Lekésni a vonatot

Lekésni a vonatot

„Világos, miről van szó. Átutazóban vagyok, egy idegen nagyvárosban. S ekkor, váratlanul, érdekessé válik a Nagykörút és az Oktogon és az emberek és a csilingelő villamosok. Az idegenség pezsdítő izgalma fog el. Vizsgálom a típusokat, próbálom ellesni a beszélgetők szavát.” (Karinthy Frigyes: Lekéstem a vonatot)

 
 
 
Eurostar, 2007
 

Nagyon kellemetlen, mikor az ember pont lekési a vonatát. Főleg, ha másokkal utazik együtt. Kiváltképpen akkor, ha a vonat, társainkkal együtt úgy száz éve elzakatolt – mi meg ott állunk a megváltott jeggyel a kezünkben a peronon, és figyeljük a ködbe vesző szerelvényt. Aztán az is gyanússá válhat, hogy mindenki pont a korábbi vonattal ment el, mindenki a Gare du Nordra – miközben az egyikük meg a Gare de l’Estről ír. Szóval valami nem stimmel.

Sötét fellegek (Nestor Burma a Bir Hakeim hídon. Hommage a Jacques Tardi) 2016
 

Takáts Mártonnak az Országút Galériában kiállított képei azt a benyomást keltik, mintha egy posztmodern storyboardot látnánk. Azok számára is ismerős helyszínek jelennek meg, akik még nem jártak Párizsban vagy azokban az ikonikus kávézókban, amelyek a festményeken és a grafikákon megelevenednek. Ezeket a helyeket látogatja végig művein Takáts, mintegy felfejtve a történések szálát. A művész a saját maga által felbérelt magánkopó, aki önnön jelenével párhuzamosan „jegyzeteli” az eseményeket. A jelenidejűség és a néhány pillanattal – vagy akár évtizedekkel – korábbi múlt bújócskázik, egymás szemét eltakarva, egymással versengve az előtérbe kerülés kiváltságáért.

Casanova a Bastille-on I. 2003

 

Takáts képei láttán ezért lehet az a benyomásunk, hogy jelen vagyunk, egy asztalnál az alakokkal, velünk (is) történnek az események; miközben voyeurként csak bepillantásunk van a történésekbe; illetve egészen filmszerű módon a nagytotált látjuk a főhőssel, belső monológot képzelve mellé, amely természetesen a befogadót célozza meg.

Takáts Márton már egyetemi évei alatt is olyan grafikai nyelvet választott, amely anakronisztikusnak tűnhetett, és a médium legnagyobbjait idézte – nemcsak stílusában, hanem nyelvezetében, humorában, fricskáival együtt. Ez az attitűd festményein is visszaköszön, különösen a jelen tárlat anyagában, így bár a kiállításon látható művek technikája eltérő, a bennük megjelenő képi logika és világépítés azonos alapokon nyugszik. Ha egy szóban akarnánk meghatározni, akkor talán a jelenléttel lehetne legpontosabban leírni ezeket az alkotásokat.

Kávészünet a „Deux Magots”-ban
 
 
Takáts Márton képein miliőt teremt: nem egyszerűen vedutákat kapunk vagy illusztrációkat, hanem az ábrázolt helyet a maga teljességében – a genius locit. Minden megjelenik a maga képi redukciójában: a látvány lassan bontakozik ki keszekuszaságából, szándékos zavarosságából. A képek felfedezése jelen idejű, Takáts Mártonnal együtt fedezzük fel az élményt, a hely tapasztalatát. Bizonyos értelemben a művek a magát megtaláló, újra felfedező tapasztalat képi átiratai. Mindezt érezhetően kényelmes, saját tempóban teszi a művész, a ma divatos slow life modell előfutáraként. Magának is felfejti az élményt. Magán az ábrázolás gesztusán keresztül egyszerre veszi birtokba a tereket, amelyeket ábrázol, illetve teremti meg és lakja be azokat. Urbanista vándorként fedezi fel újra a városi tereket, és tölti meg saját jelentéssel. Birtokba veszi Párizs „nem helyeit”. Azokat a referenciát nélkülöző tereket, amelyek a város szövetéből kiesve billegnek fikció és valóság limbójában. Ilyen az Opera Bastille-t ábrázoló mű, ahol a híd lábánál Casanova várja bárkáját. Talán maguk a párizsiak is örülnének, ha az „új” opera a fikció világában maradt volna, de az épület környezetével mutatott éles kontrasztja jól példázza a városi terek szürmodernista jellegét. De a Bastille és környéke – a változásokat követelő nyüzsgő népnek ez az állandó gyülekezőhelye és kiindulási pontja – többször is visszaköszön a maga szürrealitásában, hogy ez az indusztriális tér átfordulhasson egyfajta állandó várakozási állapotba. Egyszerre nyüzsgő és mozdulatlan a maga hangyavár jellegével. Takáts a látványt az akvatinta festőiségével szép lassan, képről képre oldja fel, ahogy az este is leszáll; Casanova a peronon ragad.
 
Kávészünet a „Deux Magots”-ban II.
 

