Könyv Kata művészetében az elmúlt évtizedben hangsúlyos szerepet kapott az emberi test ábrázolása. E puha képek a test egy-egy részletét idézik fel, közelről, nagyítva. Mintha bársonypárnára ültetne vagy fektetne le bennünket az alkotó, de mégis azt érezzük, hogy nagy, puha mancsokkal, csendes léptekkel közelít felénk valami veszély. A csípő és maró hiányt a bársonyszövet bolyhai enyhítik. A köldök olyan fekete lyuk, amely egyben tükör: belenézve önmagunkat láthatjuk az eseményhorizonton. Üvegtest alapú installációiban, a sóoldattal töltött üvegvitrineiben az idő szinte kézzelfoghatóan megjelenik: a víz párolgása révén folyamatosan változó sókristálymintázatok alakulnak ki.

A művész egyszerűsít, redukál, szelektál és kiemel, elvesz és hozzátesz, fokoz és összevon; a színekkel, a formákkal (torzításokkal, felbontásokkal, átrendezésekkel, a tér tagolásával, mélységével, perspektívaváltásokkal) teszi érzékivé a vizsgált jelenséget. Játszik, felfedez, nyomkodja, felosztja, ujjai közé csípi az emberi testet. Réseket keres, mintha két kerítésléc között nézné a mögötte levő világot, az emberi testet, amelynek mind egészében, mind részleteiben sajátos spiritualitása van. A részekre bontás groteszk látványt eredményez, de az emberi tekintet, pillantás fókuszában felsejlik a valóság igazi arca. A kitakarással, a nagyítással a test minősége, szépsége, néha hibája kerül célkeresztbe. A szemölcsöt keresi, a heget, a vágást, a dudort, az anyajegyet. A sérüléseket és a velünk született adottságokat.


/Könyv Kata: Test-Üveg 80x70cm, akril, vászon, 2019/

Kendőzetlenül mutatja be, amit lát, és ahogyan látja, szembemegy mai photoshopos testábrázolásokkal.

Könyv Kata a kint és a bent kérdéskörét is vizsgálja: miként kapcsolódnak egymáshoz, hiszen van határterületük, de nem tudjuk, honnan kezdődik a kint, és honnan a bent. Fázisonként, egy-egy testrészre összpontosítva vizsgálja a látványt, egymásba áramoltatja őket, koherenciájukat mutatja fel, mivel ezek az átmenetek összefüggnek, egy nagy egész részei. Itt nem testpózokat látunk, nem a szépséget és az igazságot, hanem a tipikus, a jellegzetes vonást, amely segít föltárni a testrész által ábrázolt embert és személyiségét.

Az alkotó testképeivel felszámolja a néző szemlélő és megfigyelő pozícióját, mint résztvevőt teremti meg. Maga a néző válik főhőssé. A kép, a valóság hiánytalan, ha ebben a hiánytalanságban többlet is van. Súlyos és könnyed, olykor puha többlet. Önmagunk idegensége. Könyv Kata a lemeztelenített test(rész) kiszolgáltatottságát mutatja meg, miként lesz mássá a műalkotás és a befogadás során. Transzformációk sorozatában tárja elénk vizsgálódásának eredményeit, az újraalkotásokat. A fiktív test(rész) azáltal racionalizálódik, hogy performanszként (egyfajta akcióként) jelenik meg a néző előtt. Mintha maga az alkotó testesülne meg az adott művekben és nézői tekintetekben. Ez utóbbi a nem létező test és kisugárzó életenergiájának megtapasztalása.


/Könyv Kata: Túl az illúzión, 2018, olaj, vászon, 110x90 cm/

Testünk foglyaivá válunk, mert vágyaink tartanak fogva, az el nem ért vágyak, amelyekkel nap mint nap szembesülünk, vagy szembesítenek velük mások. A tökéletes testtel, a tökéletességgel. A művész a szépség kultuszát kérdőjelezi meg. Egy ráncokkal teli szemzugon keresztül érzékelteti az idő múlását, a szépség viszonylagosságát, miként is válik a test vagy egy részlete megfigyelhető, vizsgálható fizikai – és az emberi tekintetnek kiszolgáltatott – tárggyá a művészi gondolkodás számára.

Könyv Kata képei a végesség tudatának metaforái. Transzformált fantomok, traumákkal. Köldökön át kitekint a világba, camera obscura (sötétkamra) lesz. Vetítést látunk, művet a műben, termet a teremben. S hamar rájövünk, hogy nem kívül állunk, hanem belül vagyunk.

Könyv Kata
Pincehely, 1984
konyvkata.blogspot.com


/Könyv Kata: Részben egész. Puha képek részlet, 2016, olaj, szivacs, bútorlap, mikroplüs, 40x120 cm/


/Könyv Kata: Üvegtest diptichon,2020, olaj, vászon, 40x60 cm 2 db/



/Könyv Kata: Test-Üveg II. 80x70cm, akril, vászon, 2019/


/Könyv Kata: Önmarás- Puha kép, 2020, olaj, szivacs, bútorlap, mikroplüss/



/Indulókép: Könyv Kata: Köldökszemlélők III., 2020,olaj, szivacs, bútorlap, mikroplüs, 110x95x5 cm/