Hogyan kezdjük és hogyan folytassuk,

hogyan érjünk a végére, hogyan, ó, hogyan

formáljuk, hogy dallam, mérték, ütem

egyesüljön a tartalommal, a gondolattal

s az érzékekkel, egyesüljön minden részlettel,

mint pontos csigolyasor és rugalmas gerinc,

mint háló erős boga, mely megfogja

áldozatát, a lényeget, ámbár

lyukacsos, átlátszó, könnyű, hogy áteressze

a vizet, a folyékony anyagot;

és hogyan díszítsük, hogy a tapasztalt

szemnek is úgy látszódjék, mintha most született volna,

majdnem hibátlanul, sudár,

összhangzó, tömött és teljes, bevégzett −

így jusson a foltos, zajos nyomdába

első ízben ólomba öntve, s összerakja

a nyomdai munkás, piszkos, de tiszta

erős keze; munkájából talán csak annyit ismer,

hogy majd megjelenik sárga, fehér, fekete könyv-alakban,

óvatosan bekötik lágy női kezek,

mint maggal teli kévéket kazalba,

s a könyvesboltba jut, ott egy véletlen, csöndes vevő

megveszi, néki fontos okból,

hogy valamit betöltsön életében,

valami láthatatlant, éltetőt, mint a légzés,

ha már fizet érte; a munkás pedig,

a dolgok bonyolultságában, érdekét

abban a százalékban látja, ami jár

a havi fizetéshez, kenyeret

s ruhát kell venni a gyerekeknek,

sőt, némi sóhajtással, ha kötelező az iskolában,

meg kell venni azt a könyvet is,

amit maga nyomtatott,

a fiának, hogy ezzel szerezzen jobb osztályzatot,

bírja folytatni az iskolát, és tudjon esetleg

egy nap, ha megnő, új metaforákkal

ő maga is verset írni.

 

 

(Weöres Sándor fordítása)