A Vígszínház századik születésnapján, az ünnepi előadáson a bejáratnál fogadta a közönséget, a jegyszedőt „helyettesítette”, olyan volt, mint egy diáklány, alig változott azóta, hogy majd’ harminc éve, még főiskolásként először lépett a Víg színpadára a Néma leventében Carlottaként. És a tétova kérdésre: Hát te mit csinálsz itt?, gyorsan, nevetve válaszolt: Játszom, csak így ne maradjak, nehogy valakinek megtetszem ebben a szerepben, és itt felejtsen…
Nevetve mondta, de a csipetnyi irónia nem volt véletlen, akkortájt már kénytelen volt megtapasztalni, milyen kiszámíthatatlan a színészsors, milyen kiszolgáltatott a színész. Pályája, élete nemcsak a tehetségtől függ. Sztereotípia, hogy legalább annyi, ha nem több szerencse is kell hozzá, mint tehetség, színészi útja sokszor attól függ, kap-e alkalmat, lehetőséget arra, hogy megmutassa, mit tud, mások hite, bizalma viszi előre a színészt. És ez a mások legtöbbször a rendezőt, a színházat jelenti.
És Venczel Verának erre szüksége is volt, ő valóban a közös munkában tudott kiteljesedni. Minden sikere ellenére alázatos, halk szavú maradt, nem törtetett és nem kért, követelt szerepet, de mindig tisztán, pontosan megfogalmazta, amit ráosztottak. És akkor sem méltatlankodott, amikor színházában egyre inkább háttérbe szorult. Már nem volt Várkonyi, aki mindig színészben gondolkodott, s akik közvetlenül utána jöttek, bármilyen jeles rendezők voltak is, színészeikre nem figyeltek.
Akkor kellett volna elmagyarázni, ne a régi naivát lássák benne, ne a romantikus kislányt, csak azért, mert törékeny alkata még mindig ezt a karaktert sugallja, akkor kellett volna hátat fordítani a Vígszínháznak? Venczel Vera másként gondolta. Valamiféle furcsa, megmagyarázhatatlan, semmiképpen sem beletörődő, inkább megértő hűség kötötte a Vígszínházhoz.
Egyszer egy interjúban, amikor arról faggattam, mit gondol, mi lehet az oka, hogy nem kap megfelelő feladatot, miért nem gondolkodik benne még az a Marton László sem, akinek főiskolai vizsgarendezését, Szép Ernő Májusát úgy vitte sikerre tüneményesen ironikus szerepformálásával az ugyancsak főiskolás Venczel Vera, hogy Martont utána szerződtette a Vígszínház, csak annyit mondott: tőle kellene megkérdezni…
A színésznő egyetlen, halvány rossz szót sem akart mondani.
Hogy közben elmentek mellette szerepek? Erről viszont azt gondolta, nem érdemes ezen rágódni, azok a szerepek, amelyek meg kell, hogy találják, biztosan meg is találják. S hogy ez mennyire így van, mutatta egy beugrása, amikor megbetegedett kolléganője szerepét vette át hirtelen a Pillantás a hídról előadásában, s nemcsak megmentette az előadást, de azt is megmutatta, alkalmas érett női alakok eljátszására.
Az a színésznő volt, aki minden szerepben megtalálta a szépet, a fontosat, minden szerepnek tudott örülni, amikor a Macskajátékban minden logikusan adódó elképzelés ellenére nem Egérkét játszatta vele színháza, hanem Orbánné hideg, szikár lányát, alakítása akkor is hibátlan volt.
A Vígszínházban várakozással eltelt évek sem voltak talán hiábavalók. Venczel Vera nem ült tétlenül, valamennyire kárpótolták más színházak, a Merlinben Claudel Az angyali üdvözletében az anya szerepét játszotta. Egy kevésbé sikerült, de a színésznő szempontjából fontos Peer Gynt produkcióban Aase anyót.
Aztán magával ragadta Zsótér Sándor művészete. Zsótér megtalálta Venczel Verában azt a fegyelmezett, józan, elemző, belülről figyelő, mélyen intellektuális színésznőt, aki, ha játszik, teljes életet tud élni a színpadon. A Búcsúszimfóniával kezdődött, Esterházy Péter darabjával, aztán jött A kék madár, A kaukázusi krétakör Énekese és a többi közös munka. Sokan döbbent értetlenkedéssel mondták, Zsótér újra felfedezte, pedig a rendező csak megértette, micsoda játékos képesség rejlik a színésznőben, milyen teljességgel tud élni a színpadon. Semmi mást nem kell tenni, mint gondolkodni benne, mint megtalálni azokat a szerepeket, amelyekben megmutathatja önmagát, azt az arcát, amelyet mindig elfogadott, amikor sugárzóan szép fiatal volt, és azt is, ahogyan drámaian idősödött.
Születésnapján, márciusban köszöntőként a Vígszínház az eSzínház műsorába emelte monodrámáját; Szepes Mária A Vörös Oroszlán misztériumát mondta, élte, létezte fekete-vörösben. Venczel Vera akkor még arról beszélt, talán egyszer újra játszani fogja, mert, ahogy mondta, ez az előadás igazán a közönség együtt lélegzésével teljes. Ám az élet nem így döntött, a Vörös Oroszlán életelixírje már nem segített.
Borítókép: Venczel Vera a Monokli előadásában a Pesti Színházban, 2012
Fotó: Kollányi Péter/MTI