Cannes hivatalos programjába négy magyar alkotás kapott meghívást: Enyedi Ildikó A feleségem története című filmje (előzetese itt érhető el) az Arany Pálmáért versenyezhet, Mundruczó Kornél Evolúcióját a fesztivál idén létrehozott új szekciójában, a Cannes Premières válogatásában mutatják be, Rudolf Olivér FONICA M-120 című diplomamunkáját a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation programjában, Mészáros Márta Napló gyermekeimnek című remekét a Cannes Classics keretében vetítik.
Az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezője, Enyedi Ildikó új művét Füst Milán regénye nyomán forgatta, a film operatőre Rév Marcell. Találkozások és elválások, szerelem és féltékenység, törékeny szépség és lélekgyilkos sejtelem, az élet minden összetettsége benne van Füst Milán regényében, s remény szerint Enyedi Ildikó mozijában is. Störr kapitányt a holland Gijs Naber, feleségét, Lizzyt Léa Seydoux játssza.
Enyedi Ildikó, aki a film forgatókönyvét is írta, elmondta: „Nagy boldogság volt ezek után a fura, dermedt, elzárt hónapok után körbehívni a vezető munkatársakat a cannes-i meghívás hírével, bár legszívesebben felhívtam volna mindenkit.” Beszélt arról is, hogy a forgatás utáni, de még a hazai, 2021 őszére tervezett bemutató előtti feladatok között kiemelt helyen áll az igazi, erős magyar szinkron elkészítése, Báthory Orsi szinkronrendezővel közösen. Ahogy hangsúlyozta: „old school” – műgonddal és szeretettel. Majd hozzátette: „Reményeink szerint a film eredeti és szinkronizált változatban egyaránt elérhető lesz a mozikban. Ha nemzetközi történetet írt is Füst Milán, egy igazi párizsi nő és egy hollandus hajóskapitány egymást tépő szerelmét, mégiscsak magyarul írta.”
Léa Seydoux és Gijs Naber Fotó: Csata Hanna (Mozinet)
Mundruczó Kornél 2021 tavaszán tizenhárom nap alatt forgatta le nyolcadik játékfilmjét, az Evolúciót, melynek forgatókönyvét Wéber Katával közösen írta. A történet örökül kapott traumákról és azok feldolgozásának esélyeiről, módjairól beszél, ahogyan három nemzedék – Éva, Léna és Jónás – kapcsolatába, miközben minden vágyuk a gyógyulás, minduntalan beleszólnak a XX. század történelmi drámái. Ahogy az alkotók mondták, a film bizonyos értelemben széljegyzet az Oscar-díjra jelölt Pieces of a Woman című alkotáshoz.
A film főszerepeit Monori Lili, Láng Annamária, Goya Rego és Padmé Hamdemir játssza, magyar és német helyszíneken, két nyelven forgatták. Az operatőr a francia Yorick Le Saux. A produkció a német Match Factory Productions és a hazai Proton Cinema koprodukciójában készült, a ZDF-ARTE és a Proton Színház közreműködésével, a Mitteldeutsche Medienförderung, a Film- und Medienstiftung NRW, a German Federal Filmfund, a Nemzeti Filmintézet és a magyarországi adókedvezmény támogatásával. A tervek szerint a film Magyarországon ősszel kerül a mozikba.
Napló gyermekeimnek: a világra rácsodálkozó Julit Czinkóczi Zsuzsa játszotta
Jancsó Miklós Szegénylegények, Makk Károly Szerelem, Fábri Zoltán Körhinta, Bacsó Péter A tanú és Sára Sándor Feldobott kő című alkotása után Mészáros Márta Naplójának első részét, amely a Napló gyermekeimnek címet viseli, hívták meg Cannes-ba, a klasszikusok programjába. A fesztiválon ebben az évben a film operatőre, Jancsó Nyika is ott lesz. Közvetve és áttételesen Mészáros Márta a maga fiatalkorát láttatta az árván maradt, a világra, a politikára rácsodálkozó, aztán egyre tisztábban látó, ezért lázadó kamaszlány, Juli szemével. A lélektani és politikai téren egyaránt felkavaró, ám két évig dobozba zárt filmet 1984-ban a Magyar Filmszemle nagydíjjal, majd a cannes-i zsűri különdíjjal ismerte el.