Egyetemi tanulmányaikat követően pályakezdő operaénekesek számára kíván szakmai fölkészítést és színházi ismeretet biztosítani az Operaház, egyben lehetőséget nyújtva színpadi tapasztalataik bővítésére. A Magyar Állami Operaházban 2024 júniusában tartott kétkörös meghallgatás eredményeként öt fiatal énekes, Balázs Norbert (bariton), Fenyvesi Gabriella Rea (szoprán), Anija Lombard (szoprán), Ortan Vivienne (mezzoszoprán) és Pál Botond (tenor) kezdi meg tanulmányait az operastúdió első évfolyamán.
Marton Éva operaénekes a Magyar Állami Operaházban, 2024 januárjában a magyar kultúra napja alkalmából hirdette meg, hogy a dalszínházban idén szeptembertől fővédnökségével operastúdió indul. A Magyar Állami Operaház hasonló célok jegyében korábban már működtetett ösztöndíjprogramot és operastúdiót, megfelelő infrastruktúra és anyagi háttér hiányában azonban ezek a kezdeményezések a kétezres évek végére elhaltak.
Marton Éva operaénekes, a MOST fővédnöke
Fotó: Zeneakadémia/Emmer László
Jelentős énekművészek, köztük Marton Éva is foglalkoznak a pályakezdő énekesekkel, akiket mesterkurzusokon, illetve konkrét szerepek betanulásával egyéni foglalkozásokon készítenek fel a négy féléves képzés első szemeszterében. Emellett szerepgyakorlat, színpadi gyakorlat, mozgás, opera- és interpretációtörténet és nyelvi coaching tantárgy szerepel a pályakezdő énekesek órarendjében. A Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió (MOST) szakmai vezetője Almási-Tóth András, a dalszínház művészeti igazgatója, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem habilitált docense. Az énekesek osztályfőnöke Harangi Mária rendező, főjátékmester, a színpadi gyakorlat óraadó tanára, szerepgyakorlatot Szennai Kálmán karmester, korrepetitor, opera- és interpretációtörténetet Ókovács Szilveszter főigazgató tart. A képzés fő helyszíne a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza, szakmai partnere a Zeneakadémia.
A meghirdetett tantárgyak mellett minden félévben egy-egy mesterkurzus is szerepel a tantervben, idén ősszel Halász Péter, a Magyar Állami Operaház első vendégkarmestere tart előadássorozatot Mozart műveiről.
Ezen kívül a fiatal énekesek részt vesznek a dalszínház életében is: előadásokon lépnek fel, kiválasztott szerepeket tanulnak be, fölkészülnek az előadásra (ahogyan a házban szakmai zsargonnal mondják, „coverolnak”), hogy szükség esetén beugorhassanak. Az év végén vizsgaelőadáson számolnak be művészi tudásukról, Haydn Armida című művét a San Diegó-i Opera Neo énekeseivel közös produkcióban Budapesten és az Egyesült Államokban is bemutatják.
Nyitókép: A MOST ifjú művészei: Pál Botond, Anija Lombard, Ortan Vivienne, Fenyvesi Gabriella Rea, Balázs Norbert az Eiffel Műhelyház hajdani mozdonya előtt
Fotó: OPERA