A Kertész, Moholy-Nagy, Capa… / Magyar fotóművészek Amerikában (1914–1989) című nagyszabású kiállítás azoknak a magyar származású fotóművészeknek a munkáit mutatja be, akik az „Óperenciás tengeren túl” találták meg a boldoguláshoz, alkotáshoz szükséges feltételeket.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Kerte_sz_Moholy-Nagy_Capa_Magyar_foto_mu_ve_szek_Amerika_ban_1914-1989_enterio_r_5__fit_800x10000.jpg?key=0f4a234de6b3b428cc20dec1c07a1a8c)
Párját ritkító, hiánypótló tárlatot láthatunk, ráadásul Magyarországon első ízben. A harminckét fotóművész és több mint százhetven mű bemutatása a Virginia Museum of Fine Artsszal együttműködve valósult meg. Olyan világszerte közismert, jól csengő nevekkel, mint André Kertész, Diénes Andor, Moholy-Nagy László, Planchy Szilvia vagy Robert Capa.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Munka_csi_Ma_rton_Martin_Munka_csi_1896_1963_Katharine_Hepburn_1939_Zselatinos_ezu_st_nagyi_ta_s_34_27_cm_Virginia_Museum_of_Fine_Arts_fit_800x10000.jpg?key=1f28c07d369144d56ddad4f97e589470)
A kiállításon szereplők közül azonban nem mindegyikük vált világhírűvé. Berkó Ferenc, Haár Ferenc vagy a házaspárként dolgozó Révész Imre–Bíró Irma nevét kevesebben ismerik, mint a fentebbi nagyokét. Mindez persze nem von le semmit az ő zsenialitásukból, hiszen nekik is „az általuk választott fotográfiai műfajban lényeges szerepük volt új hazájukban” – olvashatjuk a sajtóanyagban.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Die_nes_Andor_Andre_De_Dienes_1913_1985_Marilyn_Monroe_1949_Zselatinos_ezu_st_nagyi_ta_s_24_1_29_1_cm_Virginia_Museum_of_Fine_Arts_fit_800x10000.jpg?key=d228d92b26f03505b44ae5e6c45e74b1)
Mindeddig csupán néhány kiadvány foglalkozott az amerikai–magyar fotográfiai kapcsolatokkal, az emigrált magyarok fotóművészetre gyakorolt hatásával. Az idő így megérett a behatóbb tanulmányozásra. Alex Nyerges kurátornak, a Virgina Museum of Fine Arts igazgatójának köszönhetően ez meg is történt. Nyerges egy évtizede szenteli idejét az amerikai-magyar fotográfusok életművének feltérképezésére. Eredményeiről a budapesti kiállításon számol be először, és tölti be az űrt.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Kerte_sz_Moholy-Nagy_Capa_Magyar_foto_mu_ve_szek_Amerika_ban_1914-1989_enterio_r_1__fit_800x10000.jpg?key=83482e10114efe9a4eb1e2d6c2bd5781)
Fontos szerepe van ebben Baki Péter kurátornak, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatójának is. A Balogh Rudolf-díjas fotótörténész egyben a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója is. A Szépművészeti Múzeum harmadik emeletét megtöltő tárlatra számos amerikai gyűjteményből, például az Art Institute of Chicagóból, a The Getty-ből (Los Angeles) kölcsönöztek műveket, s a Magyar Fotográfiai Múzeum is rendelkezésre bocsátotta becses kollekcióját.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Robert_Capa_Friedman_Endre_1913_1954_A_milicista_hala_la_1936_1970_ko_ru_l_Zselatinos_ezu_st_nagyi_ta_s_50x60_cm_Magyar_Fotogra_fiai_Mu_zeum_fit_800x10000.jpg?key=c2ba345a8ecc3c3affc68f91114f2f69)
A fotókiállítás majd egy évszázadot ölel fel. Az első világháború kitörésétől a Szovjetunió összeomlásának kezdetéig vehetünk részt a múltidéző „utazáson”. A Kertész, Moholy-Nagy, Capa… / Magyar fotóművészek Amerikában (1914–1989) nem pusztán a címbeli fotóművészek alkotásainak egy légtérbe való kifüggesztése miatt „nagy durranás”. Az azóta ikonikussá vált felvételek, a művészi, de legfőképp kifogástalan minőségben „lőtt” kompozíciók miatt ülünk be igazán az időgépbe, és nyomjuk meg a backspace billentyűt.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Kerte_sz_Moholy-Nagy_Capa_Magyar_foto_mu_ve_szek_Amerika_ban_1914-1989_enterio_r_8__fit_800x10000.jpg?key=cc4c0ddb53b3143c8c7a8a581f19d6f9)
A többnyire fekete-fehér felvételek között pár színes képet láthatunk, például Muray Miklós (alias Nickolas Muray) Frida Kahlo kék ruhában (1939) című printjét, vagy Kepes György Júlia pávatollal és vörös levéllel-jét (1937–1938), amelyen csak a fiatal lány fél szemét elfedni próbáló, hártyavékony levél vörös.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Kerte_sz_Moholy-Nagy_Capa_Magyar_foto_mu_ve_szek_Amerika_ban_1914-1989_enterio_r_4__fit_800x10000.jpg?key=8d5e035bc09e71e70380aa6a8cad8eeb)
Az alkotások sűrűjében számtalan olyan nevezetes darab akad, mint Diénes Andor Marilyn Monroe-ja (1949). Diénes 1945-ben művészi aktfotóhoz keresett modelleket, így került kapcsolatba a még Norma Jeane Mortenson nevet viselő Monroe-val. A fotóművésszel való találkozásból szerelem szövődött. Együtt utazták be az Államokat, és készültek sorra a fényképek. Az 1949-es kockán a szőke filmcsillag törökülésben ülve, vidáman mosolyog a kamerába a homokos fövenyen. A kiállítás szenzációja Robert Capától A milicista halála (1936). Az drámai, ikonikus, sokat vitatott kép Federico Borrell Garcia milicista elestét rögzíti. Korunk egyik leghíresebb háborús fotója, első publikálása óta (Vu magazin 1936. szeptember 23.) többször reprodukálták.
![](/data/articles/6/60/article-6042/Moholy-Nagy_La_szlo_La_szlo_Moholy-Nagy_1895_1946_Ci_m_ne_lku_l_Fotogram_1925_1929_ko_ru_l_Zselatinos_ezu_st_nagyi_ta_s_40_30_cm_Virginia_Museum_of_Fine_Arts_fit_800x10000.jpg?key=6a63aa64f8ead4d79b929cac8df61747)
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ilyen gazdag fotóválogatás eddig még aligha volt. Alkotói életművekről is olvashatunk, a kronologikusan rendezett képekből pedig kirajzolódik a fotográfia története. A Szépművészeti Múzeum kiállítása mérföldkőnek számít, remélhetőleg nemcsak a szakmabelieknek.
Fotók: A Szépművészeti Múzeum hozzájárulásával/engedélyével.
A Kertész, Moholy-Nagy, Capa… / Magyar fotóművészek Amerikában (1914–1989) 2024. augusztus 25-ig látható a Szépművészeti Múzeum harmadik emeletének kiállítórészlegén (1146 Budapest, Dózsa György út 41.).