Forrai Ferenc: Négyszöglet, Artus Galéria Budapest
 
 
Forrai Ferenc évtizede következetesen épített Négyszöglet sorozatának alapja különleges kísérlet, amelynek során a képzőművész azt kutatta, vannak-e olyan közös pontok, amelyek minden különbözőségük ellenére összekötik a közép-európai országokat és azok lakóit. Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország, piros, sárga, zöld és kék, négy szín, az ötödik a metszet, a fekete – a középpontban pedig a mi létezésünk tere, Budapest. 
 
 
 
Ez a közép-európai térség finomszerkezetét vizsgáló, a látszólagos kötöttségek ellenére is határtalanul bővíthető szín- és formarendszer, tágabban vizuális kódrendszer épült és épül ma is folyamatosan tovább. Előbb irodalmi alkotásokat, jelesül több mint száz magyar író-költő Budapest vonatkozású sorait nyitották ki más szemszögből a függőlegesek és a vízszintesek, majd az alkotó személyes történeteinek, emlékeinek és benyomásainak finom beépítésével a rendszerbe, az emberi lét „társadalmi-lelki térképe” is egyre inkább kirajzolódni látszik.
 
 
 
Sorozatának kulcsszava így a halmaz és a halmazok egyezőségeiből és különbözőségeiből adódó metszetek: a kölcsönhatás. A sajátos kódrendszer – amelynek elsődleges elemei a szín és a forma, rendezőelve az egyedi ritmus, arány és sorrendiség – állandóan teljesedik, mozgásával együtt növekszik: elkülönülések, kapcsolódások, kölcsönhatások szimbolikus megjelenése leolvasható a képekről, vagy láthatóvá válnak az objektek révén. A geometriai tömörítés visszafejtése során a szemlélő elmerülhet a vizuális mintázatokban, a képzőművész szubjektív szempontjaihoz rendelve a magáét. Ahogyan az alkotó az ismert részekből újra konstruál mindig új egészet, ugyanezt teszi a néző is a saját belső világából, ismereteiből, tudásából dolgozva, miközben legtöbbször – és éppen ez benne az izgalmas – egymástól merőben más eredményekre jutnak.
 
 
 
A hosszú ideje tartó anyaggyűjtési, tanulmányozási, tapasztalási és feldolgozási folyamat most következő fejezetéhez érkezett, ezt mutatja be az Artus Galériában látható új Négyszöglet kiállítás. A galéria óriás tereiben szerencsés módon nem elvesző tárlatnak – nemcsak a munkák mérete, hanem jó ritmusú elhelyezésük okán is – ezúttal a különböző színkompozíciók állnak a középpontjában. Forrai jelenlegi kutakodásainak fő tárgyai a színek és azok egymásra hatása-viszonya különböző hordozóanyagokon; az egyes festékrétegek mint halmazok, az átfedések mint metszetek jelennek meg a kompozíciókban.
 
 
 
A nyomtatási eljárásokban ismert raszterpontok felnagyításával – láthatóvá tételével – észlelhetővé válnak tökéletlenségeik, hibáik egymásra hatása, ami emberi tulajdonságokat, különbözőségeket és egyezőségeket jelképez; megmutatva egyben a közöttük lévő sokféle kölcsönhatás lehetőségeit is. A raszterpontokból összeálló rétegek pedig sok kis halmazból összeálló nagyobb halmazokat eredményeznek; ezek az egységek térbe is helyezik a rétegeket, és még láthatóbbá teszik a lehetséges viszonyítási pontokat.
 
 
 
Minden attól függ – fogalmazza meg mindezzel Forrai –, hogy honnan, milyen távolságból nézünk, vizsgálunk, bontunk elemeire egy megfigyelt témát, gondolatot, problémát stb., önmagunkat és a környezetünkhöz való viszonyunkat. A kapott eredmények ráébresztenek, hogy csak folytonos nézőpont-változtatással lehet igazán feltérképezni ezt a viszonyt.

 

Forrai Ferenc Négyszöglet című kiállítása szeptember 30-ig tekinthető meg az Artus Galériában (1116 Budapest, Sztregova utca 1.).