Az idén századik aukciós évfordulóját ünneplő BÁV a centenárium alkalmából adományozza a különleges műtárgyakat a három legnagyobb magyar intézménynek. A nagy magyar múzeumok az 1980-as évek végéig legfőképpen a BÁV-on keresztül gyarapíthatták kollekcióikat.
A BÁV jóvoltából a jelenleg felújítás alatt álló Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe kerül a magyar modern kerámia megteremtőjének, Gádor Istvánnak a szecessziós virágtartója. A művész saját hagyatékból származó egyik főműve a szecesszió egyik legfontosabb üzenetét, a női szépség dicséretét hirdeti.
A Szépművészeti Múzeum gyűjteményébe több alkotás került a BÁV árveréseiről. A tájékoztató szerint ezek közül a legkiemelkedőbb Csontváry Kosztka Tivadar Önarcképe volt, amelyet Ernst Lajos műgyűjtő hagyatékának 1939-es árverésén vásárolt meg a múzeum. A BÁV idén egy 17. századból származó, csatajelenetet ábrázoló legyezőtervet adományoz az intézménynek.
A BÁV centenáriuma alkalmából egy 19. századi aranyszelencével gazdagodik a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye. A gyémántokkal díszített szelence egyik különlegessége a hegyikristályból metszett, miniatűr életkép, amelyen Aphrodité látható három puttó társaságában, megidézve azt a történetet, amikor Parisz egy aranyalmát ígért a világ legszebb nőjének.
Kovács Ádám kereskedelmi igazgató szerint az aukciósház és a múzeumok kapcsolata nem újkeletű, már az első árverések anyagának meghatározásában is a kor legnevesebb muzeológusai és szakértői segédkeztek, de így volt ez 100 éve is, amikor a BÁV jogelődje megrendezte első aukcióját. Az évtizedek alatt az árverések története szorosan összekapcsolódott a közgyűjtemények történetével - tette hozzá.
"A viharos évszázad alatt nem egyszer igazi mesterművek bukkantak fel, és kerültek a BÁV közvetítésével a múzeumokba. Volt, hogy itt indultak újra a betiltott árverések vagy éppen egy muzeológus szakértelme segített elindítani egy máig sikeres aukciós sorozatot"
- mondta Kovács Ádám.