Otthonunk elengedhetetlen szerkezeti eleme az ablak. Ezen az épület falán kialakított négyzetes nyíláson át levegőt, világosságot kapunk. Kilátunk rajta utcafrontra, környező épületekre, kertünkre. Párkányán virágot tartunk, elé függönyt aggathatunk. Doromboló kedvencünk is gyakran felkeresi, hogy azon át izgatottan figyelje a kinti történéseket.
Az ablak motívuma a XV. század óta fontos szerepet tölt be a művészetben. Gondoljunk csak arra, milyen sok alkotót ihletett/ihlet meg a mai napig. Például a holland festészet aranykorának mesterét, Jan Vermeer van Delftet. Levelét olvasó lány nyitott ablakban (1657–1659) című olajvásznának ablaka éppoly hangsúlyos, mint az előtte profilban látható szőke leány. A szintén holland Vincent van Gogh arles-i hálószobáját festette meg (Van Gogh szobája Arles-ban – 1888), melynek enteriőrje ugyan gazdagon berendezett, ám ablak nélkül mégis sivár helyiség volna. A művészet történetének leghíresebb ablakos művei között találjuk Matisse Nyitott ablak a Collioure-ban (1905) című festményét, René Magritte A mezők kulcsa (1936) című szürrealista képét vagy a realista Edward Hopper Éjjeli baglyok (1942) című munkáját.
Király Andrást is alkotásra ösztönözte az az épületelem, amely a belső teret összeköti a külsővel. A Viltin Galériában látható Finestra (az olasz la finestra ablakot jelent) monokróm olajvásznaihoz is ez kínálta az inspirációt. Pontosabban „egyik római albérletük ablakán keresztül meglesett másik ablak adta a motivációt” – olvashatjuk a tárlat rövid útmutatójában. Ezzel Király folytatja „a festészet – mint mentális tevékenység – elemzését, vizsgálja a festő szerepét, a festmény kritériumait”. Ugyanakkor továbbviszi „önmaga, illetve a közösség és a társadalom szokásainak vizsgálatát, amit az öt évvel ezelőtti, »Hogy vagy egyes skálán?« című kiállítás vezetett be” – tájékoztat a leírás.
Monokróm képeiből Király tizenegy darabot mutat be. Az élénk színvilágú, puritán kompozíciókon ugyanaz a növény szerepel: egy leveleivel kétfelé elágazó, nem túl mutatós cserepes virág. A Finestra növényeit külalakjuk miatt aligha választanánk lakásunk díszéül. A sorozaton ismétlődő, változatlan formája azonban képi motívummá emeli. A vastagon felvitt olajrétegben árnyalatok „csillannak” meg, ettől olykor már-már kitüremkedik a képmezőből, másutt pedig elmosódik. A mögöttük lévő háttér sem egysíkú. Elkent foltok, csíkok gondoskodnak a változatosságról.
A kiállítótér falán körbefutó, papírképekből álló dísz (Fríz 2023–2024) mindazok számára ismerős lesz, akik egy kicsit is ismerik Király András munkásságát. A vegyes technikájú munkákon hol egymásba folyó, hol egymást keresztező körök, négyzetrácsok hódítanak teret. A tarkabarka alakzatokat felvonultató nagy mű mintegy lenyomata az alkotó korábbi viltinbeli Diszkrét végtelen (duó Tranker Katával – 2020) című tárlatának. Ezúttal némileg alárendelt funkciót tölt be, felelevenítve, hogy Király a figurális absztrakció jegyében is dolgozott.
A Finestra kiegészítéséül szolgálnak azok a fotók, amelyek arról a bizonyos római ablakról készültek. Emellett két művészeti-tudományos elméletről is olvashat a látogató. „Az egyik Alberti ablakelmélete, a reneszánsz perspektívaábrázolás korai rögzítése, a másik pedig egy második világháború után kidolgozott önismereti modell, a »Johari-ablak«.” Alberti nyitott ablakként határozza meg azt a négyszögű teret, amelyen keresztül szemléli azt, amit megfest. Vagyis a látás kapcsolja össze az egyént a külvilággal. A kép, amelyet nézünk, azonban nem olyan ablak, amelyen át egy másik világba tekinthetünk. Inkább saját világunkat fedezhetjük fel általa. A Johari-ablak modellje a legismertebb eszköz, hogy megtudjuk, mennyire ismerjük magunkat, és segít meglátni, mit gondol rólunk a világ. Király sorozata talán ezen elméletek ihletésére született.
A régebben figurális képeket festő, gépészmérnöki végzettségű Király András művészete fokozatosan tolódott a geometrikus absztrakció irányába. Most mintha újra visszatalálna a figuralitáshoz a Finestra kissé egysíkú, inkább gondolatkísérleti sorozatával.
Nyitókép: Király Zoltán
Király András Finestra című tárlata április 13-ig tekinthető meg a Viltin Galériában (1061 Budapest, Vasvári Pál utca 1.).