2008-as alapítása óta a kortárs művészeti szcéna meghatározó szereplője a Viltin Galéria. Örvendetes, hogy nemcsak nemzetközileg is elismert mesterekkel, középgenerációs alkotókkal, hanem feltörekvő tehetségekkel, már befutott fiatalokkal is foglalkoznak. Így Koszorús Ritával is, aki harmadik alkalommal állít ki a galériában. Az alkotónak az abszurditás a kedvenc érzésem (2022) című csoportos tárlata volt az első, majd ezt követte az Andreas Wernerrel közös kiállítás: Amit mi építettünk és, amit nekünk építettek (2023). Koszorús Rita számára már jól ismert a „terep”, bizonyos, hogy A home of full doors előkészületei és installálása is zökkenőmentesen zajlott.
Belépve szinte azonnal megakad a szemünk a kiállítótér leglátványosabb elemén, egy többrétegű vászoninstalláción. Az egyik falmélyedésbe helyezték, így lehetőség nyílt arra, hogy az egymást fedő és felfedő anyagok mögött és előtt egy-egy festmény is egyenrangú alkotórésze legyen az installációnak. A gyűréssel, hajtogatással és vasalással megdolgozott vásznak olyanok, mint egy ház fala, melyen „ablakok” vannak. Hol nagyobb, hol kisebb négyzet alapú lyukakon látunk át.
Az otthonra emlékeztető mű érdekességét kialakítása adja. Kíváncsian néztem be a hézagokon, de csalódottságomra „csak” további gyűrt, felcsavart vásznakat láttam. Mindamellett rajtuk megragadó formák jelennek meg: egymást keresztező vonalak, nagy gesztusokkal festett foltok, térbeli hatást keltő batikolás. A vékonyan szedett vonalak kockás padlólapot vagy asztalterítőt „rajzolnak” ki. A foltokból tájegységek: hegyek, hasadékok, sziklák, repedések képe sejlik fel. „Utópisztikus és képzeletbeli tájtöredékek, egyszerre ismerős és ismeretlen légkörrel rendelkező helyszínek jelennek meg a nehezen értelmezhető otthon szimbólumaként.”
Koszorús Rita installációjának része egy akrillal, tussal, olajjal vászonra festett kompozíció is, amelynek elemei hasonlóak az installáció részeihez, illetve azzal, hogy maga is alkotóelem, erősíti a mű kollázsjellegét. Az I am here now, but I am leaving (2024) absztrakt, organikus képe előrevetíti, hogy milyen további festményekkel találkozunk. Puha alakzatok, „sziluettekkel felvértezett elrendeződések” mozognak ide-oda (What Leaves and What Remains 2024, Just a Perfect Day 2024 I am thinking of you 2023). Nincs statikusság, egy helyben toporgás. A sötét és világos, kontrasztos színű elemek lebegnek, mintha lassan csúsznának, folynának egymás felé a vásznak végtelenített terében.
A hidden garden that I found (2024) kollázsjellege szembeötlő. Amorf alakzatok válnak kulcsszereplővé és simulnak bele a naplementés tájba. A középső, puzzledarabszerű idom üressé teszi a horizontot és az alatta elterülő pusztaság egy részét. Az Everything you do is a ballon (2023) színvilága igézően élénk. A lila különböző árnyalataival, eltérő intenzitásukkal „játszik”, hol elhalványul, hol felerősödik. A középső, világos folt egy tengeri sziget körvonala is lehetne, de akár a felhasadó égbolt is. A fel-felcsillámló ezüstszínű kontúrvonal kibillenti a foltot a kép teréből, mintha a perem mentén mögé tudnánk nézni.
A Pozsonyban élő és dolgozó Koszorús Rita saját műveit személyes, szürreális, metaforákkal teli rendszerek élményeiként, emlékeiként írja le. Absztrakt képeit figurális pillanatokkal, szimbólumokkal szövi át és kelt egyszerre nosztalgikus és romantikus vágyakozást. Műveinek ismétlődő formái az emlékezés és az idő témáját járják körül, de fontos szerepet kapnak az abszurd elemek, a dadaizmus játékos szellemisége is. Alkotói hitvallása jól leolvasható az A home full of doors műveiről is.
Koszorús Rita A home full of doors című kiállítása 2024. március 9-ig tekinthető meg a Viltin Galériában (1061 Budapest, Vasvári Pál utca 1.).