat mindez a nemzetközi művészeti, fotográfiai és divatszíntéren. A kiállítótér egyfajta háromdimenziós antológiaként működik. Egyik felében olyan kettős gyakorlattal rendelkező magyar fotográfusok mutatják be a szakmájukról és a „kelet-európai esztétikáról” alkotott elképzeléseiket saját munkáikon keresztül, akik amellett, hogy a divatiparban is dolgoznak, önálló, autonóm művészeti gyakorlattal is rendelkeznek. A galéria másik felében különböző szakemberek fejtik ki a véleményüket a témáról egy-egy általuk kiválasztott régióbeli divatfotós anyag, fotóriport, fotókönyv, kiadvány vagy egy eredeti személyiség, divatikon bemutatásán keresztül.

 

Tombor Zoltán Hazafelé címet viselő divatdokumentarista sorozatának kiállított darabjai mindannyiunk számára ismerős kelet-európai környezetben játszódnak, az első sorozatban Palvin Barbarát, Nelli című új munkájában feleségét, Tombor Nellit láthatjuk, akivel visszamentek a szülőhelyére. Az új műveken különleges módon keveredik a nosztalgia, a divatfotó és a családi képalkotás, a férj–feleség viszonyt is bemutató szeretet vezérelt fotográfia.

MartinWanda: Riger János, Budapest, 2021
 

Ladocsi András munkái a testtel és a testképpel foglalkoznak, míg Martin Wanda fotográfiáin a festői romantikus esztétika a zenei szubkultúrák attitűdjeivel és stíluselemeivel keveredik, minden inspirációjára egyfajta valóságnak hátat fordítás jellemző, vizualitását mára már felismert hatásként formálta szülői és nagyszülői otthonok stílusa és tárgykultúrája. Éder Krisztián jelenleg New Yorkban él, azonban évente többször hazalátogat szülővárosába, Sopronba. Itt készült fényképei tökéletes példái annak, hogyan jelenik meg ma a nemzetközi divatfotóban a kelet-európai esztétika, és milyen az, amikor a fotósnak erre saját motivációja, a miliő iránti személyes elköteleződése és érzelmei is vannak.

 

A kiállítás kurátora: MUCSI Emese

 

Kiállító alkotók: ALMÁSI J. Csaba, BABAI Dénes, BARICZ Kati, BEDE Kincső, ÉDER Krisztián, GÁLDI VINKÓ Andrea, GALYAS DENERAK Dóra, LADOCSI András, MAGYAR Eszter #makeupbrutalism, MARTIN Wanda, Rafal MILACH, NISH, OMARA, Julie POLY, Giorgi SUMBADZE, SZATMÁRI Gergely, SZIGLIGETI Balázs, SZOMBAT Éva, TOMBOR Zoltán

Közreműködők: BENCZE Péter, MARÓY Krisztina, MUSKOVICS Gyula, PETRÁNYI Zsolt, SÁRVÁRI Zita, Terike from Budapest, VIRÁGVÖLGYI István

Nyiókép: TOMBOR Zoltán: Cím nélkül #03, Érd (a Hazafelé sorozatból), 2019

 

A Kelet-európai szépség – Kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika című kiállítás október 6-ig tekinthető meg a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban (1065 Budapest, Nagymező utca 8.).