Nyomok, jelek mindenütt és a művész – a nézővel együtt – halad tovább felfedezni, elfoglalni a várost. Jules Maigret egyszerre őrzi Párizs és Budapest városait, ahogy Takáts képein furcsa vonzalma a hidakon való esti korzózásra lelepleződik. Az éjjel mint visszatérő elem is sokatmondó: köztes idő, amely titkokat rejt vagy csodákat hív elő, amikor az élő város mozdulatlanná válik – amikor felborul a rend és a szabályok. Amikor Párizs nevezetes irodalmi kávéházának, a Les Deux Magots-nak szobrai megengedik maguknak, hogy az egész napos műszak után lemásszanak pulpitusaikról, és végre igyanak egy csésze kávét. A dolgok kettőssége a Kör Dámában is megmutatkozik, amely stílusosan éppen az elmúló ifjúság – a változások korának – kávézójában villantja fel két arcát.

Kőr dáma (hommage a P.M.) 2016

 

Ezek a művek azért is érdekesek, mert szépen megmutatkozik bennük Takáts vizuális narratívájának már említett voyeur jellege. A művész felváltva használja a képbe belehelyezett és bevont, illetve a képet, a jelenetet csak szemlélni képes befogadó szemszögét. A várost és a benne kószáló hőst messziről és kicsinek látjuk. Abban a helyzetben, abban a kontextusban, amelyben kicsivé váltak saját maguk számára. A művek belülről kifelé építkeznek, oly módon, hogy az egész kompozíciót ennek a tapasztalatnak rendelik alá.

A vasútállomások, amelyek mozdulatlanságukban az indusztriális jelleg karikatúrái, a mozgás jelképének kimerevítései. A modern vonat kényelmetlenül illeszkedik a fémvázát büszkén felvillantó századfordulós állomás építményébe. A jelen beleragadt a múltba, nem tud attól szabadulni, miközben mégis abból származik. A sínek rendezetten futó párhuzamosai érthetetlenül üresek, és az előtér galambjain kívül sehol egy életre utaló jel – hacsak nem a „pogány pap” az egyik épület tetején, aki a galambokhoz hasonlóan csak érdektelenül vagy tehetetlenül nézi azt, ami még számára elérhető.

Kávéházak bolondja (Café Crème) 2001
 

Ezzel szemben a Kávéházak bolondja (Café Crème) metszeten, a régi mesterekre hajazva, Takáts Márton saját alakját használja és szerepelteti, mint repoussoir: ő maga közvetít néző és kép között, és vezeti be tekintetünket a főtémára – amely valójában csak árnyalakok masszája. Bolondok témája – egy láthatatlan és megfoghatatlan, nem körülrajzolható élmény.

A Kör Dáma jelenti a fordulópontot, ahol már nemcsak szemléljük az eseményeket, hanem magunk is részesei vagyunk. Ott ülünk a pultnál, és látjuk a fényes tükröződést – művészettörténeti csemege ennyi utalás egy képbe sűrítése. Itt már nem kívülről szemléljük Zsuzsannát fürdőzés közben, hanem magunk is ott vagyunk a bokorban az öregekkel, és leskelődünk, ahogy Diderot írta Szalon-kritikájában.

Fekete zongora (New York)
 

Takáts gondolatmenetének és egyben a kiállítás történetének zárása, ahogy Ady Endre flegmán int, hogy menjünk csak beljebb – és ha már itt vagyunk, akár játszhatnánk is neki valamit a zongorán! A néző direkt megszólítása és becsalogatása a vizuális elemekkel régi mestereket idéz. A kép befogadásának aktusa ebben az esetben már nem kibontakozó esemény vagy elénk tárt, kimerevített látvány, hanem a jelen pillanatának végtelenbe való kifeszítése. Ez a múltidéző gesztus és parafrazeálás, a figurális festészet és grafika kérdéseinek hagyományos technikák és témák felőli megközelítése teszi Takáts Mártont kurrenssé a posztinternet világában. Beszélgetőpartnerei azonban egy korábbi vonaton utaztak, a sínek már üresek utánuk – csak a modern vonat vár ránk a peronon.◼

 

A szerző művészettörténész,
a KOGART művészeti igazgatója

 

Takáts Márton festőművész Ady, Párizs, Budapest című kiállítása

2022. május 23-án nyílik az Országút Galériában(1035 Budapest, Miklós tér 1.,Selyemgombolyító).

A kiállított képek egy része a KOGART gyűjteményéből származik.

 

A művészről készült filmünk: 

 

 

 
 
Szellemi operációk
Gaál József
Szellemi operációk

Belső világunk több tudati régióban létezik, egymásba oldódva, összekapcsolódva vagy a tudattalan szférában rejtőzve, konkrét fizikai érzetek, álmok, hatások és kapcsolatok, de az elme is saját formáit, érzéseit építi.

Rólunk szól
Sipos Tünde
Rólunk szól

Amikor kiérünk az utcára, rutinszerűen haladunk napi útvonalainkon, vagy maradt még némi kíváncsiság néhányakban és figyelik az épületeket, a járókelőket, az utcán zajló életet? Vagy itt is az útvonalat böngészve a képernyőre meredünk? Bács Emese kiállítása Rólunk szól.

Időtlen, kortalan festészet
Kocsis Katica
Időtlen, kortalan festészet

Műveiben organikusan vegyíti különböző korok és kultúrák emblematikus részleteit, avantgárd kísérletező módszereit a klasszikus festészeti hagyománnyal. Verebics Katalin festményei egyszerre nagyon személyesek, ugyanakkor a kollektivitás felől is olvashatók.