![](/data/articles/1/16/article-1638/Woven_Mirror_08_2020_50x50.jpg)
Már egészen kisgyermekkoromtól kezdve időről időre szembejöttek képek, amik nem mentek ki a fejemből. Azt hiszem, ezek az elraktározott képek vezettek oda, hogy később magam is fényképeket készítsek. Először tizennyolc éves korom körül erősödött meg bennem annyira ez a vágy, hogy egy ajándékba kapott Zenit fényképezőgéppel elkezdtem leképezni a körülöttem lévő világot. Akkor úgy éreztem, hiányzik ezekből a képekből valami, valami miatt nem jók, de nem tudtam rájönni az okára. Ezért pár évre félre is tettem a fotózást, majd 2005-ben beiratkoztam a Szellemkép Szabadiskolába, ahol újra megpróbálkoztam a fényképezéssel. Eleinte ugyanúgy elégedetlen voltam a fotóimmal, de körülbelül a negyedik foglalkozás után valami bekattant, attól kezdve már tudtam, hogy mit keresek, és hogyan mutassam meg azt. Ekkor találtam rá az építészetre. Elkezdtem fényképezni az épületek részleteit, a különféle textúrákat, és ráéreztem a képek megkomponálására is.
Miért választott az átlagtól – portré-, táj-, sajtófotózás – ennyire eltérő témát?
Számomra az építészetben a részletek, a textúrák, az arányok voltak érdekesek, a különböző anyagok, illetve a kompozíció, ez a geometrikus világ az, ami igazán én vagyok.
![](/data/articles/1/16/article-1638/Nyizsnyij_Novgorod_2016.jpg)
Jókor kell jó helyen lenni, hogy az adott épület egy adott részlete éppen jó fényekkel, árnyékokkal rendelkezzen, amit aztán lefényképezek. Mivel sokat utazom, és a képeim különböző városokban készülnek, ezért általában nem tudok visszamenni egy-egy épülethez. Szerencse, koncentráció, valamint nagyfokú nyitottság kell ahhoz, hogy meglássam, megtaláljam ezeket a részleteket.
Mi a célja és a mondanivalója ezzel a különleges fotográfiai stílussal?
A rész és az egész kapcsolatát, a dolgok egymáshoz való arányát vizsgálom. Az épületeket nem teljes egészükben mutatom meg, hanem kiválasztom azokat a geometrikus formákat, elemeket, textúrákat, amelyeknek egymáshoz való viszonya hozza létre a kompozíciót. Ezek a részletek úgy vannak kiválasztva, hogy a formák geometrikus alakzatokká redukálódnak a képeken. Az így kiválasztott részlet ezáltal eltávolodik az eredeti valóságtól, és újat hoz létre. Ezzel kapcsolatban több minden foglalkoztat. Például, hogy hol van az a pont, amikor már annyira eltávolodik az új az eredetitől, hogy az már fel sem ismerhető. Nyilván nincs éles határ, ahol ez a változás végbemegy, de mégis szeretném megismerni, hogyan történik meg.
![](/data/articles/1/16/article-1638/Bauhaus_Berlin_2_2011.jpg)
Előfordul, hogy látok egy épületet, ami egészében nagyon tetszik, de részleteiben számomra mégsem elég érdekes. Ennek a fordítottja még gyakrabban megesik: egy nem teljesen tökéletes épületen, amelyen esetleg már apróbb hibák is vannak, nagyobb eséllyel találom meg, amit keresek. A képeket később nem retusálom, hanem hagyom, hogy ott maradjanak a környezet nyomai, az esőcseppek, a malter vagy éppen a falfirka, ugyanis ezek mind hozzáadnak a képhez. Sőt, ezek a kapcsok a valósággal.
A fotóim nagyrészt fekete-fehérben készülnek. Vannak színes képeim is, ahol a harsányságuk miatt hagyom meg a színeket, amik által még erőteljesebbé válnak a geometrikus formák. Első ránézésre még akár hard-edge festmények is lehetnének, de pont attól mások, hogy a valóság apró hibái jelen vannak a fotókon.
A fényképeket plexire nagyíttatom, ami térszerűséget ad a képeknek. Olyan hatást kelt, mintha egymás mögött látnánk több réteget, illetve egyfajta utalás a nagyvárosok magas épületeire.
![](/data/articles/1/16/article-1638/Bauhaus_Berlin_1_2011.jpg)
Két évvel ezelőtt kezdett el egy fotósorozatot Fonott tükör címmel. Miben különböznek ennek a sorozatnak a darabjai a többi fotóművészeti alkotásától?
Szerettem volna olyan műveket létrehozni, amelyek a fotón kívül más anyagokat is tartalmaznak. Méghozzá úgy, hogy ezek kiemelkedjenek a síkból, kilépjenek a térbe. Korábbi munkáimnál az expozíció pillanatában eldőlt, hogy milyen lesz a kép, ezeken viszont később is dolgozni kell. Az is foglalkoztatott, hogy a tükröződés is bekerüljön a képbe.
Nagyon sokáig kerestem a megfelelő anyagokat. Ezzel párhuzamosan még érdekelt az identitás és az önazonosság kérdése is. Mindezek együtt hosszú tervezési folyamatot indítottak el, majd 2019-ben elkészült az első kép, amely rögtön kétszer két méteres lett. Ez volt az első Fonott tükör, de a teljes sorozat is ezt a címet kapta. A fonott tükröknél vászonra nyomtatott saját fotóimat és tükrös felületű műbőrt használok. Bonyolult vagy éppen minimalista szöveteket tudok létrehozni belőlük. A variációk száma szinte végtelen. Mivel a szalagok visszatükrözik a kép szemlélőjét, ő is belekerül a képbe, ami által tulajdonképpen interakcióba léphet vele.
Az album idén márciusban jelent meg, Metropolis című kiállításomra készült el, amely Ljubljanában, a Photon Galériában volt, jelenleg pedig Bécsben tekinthető meg. 2007 és 2020 között készített legfontosabb fotográfiámat tartalmazza. Összesen száztizenhárom fekete-fehér és színes fotográfia került az albumba, amelynek az elején magyar, angol, német és francia nyelven olvasható Szombathy Bálint tanulmánya. A Bécsben és Ljubljanában található Photon Galériában, illetve a weboldalukon kapható fotóalbumot én terveztem, nagyon gondosan választottam ki hozzá minden anyagot.
![](/data/articles/1/16/article-1638/Kioto_2014.jpg)
Nagyon várom a július 30. és augusztus 21. között tartandó Garten Balaton kortárs művészeti hetek rendezvénysorozatát, ahol önálló és csoportos kiállításom is lesz. Közben folyamatosan új képeket készítek, egyrészt folytatni akarom a Fonott tükör sorozatot, másrészt szeretnék visszatérni az analóg fotográfiához.
![](/data/articles/1/16/article-1638/album_1.jpg)